• GussanGos

Arbetsträna..FK..? Vill så gärna vilja ha råd från er som vet

Hej på er!

Just nu är jag sjukskriven och har varit det en tid.
    Men nu känner jag mej bättre än nånsin och känner hur mycket jag längtar efter att få börja jobba.
    Jag ringde FK och en dam lovade ta emot mej för att se vad jag ville prata om. Jag kom dit och sa då att jag hoppas gärna att få hjälp med ev. praktikplats, arbetsträning liknande. Eftersom att jag ju fortfarande kommer få pengar från FK när jag går på ett arbete som ju då är obetald så hoppas man ju att det inte ska vara det svåraste att bli mottagen på iaf någon arbetsplats. Jag ska ju börja arbeta få timmar för att sen bygga på med allt jag klarar av. Till saken hör att jag blev inte sjukskriven från ett fast arbete så jag har ingen given arbetsplats att gå tillbaka till. Sak samma...iaf...

Hennes svar var att hon inte hade hört talas om att FK fixar med praktik eller med arbetsträning eller liknande. Hon kände inte till någonting om det. Väldigt konstigt, det står ju på FKs hemsida att dom ska uppmärksamma och hjälpa till vid behov om en sådan rehabilitering, då arbetslivsinriktad rehabilitering kan komma på tal. Fast detta läste jag inte förrän senare när jag kom hem och undrade hur det egentligen stod till.

Men men, då skulle jag bara vilja höra hur ni andra har kommit tillbaka från långvarig sjukskrivning? Hurdan hjälp tillbaka till arbetslivet fick ni, och var någon hjälp av FK som man faktiskt kan få hjälp med?? Eller har hon rätt i att man egentligen står på sina egna ben nu och det finns ingen sån hjälp att få?

Jättetacksam för svar

Livet är farligt att leva, underligt att socialstyrelsen tillåter det.
  • Svar på tråden Arbetsträna..FK..? Vill så gärna vilja ha råd från er som vet
  • NovaAlexandra

Jag bloggar om fk ibland. Dom är hemska.
    Här är ett utdrag ur min blogg
    Försäkringskassan

Mamman har aktivitetsersättning. Då får man ersättning och går på aktivitet. Kanske hockey. Eller nån trevlig kurs. Det är bara att välja en aktivitet så betalar försäkringskassan. Det är jättebra. För de som inte är sjuka på riktigt. För de som är sjuka på riktigt vågar inte gå på kurs. Än mindre på hockey.

Man kan få arbetsträna också. Man behöver bara gå ut och hitta en arbetsplats som verkar rolig, säga "Hej, jag är sjuk, kan jag få vara här?" Som att söka ett jobb ungefär. Försäkringskassan betalar försäkring för dig. För de som är sjuka gör ofta sönder saker på arbetsplatsen.

En gång skickades mamman på arbetsrehabilitering. Där fick man montera flaggor och kanske snickra en pall. Inte mamman, hon tål inte slipdamm. Hon fick sy istället. Det var trevligt på arbetsrehabiliteringen. I säkert en kvart, sen såg mamman att det fanns andra människor där. Det är människorna som mamman har svårt för, inte arbetet. En av dem har hon sett senare. På Gatan kom han fram till mamman och tiggde pengar. Man kan inte lyckas med alla.
    /mamma till världens bästa Sanna
  • GussanGos

NovaAlexandra... jaa FK är verkligen riktigt jobbiga....att det skulle vara så svårt nu att bli frisk trodde jag aldrig...det tar verkligen musten ur en ibland att man får reda upp efter dom...

Någon mer som har några erfarenheter??

• Tirre

Jag var sjukskrven i över 2 år... fick arbetsträna under 8 månader.... först 3 h om dagen 3 gånger i veckan, och sen ökades det på efterhand. Men jag hade ju en fast anställning i kommunen, så jag fick vara på en dagcentral först (min arbetsgivare föreslog det) och sen kom jag tillbaka till mitt vanliga jobb inom vården efter några månader, och var hälften hälften... de sista 2 månaderna var jag bara på mitt vanliga jobb och arbetstränade 50%...
    Hade möte med FK regelbundet, Jag, min chef, en från FK och en arbetsterapeft som jag gick hos....Jag tyckte att allt funkade jätte bra.
    Men det kan säkert skilja om man inte har en fast tjänst....

• Curlingmorsan

När jag var sjukskriven fick jag ingen hjälp alls från FK. Utbildning för att kunna byta arbete var det inte tal om. Nej nej är man sjukskriven kan man inte studera! Nähä! Så jag gick bara hemma och gjorde inegnting. Mådde sämre och sämre rent psykiskt. Under den tiden jag var sjukskriven var det ingen från FK som försökte få ut mig på arbetsmarknaden igen. Det var jag själv som bestämde att jag skulle börja arbeta igen. Började först 25%, ökade sen till 50% och tillslut 75%. Men FK var inte inblandad i det på något sätt. Ingen plan om hur jag skulle komma tillbax eller någonting. Jag var 23år och dom började prata om att sjukpensionera mig. Istället för att hjälpa mig tillbax ut i arbetslivet. Helt sjukt! Sån tur va hade ju jag ett jobb att gå tillbax till. Hoppas verkligen att det kommer gå bra för dig! Önskar dig verkligen lycka till!

