• cii

Någon med erfarenhet av bältros?

Hjälp.

Jag tror jag fått bältros, men jag är inte helt hundra.

Iaf så har det kliat och värkt i ryggen samt magen (på nedre högra delen)i några dagar

Varit hostig och idag även ont i halsen och körtlarna under hakan? O_o

Idag så kände jag hur det hade svullnat bak på ryggen. Fick se sen att det var ett svullet rött "utslag"
    Blev större under dagen, men det stannade runt 3*4cm stort.

Är alldeles febrig, fryser, svettas och får värmesvallningar.
    Yr och hänger inte alls med. Trött!

Men jag vet inte?! Någon som kan något om det?

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av bältros?
  • Mälaröbo

Läs på internet!! Och ring läkare för diagnos IMORGON!!! Kan bli en smärtsam och långdragen historia, så se till att få all hjälp du kan få!!

Tänk på att bältros är en kontaktsmitta, inte luftsmitta som vattkoppor, men OM du smittar så ger du INTE andra bältros utan vattkoppor.
    Undvik alltså de som INTE vill ha vattkoppor!!

• Fille Fjonkan

Ring sjukvårdsupplysningen! Jag vet just ingenting om Bältros mer än att jag inte vill ha det. Vad du än har drabbats av nu låter det verkligen inget vidare. Det låter som om du behöver söka läkarvård, tycker jag. Ring sjukvårdsupplysningen idag eller VC imorgon!

Krya på dig!

• cii

Uhhh! Tacka tusan att lönen kommer imorgon för jag har inte råd att vara sjuk!

Jag stannar nog hemma från jobbet imorgon och ringer VC.

Tack för att ni tog er tid

Någon mer som vet hur det "ska vara" ?

• SysterHedvig

bältros brukar ligga som ett band som sträcker sig över halva bröstkorgen, från ryggraden och utåt i en båge mot mitten på framsidan av bröstet. Ungefär. Det gör väldigt ont och handlar om flera små blemmor har jag förstått det som.

Här är en bättre beskrivning och lite bilder:

www.vardguiden.se/Article.asp

• cii

Det har börjat klia mer och nu börjar jag få en vit upphöjd prick med rött runtom ca 20 cm ner från armhålan. Det gör ont (som som man har ett blåmärke där) och det kliar

• Fille Fjonkan

Enligt länken ovan finns det läkemedel man kan använda, men bara om behandling börjar tidigt. Se till att träffa en läkare imorgon! Lycka till!

• Sött Blåbär

Aj aj aj...det där låter inte bra!
    Ring din läkare i morgon,ok?

• cii

Ja inget jobb för mig imorgon. Ska ringa VC direkt imorgon kl 8! Såvidare det inte blir värre inatt. Svimmar väl kanske i sömnen!

Nej nu ska jag försöka sova, tack för er omtanke. Hör av mig imorgon! Kram godnatt!

• cii

Jag ringde för ett tag sedan och ska få träffa en läkare om två timmar. Så vi får se vad det är förnågot. Mår fortfarande skit!

• Fille Fjonkan

Vad bra att du kunde ordna en läkartid så snabbt. Hoppas du får klara besked. Lycka till!

• cii

Nu har jag fått besked.

Jag har bältros!! Usch och fy!

Fick utskrivet ett recept på Geavir 800mg

Nu ska jag hem till mormor och tröstäta hennes goda mat

Tack för er support Kram!

• Fille Fjonkan

Aj ja då! Det var tråkiga nyheter.

Bra att du var så snabb på att ta reda på vad det var så du kunde få läkemedel i alla fall.

Krya på dig!

• cii

Fille Fjonkan - Ja det var trist, men nu vet jag iaf vad det är.
    Får inte börja med läkemedlet än då min mens är försenad
    Får se imorgonbitti om jag kan hämta ut medecinen eller inte

• Fille Fjonkan

Aha, nu blev det svårt... Hoppas du inte behöver hämta ut medicinen

Lycka till hur som helst!

• kvinna dotter mor o fru

Hej
    Jag har haft bältros när jag var 34 år. (är 39 nu).
    Det är oftast mindre smärtsamt ju yngre man är. Du kan bara få bältros om du haft vattkoppor som barn. Vattkoppsviruset försvinner aldrig ur kroppen utan lägger sig som ett sovande/vilande virus i nervtrådar i kroppen. Sen kan det blomma upp av olika skäl. Mitt blommande upp av stress och dåligt immunförsvar vid tidpunkten. Blev inte större utslag än en sådär 10 cm, men gjorde ont. Brände och gjorde ont liksom "inne" i kroppen. Ju äldre du är, desto längre tid har du bältros och svårare är symptomen. Hoppas det går över. //

Svar på tråden Någon med erfarenhet av bältros?