Arbetsträna..FK..? Vill så gärna vilja ha råd från er som vet
Hej på er!
Just nu är jag sjukskriven och har varit det en tid.
Men nu känner jag mej bättre än nånsin och känner hur mycket jag längtar efter att få börja jobba.
Jag ringde FK och en dam lovade ta emot mej för att se vad jag ville prata om. Jag kom dit och sa då att jag hoppas gärna att få hjälp med ev. praktikplats, arbetsträning liknande. Eftersom att jag ju fortfarande kommer få pengar från FK när jag går på ett arbete som ju då är obetald så hoppas man ju att det inte ska vara det svåraste att bli mottagen på iaf någon arbetsplats. Jag ska ju börja arbeta få timmar för att sen bygga på med allt jag klarar av. Till saken hör att jag blev inte sjukskriven från ett fast arbete så jag har ingen given arbetsplats att gå tillbaka till. Sak samma...iaf...
Hennes svar var att hon inte hade hört talas om att FK fixar med praktik eller med arbetsträning eller liknande. Hon kände inte till någonting om det. Väldigt konstigt, det står ju på FKs hemsida att dom ska uppmärksamma och hjälpa till vid behov om en sådan rehabilitering, då arbetslivsinriktad rehabilitering kan komma på tal. Fast detta läste jag inte förrän senare när jag kom hem och undrade hur det egentligen stod till.
Men men, då skulle jag bara vilja höra hur ni andra har kommit tillbaka från långvarig sjukskrivning? Hurdan hjälp tillbaka till arbetslivet fick ni, och var någon hjälp av FK som man faktiskt kan få hjälp med?? Eller har hon rätt i att man egentligen står på sina egna ben nu och det finns ingen sån hjälp att få?
Jättetacksam för svar