• Fommpen

    Laminatgolv på Ikea?

    Någon som lagt Tundra eller Hemsegolv från Ikea? Vad tycker ni om det i såfall? Är det nåt att ha? Vi ska lägga i hela lägenheten och det vore skönt ifall det inte blev så dyrt. De ger ju 15års garanti, så det borde väl hålla? Eller?

  • Svar på tråden Laminatgolv på Ikea?
  • Änglatuss

    Är inte typ Rustas golv bättre
    eller om det var ikeas, vi ska oxå lägga golv, flyttar till hus på fredag!

  • Fommpen

    Jag har inte kollat så noga på Rustas golv, men de kanske är ungefär samma. Nån annan som vet?

  • Lejra

    vi har lagt ikeas billigaste laminatgolv i vårt sovrum å det var/är helt okej! Tror ikeas golv brukar vara bland de bästa i tester...

  • Sarc80

    Hej!
    Vi köpte Pergo-golv från Coop. Har hört att både Rusta och Ikea-golv kan "böja sig" efter ett par år och att man absolut ska satsa på ett lite dyrare och bättre golv i köket. Laminatgolv är egentligen bara hårt pressat papper tydligen.

    Lycka till!

  • Fommpen

    Sarc80: Vi funderar på att lägga såntdär laminatklinkers i köket, de är nog lite dyrare och håller kanske lite längre eftersom man sliter mer på folvet i köket med både dammsugning och stolar som dras fram å tillbaka.

  • Nivea

    IKEAS Tundra fick väl bäst i test hos Plus?
    Vi lade det i hallen och sovrummet i vår gamla lägenhet och var nöjda. Nu bodde vi inte där så länge men det verkade klara blöta skor i hallen!
    Kan ju tilläga att vi hade ett Tundragolv som limmades.

  • abnocto

    Läste just i Råd och Rön om tester av laminatgolv. Ville man lägga ett golv snabbt skulle man inte välja Ikeas då de har så dåliga skarvar så de var svårare att sätta ihop. där stod också att priset ger en fingervisning om kvaliten men ska du bara gå på det ibland spelar det nog ingen större roll.

  • nublu

    Bygg-Max säger jag bara. De har billiga klick-golv - inget baltande med lim och fort går det. Snyggt blir det också och är inte dyrare än IKEA. Beror iofs på vad man väljer... :)

  • Fommpen

    nublu: Ser att Byggmax har golv för 80kr kvm. Det är ju inget pris att snacka om, är det bra golv trots att det är så billigt?

  • Mynta13

    Jag har Tundra i hela lägenheten, inkl köket, är jättenöjd och det har ju dessutom 15 års garanti som sagt. Tror säkert det är mer kvalitet på det (till ett bra pris) än många av de billiga för runt 60 kr/kvm...

  • nublu

    Fommpen: Vi lade ett sådant (ek) i sovrummet i vintras + att vi har klinkerslaminat köpt hos dem -04 i hallen. Funkar bra och var lättlagt. En kompis till oss köpte på Rusta och höll på att bli knäpp. Det var också ett klickgolv, skitkärvt att banka ihop.

    Så jo, jag rekommenderar Bygg-Max! :D

  • Änglatuss

    vi lägger just nu ikeas: hemse bok golv tror jag det är 59 kr/kvm
    inte nått att knyssla om 10 års garanti visst är några golvbitar sönder eller felgjorda  så de blir en paket att lämna tillbaka...

    vi köpte nått vitt att ha under golvet samt nått läggningsaktigt för golvet och allt gick väl på lite mer än 2700 kr

    vi köpte golv för 40 kvm

  • Lejra

    Min svåger köpte klick golv från byggmax å la i sin lägenhet, tror han köpte det för ca 55 kr kvm å han är jättenöjd å sa att det var jättelätt att lägga. Har sett resultatet å det är jättefint!

  • Liten Milla

    Som färgfackhandlare måste jag säga NEJ till både Ikea,Rusta, och Bauhaus golv!!!
    Fy tusan!
    Det värsta jag har gjort nångång är att lägga ett golv från Bauhaus...gjorde det bara för att testa eftersom jag jobbar med sånt...
    Brädorna var vinda,snea och passade inte ihop...Sen när man skulle slå ihop dom så ser man en vit kant i varje skarv...
    Syns iofs inte så mkt men jag tänker ju på det jämt! men har man testat ett tarkett golv så byter man det aldrig...
    Vi la det billiga golvet i ett av sovrummen å visst det har hållt iaf i 2 år som vi bott här så det säger jag inget om :)
    Iofs var vi tvungna att byta ut flera plankor men jag tror att jobbar man inte med det som jag så har det ingen betydelse...
    då kan det vara värt att lägga ut kanske 2000:- istället för 5000:- fast jag är iaf emot det

  • Cia o krabaten

    Har Ikeas ljusaste golv på hela vår övervåning och är nöjd än så länge (3mån)

  • Elin2014

    Observera att detta golv INTE tål vatten, oavsett vad IKEA påstår.
    Jag skulle säga att det tål vatten sämre än ett vanligt laminatgolv från Byggmax.
    Lade in det i köket och ångrar mig grovt. Minsta lilla spill på en skarv så är det en ful bulle. Lägg INTE in detta i kök eller badrum om du inte är pedant som inte har barn. Vårt blev förstört på mindre än en vecka.

  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-07-19 15:11:55 följande:

    Tycker trägolv är trevligare.


    Det håller också och man kan slipa om det flera gånger. Rev precis ut laminat och la trä. 
  • Virriga Vera
    Hollsann skrev 2023-08-16 18:03:41 följande:

    någon som har bild på sitt tundra golv från Ikea? Svårt att visualisera hur golvet ser ut



    Tråden är 17 år gammal.
Svar på tråden Laminatgolv på Ikea?