• Fröken Vit

Förstagångsmammor, vilken vecka kände ni första sparken?

Jag är i v 16 idag (15+0) och har redan börjat känna, men alla säger att det är för tidigt och att det bara är gaser =o( Men jag är nästan säker.
    Det står även i grav. kalendern att man kan känna från v 16.

När kände ni första?

• Svar på tråden Förstagångsmammor, vilken vecka kände ni första sparken?
  • Zannis

Det undrar jag med!

Är i vecka 17 (18 till helgen) och har inte känt av några små sparkar än, tror jag i alla fall... Är ju svårt när man aldrig varit gravid förut och inte vet hur det ska kännas.

• nattuggla

I vecka 18 och det sade de var tidigt för första, de sade att det är vanligast kring vecka 20. Men det finns alltid undantag:)

• flippertjejen

Jag kände det i vecka 17 men det var inte vidare tydligt. Sambon kände sparkarna i vecka 20 för första gången. Min bm sa att jag hade känt sparkar tidigt och att de flesta inte känner något förrän vecka 20.

Jag blev jätteglad när jag kände rörelser inne i magen för första gången men jag blev också ganska orolig eftersom jag inte kände det varje dag utan snarare var 3.e dag.

• Limani

Jag kände "sprattel" när jag var i vecka 14. Sen kände jag ingenting förrän i vecka 19, å då var det mer än att det sprattlade till.
    //Marina med Dennis 6½månad

• Zandrama

Jag kände i v 15 tror jag... Eller v 14. Väldans tidigt iallafall. Tror att mycket beror på hur väl man känner sin kropp och lyssnar på den. Bebisen sparkar ju ändå från ca v 10...
    Så visst kan det vara bäbin!

Sen kan jag ju berätta att jag inte kände några ordentligt hårda sparkar förrän i v 18-19 nånting, och inte varje dag förrän ytterligare några veckor till. Nu (i v 27) har jag fått några rejäla sparkar i revbenen som har gjort ont...

• Blue

Jag tror att jag kände rörelser runt v 16. Det var absolut inte sparkar, utan det kändes som om någonting drogs runt inne i magen. Svårt att förklara...Första riktigt ordentliga sparken kände jag i v.18 när jag var ute och flög och skulle landa. Plötsligt sa det pang i magen, det var någon mer än jag som inte gillade att flyga .

• snuffsis

I vecka 17 för första gången, men sen tog det ett tag tills nästa gång!

• Eleonora

Jag kände sprattel i v14. Sedan var det tyst ända tills i v16 då jag började känna riktiga rörelser. I v18 fick maken känna rörelserna utanpå magen. Nu har jag just gått in i v20 å Kotten bökar runt som bara den varje dag. Mina närmsta vänner har fått känna också...h*n rör ju sig massor varje dag så det lätt att känna för andra

• Tiasmamma

Jag kände oxå sparkar i vecka 16. Men allas komentarer var att det bubblade i magen. Man vet väl vad man känner.. Nu sparkar den heöa dagarna och nätterna. Är nu i vecka 20.

• Lantliv

Jag är i v14+6 och jag TROR att jag kände något för 2 dagar sedan. Det kändes som om någon kittlade en på insidan.
    I går "kittlade" det igen men nu på ett annat ställe.
    Tror inte det var tarmarna för jag vet hur de känns och så här har det aldrig känts förut.
    Lycka till! : - )

Svar på tråden Förstagångsmammor, vilken vecka kände ni första sparken?