• Shagwell

Finns 3 års krisen?

Jag bara undrar, finns det belägg för att 3 års krisen finns?? Vad är det som sker - egentligen?
    Likaså har jag hört/förstått att 5 år och 8 år är en kristid för ett förhållande. Fortsätter det s livet igenom (om man är i ett & samma förhållande dvs) eller går det över efter 8 år...??
    Vi närmar oss 3 år ihopa och jag tycker vi har det kämpigt! vet dock inte om det beror på att vi varit ihop 3 år eller det faktum att vi blev föräldrar för 6 mån, eller kanske en kombination av båda?

• Svar på tråden Finns 3 års krisen?
  • Missboss

3 års krisen har jag inte hört talas om. Hoppas verkligen inte att den finns för det har vi inte passerat än.. Dock har jag bara hört talas om 7 års krisen.

Skulle nog gissa på att det kan ha att göra med att ni fått barn. Våran grabb är 5,5 mån och jag tycker att det är ganska knepigt att hitta de nya rollerna, få tid för varandra eller rättare sagt ha ork med varandra.

• Lundby87

Jag har hört att det finns 3år kris och sen 7års kris.

• SpecialK

ja, jag har hört att man har en 3 års kris, en 7 årskris och sen vart 7:e år ca

• Luna73

Såg på tv, det var ett engelskt program som jag inte minns vad det heter, där de försökte ta reda på vad det är vi attraheras av hos de olika könen. Det visade sig att många förhållanden tog slut efter 2-3 år, eftersom förälskelsefasen brukar ta slut då. Antingen går det sen över till något djupare eller så går man isär.

hä int lätt när e schvårt
  • Anonym

Jag kan säga att jag befinner mig i en 3-års kris så visst finns den! Jag tvivlar på att jag älskar honom men kan helt enkelt inte dumpa honom och därmed såra honom. Jag har ju sagt att jag älskar honom och vill dela mitt liv med honom. Så vad gör man - man biter ihop och hoppas att krisen går över.

(vi har inga barn)

• fiffiluran

ja du.. jag har väl haft min egna lilla teori om 1 års kris och 3 års kris osv.. och varje kris inträffar (enligt mig) när förhållandet inte tar dom steg som det förväntas ta. Flytta ihop, köpa hus, skaffa barn, få befodran på jobbet etc... så egentligen är nog dessa "kriser" individuella beroende på vad man är för person och hur man ser på livet.. men det finns en kris som jag är övertygad dom allra flesta av oss känner och det är när förälskelsen lägger sig och innan den djupa kärlken har hunnit slagit rot.

• fiffiluran

shagwell.. det kan ju vara så att ni lever i en så annan situation nu (med barn) så det är mycket som distraherar just er kärlek.. jag hoppas det blir bra för er snart!

• Mickis74

Vi hade vårt första (och enda hittills) första bråk efter ca 3 år....sen om det beror på att vi var trötta småbarnsföräldrar eller om det var en 3-årskris är ju svårt att svara på

• Fastidious

Jodå! Vi har varit tillsammans strax över 3 år..och visst finns den! Men vi pratade igenom allting och gick vidare stärkta. Nu ska vi hårdsatsa med nytt större boende och barn så fort det bara går!

• Fru Myhr

Jag och mitt ex gjorde slut efter tre år, om det var treårskris vet jag inte

S + M = Sant
  • GussanGos

1-års krisen har bara jag hört talas om....och JA, den fanns..     bläh om man ska behöva oroa sej för alla ojämna år man är tillsammans.....

Livet är farligt att leva, underligt att socialstyrelsen tillåter det.
  • Nalle 1981

Har varken haft 1- eller 3-årskris, men 5-årskrisen riskerar nog att infinna sig då vårt första barn är planerat till 5-årdagen. ;oP

• kjempejente

Jag tycker att det är kriser med det mesta. Är det inte kris i förhållandet så har barnen kris, så har man själv 30 o 40 års kris. Man vet ju aldrig när man går in och ur en kris..

• Minxy

Själv tror jag benhårt på 1,5-årskrisen....har iaf en sån just nu
    Jag håller med Fiffiluran - ett förhållande har nog lättare att hamna i en svacka när man inte tar dom steg som man förväntas ta i förhållandet. För mig och min sambo så är det barnfrågan som är på tapeten nu. Jag vill - han vill inte.
    Jag skulle aldrig tvinga honom eller lura på honom ett barn, men jag vill gärna veta VAD som vore så hemskt med att skaffa ne liten en!
    Problemet är att han inte kan säga vad - han vill bara inte än.
    Eftersom vi redan har fasta jobb, hus, bilar och är förlovade så känns det som om barn eller giftermål vore nästa naturliga steg på vägen så att säga - men det tycker inte han.

Sammanfattning: Självklart finns det kriser, men jag tror oxå mer att dom är individuella.

• Anonym

I vårt förhållande så har den känslan absolut spelat in. Att det är en myt eller om det stämmer in vet jag inte. Men det var något som hände efter tre år i alla fall som vi kämpar med att fixa nu.

• puss

kriser finns det alltid, sen kan man kalla den vadsom helst.
    vad som ÄR sant, däremot, är att det finns en "två-års-gräns" i relationer.
    det är inte alltid man noterar den, men den finns faktiskt.
    det beror på att det tar ca 2 år för hjärnan att "acceptera en känslomäsig vana", kan man väl säga lite kort. det är INGEN kris, och inte ens alltid nåt negativt, men efter ca 2 år i en relation händer nånting. ett slags landning, kanske.

• Charlie85

Vi har nog precis passerat 3 års krisen.. även 1 och 2 :) Om inte det finns nån 3 års kris så börjar jag nästan fundera om hela förhållandet är en stor lång kris :)

v 18
Svar på tråden Finns 3 års krisen?