• brokig

Okej att förakta feta människor?

Är det okej att tycka att feta människor har dålig karaktär och borde gå ner i vikt för sin egens och samhällets skull? Att när man ser en vilt främmande okänd människa tänka att den är antingen misslyckad eller samhällsutnyttjande?, KAnske till och med okej att säga det? Eller är det var och ens ansvar att se ut som man vill i sin kropp och något som andra ska låta bli att lägga sig i?

• Svar på tråden Okej att förakta feta människor?
  • Mälaröbo

Nej, det är INTE ok.....men jag har fördomar som alla andra.

Är själv ganska överviktig efter 2 graviditeter och anser att det beror på MIG och inte graviditeterna.
    Tycker INTE att jag ska gnälla hela dagarna (som jag gör) eftersom det bara är JAG SJÄLV som kan resa på mitt f*ta arsel och göra nåt åt det!!!

Så NEJ, det är inte ok, men tycker att "de" (jag)borde göra nåt åt det istället för att gnälla!!

• Tesan81

fel fel fel jag tänker bla på dom stackrarna som är "sjuka" som verkligen inte kan gå ner i vikt

speak no evil
  • Clavi

Som överviktig själv så stöter jag på en hel del otrevligheter från andra. Om jag till exempel köper snabbmat som pizza, så får man blickar och folk höjer på ögonbrynen åt en. Det verkar som om många tror att alla överviktiga har ätit sig till sin övervik. Och om de har det så är det svårt att förstå att det kan vara en ätstörning.

• Aaliyah

Jag tror att det enorma förakt för feta människor som finns i samhället bottnar i ett förakt för svaghet.

• puss

men det är väl ingen som tycker att det är okej? eller?

• TereseJörgen

Att vara arg på feta människot är samma sak att vara arg på alkolister. Man kan bli beroende av socker och fett.
    Det är sammhället man ska vara arg på. Det är stressigt osv så man inte har tid att laga riktig mat. Nu för tiden är det ju nästan bara snabb mat som gäller.

• Apif la deuxième

Okej och okej.. Man kan ju inte säga att "din åsikt är fel, den får du inte ha". Så på det viset tycker jag att det är tillåtet för var och en att tycka vad de vill om vem de vill. Huvudsaken är att man inte låter dessa egna tankar påverka hur man behandlar sina medmänniskor. Om man tycker att Stina är fet och äcklig och att Sara är vidrigt smal som en sticka, då får man tycka det, bara man inte behandlar dem sämre än man beandlar nån annan.

• brokig

puss: Jag tror att många tycker att det är okej att i huvudet försöma feta människor man ser på stan och inte vet vilka det är. De blir liksom bara kroppar. Däremot tror jag väldigt få tycker att det är lämpligt att skrika glåpord efter tjocka människor, även om jag hört de som hävdar att det ska vara en morot till viktminskning. Jag tycker inte att det är PK att förakta människor, men är övertygad om att det är något som många gör omedvetet och om många gör det, är det okej då?

• FruHH

NÄ, verkligen inte. Man vet inte anledningen till övervikten... I många fall är det medicinskt. När jag gick i högstadiet fanns en kille som fick välja mellan att äta en medicin som gjorde honom tjock eller bli blind. Gissa vad han valde?! Förakta överviktiga är väl samma sak som att förakta t.ex. handikappade och långtidssjukskrivna. Även de kostar sammhället pengar.

Nä, förakt kan man lägga på annat... folk (snorungar) som förstör å vandaliserar, rattonyktra o.s.v.

• cissi24

De som har ätit sig till fetma tycker jag ej synd om. Bara de som har gått upp i vikt pga sjukdom.

Man måste vara rädd om sin hälsa.

Svar på tråden Okej att förakta feta människor?