• littletiger

Jag har en bekant som var sjukskriven länge pga diabetes med komplikationer. Hon kunde inte gå tillbaks till sitt gamla arbete utan fick arbetsträning med lättare uppgifter typ 2 dagar i veckan och succesivt blev hon bättre tills hon kunde gå tillbaks till sitt gamla arbete.

En annan bekant hade problem med handen och inflammation i den. Operation hjälpte inte så mycket och hon kunde inte fortsätta jobba på restaurang då det var för tunga uppgifter, så hon fick arbetsträning på apoteket ett par timmar om dagen där det var lite lättare arbetsuppgifter.

Båda ovanstående gjorde det i samråd med FK

Så det borde ju gå tycker man. Hoppas det reder upp sig för dig!

• GussanGos

Men då...på er hör man ju att FK är inblandade och det är deras uppgift, trots deras stora ovilja ibland. Att det ska vara så svårt och en sånt motstånd från deras sida ibland då.

Minns även när jag kontaktade min handläggare första gången, för att summera det samtalet ( hon hade iofs precis kommit tillbaka från semestern ) så var det bara pust och stön, varför måste du bli frisk just nu för?

Ebbabebbasmamma - Det är så sanslöst sorgligt att det ska vara så himla mycket enklare att sjukpensionera nån istället för att orka med de där samtalen, uppföljningen och hjälpen. Och man märker klart att man mår ju sämre av just den sociala avsaknaden som ett jobb ju annars förhindrar.  Men hittade du själv en arbetsplats som var villig att arbetsträna med dej alltså? Och låta dej börja på låg procent för att sedan öka på vartefter? Fick du någon lön? och fick du då fortfarande ersättning från FK?  och tack för din lycka till 

Littletiger - Får ju verkligen hopp när jag läser om de du berättade om, att det faktiskt va FK som kan hjälpa.

Trist bara att jag ska behöva påpeka för dom att det verkar visst som att det här ingår i deras jobb....*ss*

• NovaAlexandra

För att bli rehabiliterad så ska du ha ett jobb. Har du inte det så finns inget ekonomiskt intresse.

• Curlingmorsan

Jag gick tillbax till mitt gamla jobb. Krävde av chefen och jobbarkompisarna att jag skulle slippa tunga lyft osv. Men jag kunde ju aldrig gå tillbax 100% utan bara 75%.
    Om man arbetstränar får man ju ingen lön utan samma pengar som när man går hemma. Så var det då iaf! Jag tyckte (tycker!) att det var fel, sjukt att man ska jobba utan lön! Så jag gick tillbax 25% direkt, kanske att jag arbetsprövade nån vecka men inte mer. Resonerade så att om det inte funkar så har jag ju iaf försökt och då får dom väl sjukskriva mig helt igen då. Kanske inte helt rätt tänkt, men jag ville inte jobba utan att få betalt, det kändes fel. Men jag behövde ju aldrig bli sjukskriven igen utan ökade sakta på det. Gick ganska snart upp till 50% men sen dröjde det ett tag innan vi ökade till 75%.

• Gadget

NovaAlexandra:
    Man får ju inte välja vilka akjtiviteter som helst. Det ska hjälpa en att få tillbaka arbetsförmågan.

• NovaAlexandra
    Gadget skrev 2006-07-27 17:34:02 följande:
    NovaAlexandra:Man får ju inte välja vilka akjtiviteter som helst. Det ska hjälpa en att få tillbaka arbetsförmågan.
    Jo, om man har aktivitetsbidrag så får man det, nästan iaf. hockey var klart ett alternativ.
  • Gadget

NovaAlxendra:
    Nej, det får man inte.

Om man t ex vill träna på gym så får man inte välja vad man vill. man får det absolut billigaste stället.

"Under tiden du har aktivitetsersättning finns det möjlighet att delta i aktiviteter som ha till syfte att ge förutsättningar att förbättra din arbetsförmåga. En förutsättning är att aktiviteterna kan antas ha en gynnsam inverkan på de förhållanden som medför att din arbetsförmåga är nedsatt."
    www.fk.se/privatpers/sjuk/lange/aktivitetsers/

• GussanGos

Ganska så intressant med vad dom egentligen har och godkänner för aktiviteter när man har aktivitetsersättning.

Några som vill berätta vad ni har fått beviljat för aktiviteter också ??

• Gadget

Jag fick en resa till en kurs gällande arbetsträning betald.

Svar på tråden Arbetsträna..FK..? Vill så gärna vilja ha råd från er som vet