• Lovable

Låter ni era barn under 2 år titta på TV?

Ja.. Nästan alla har en åsikt när det gäller TV-tittande och små barn, om huruvida det kan ge ADHD senare i livet etc.

Själv ska jag göra mitt yttersta för att undvika TV:n innan min lilla fyllt 2, då tycker jag böcker är mycket bättre för barnens utveckling.

Men som sagt alla är vi olika och jag är intresserad av hur ni gör hemma hos er
    (Inte en omröstning menad som dömande, utan är bara intresserad)

Skrattande 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-25 17:58:12:
    www.whitedot.org/issue/iss_story.asp

En länk om Tv-tittande för små barn (under 2 år)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låter ni era barn under 2 år titta på TV?
  • MoonFlight

Det är lite svårt att hindra när man själv sitter framför tvn och lillen ligger på golvet och vänder sig mot tvn hela tiden hur man än gör, försöker dock göra så att det inte blir för mycket eller ofta.

• CrystalHeart

Valde annat.
    Här står TV'n på mest hela dagarna, men dottern tittar inte på den ändå.
    Det är ibland om hon reagerar på att det är någon reklam eller så, annars är den bara bakgrundsljud här hemma.

• Katharina

Mitt barn har sett på tv sen han var ett halvår. Vi har honom aldrig framför tvn då v själva tittar. Jag tror att det är vad man tittar på som är väsentligt. Tvn som apparat i sig tror jag inte är farligt att titta på men program som inte är anpassade för små barn ger för mycket intryck som barnet inte kan bearbeta i det flödet.

Sonen har sett på teletubbies... perfekt med långsamma bildbyten, pedagogiska filmer, många färger och bra ljud

• Mylla

Nej det känns så onödigt, han är bara 1 år, och själva tittar vi inte på dagarna. Har hört att ju snabbare bilderna flimrar desto sämre för små barns hjärna. Stämmer det?

• Lovable
    MoonFlight skrev 2006-07-25 17:36:02 följande:
    Det är lite svårt att hindra när man själv sitter framför tvn och lillen ligger på golvet och vänder sig mot tvn hela tiden hur man än gör, försöker dock göra så att det inte blir för mycket eller ofta.
    Vi har bunkrat upp med kuddar så att hon inte ser TV:n om hon ligger på golvet, det har funkat bra hittils
  • Mirris

Alexander har kollat på tv sen han var ca 1,5. Teletubbies, Pippi, Emil, Nalles blåa hus o Pingu har vi varvat med.

Han har fått kolla lite på morronen medans jag duschar.. och på eftermiddag/kvällen innan sängen!

Och när han varit sjuk!

Tycker det är helt OK.

Jag använder TV som barnvakt... eller som hjälp att varva ner.
    När han är på dagis så är han helt slut när vi kommer hem, och då kan det va gött o lägga sig o slötitta på nåt!

• Lovable
    Mylla skrev 2006-07-25 17:48:23 följande:
    Nej det känns så onödigt, han är bara 1 år, och själva tittar vi inte på dagarna. Har hört att ju snabbare bilderna flimrar desto sämre för små barns hjärna. Stämmer det?
    Enligt forskningsrön så - ja, har lagt till länken i TS.
  • Lovable

Ett tips för er som vill skippa TV:n, men ändå ha en bra "barnvakt" är att sätta på en Bok på band som dem lyssnar på, bunkra upp med kuddar och göra en liten myshörna och servera någon god frukt - blir som en liten mysstund! Skrattande

• sisley

Röstade på annat.

Jag sätter aldrig på tv:n när jag är hemma med dottern, dvs jag låter henne inte aktivt titta på ngt. Däremot sitter hon med oss på kvällarna, om vi tittar på ngt. Hon sitter oftast i min famn och gosar och varvar ner för kvällen. Jag läser böcker för henne istället för filmer vilket hon älskar.
    Min sambo däremot sätter på¨tv:n det första han gör på morgonen och låter dottern gärna titta på diverse filmer som Teletubbies och Molly. Han har tv:n på som bakgrundsljud och anser att han blir stressad av att den inte är på. Jag blir stressad av att höra på ljudet hela tiden.

YES- vi bråkar en del kring det där!

Svar på tråden Låter ni era barn under 2 år titta på TV?