• imorgon är en annan dag

HJÄLP- andra dagen med linser, själv hemma och får inte ut dem....

Som sagt, jag har panik, får inte ut linserna (2:a dagen jag har dem). Vad skall jag göra????

Är nu så knallröd att jag nästan inte ens ser mina linser... Finns det några trick? Det är som om min fingrar är för blöta efter att jag har dragit ner linsen och så poff, så hoppar de tillbaka!!! HJÄLP!!!

• Svar på tråden HJÄLP- andra dagen med linser, själv hemma och får inte ut dem....
  • Sanna73

Tvätta händerna och torka dem. Ställ dig så att du ser i en spegel vad du gör. Ta vänster hand och håll ögat öppet samtidigt som du tittar uppåt, tar pekfingret på höger hand och lägger på linsen och drar den nedåt, när linsen är ungefär mitt på ögat, tar du också tummen och kniper åt om linsen (släpp inte pekfingret). Var inte rätt att ta i lite. Du skadar inte ögat.

Så här gör i varje fall jag.

Lycka till.

Tack Snälla!
    Nu är den på vänster ögat ute efter 1 timmes kämpande fram och tillbaka... Usch vill aldrig ha linser på mig igen känns det som ...

Hoppas att jag får ut den andra snart, skall vila ögat lite och prova igen om en liten stund...

Jag som hade längtat efter linser så....

• Crassus

Ge inte upp! Jag höll på lika dant när jag började med linser. Det är helt och hållet en vanesak.

• Tingilya

Ja ge inte upp...så va det för mig med i början..nu åker de in å ut på 2 sekunder typ. Behöver inte ens spegel.

Har du fått ut båda än?

• Sanna73

Det är jobbigt att lära sig sätta i och ta ut linser. Vila några dagar och ge dem sedan en chans till.

Ta en dag och sätt in och ta ut dem flera gånger efter varandra, bara liksom för att vänja dig. Själv tycker jag linserna kan vara jobbiga att ta ut om man är torr i ögat, därför har jag alltid ögondroppar hemma, eller droppar vatten i ögat innan jag tar ut dem. Torra, för mig, blir de oftast om jag haft i dem för länge eller råkat somna med dem.

Skönt att en av dem är ute nu i varje fall. Du fixar säkert den andra också.

Lycka till.

• Prillan73

Stackare !! Det är absolut en vanesak ! Jag kan fortfarande bli hysterisk när jag försöker få i linserna !! Har hållt på i typ 8 veckor nu.......... Och ibland vill det sig inte alls.....men skam den som ger sig !

• MrsMurphy

Har aldrig riktigt fått till tekniken med att greppa tag i linsen heller efter 10 år. Men använder gudskelov engåns så det gör inget att dom tas ut lite våldsamt.

Jag tar pekfingret som är väl avtorkat och drar neråt ända tills den knölas ihop längst ner i ögat och det kommer luft under. Och efter det rasar den ut av bara farten.

Du vänjer dig nog och det är ingen fara! Lite meck är det för alla i början (och vissa fortfarande efter 10 år)

• fitforfight

jag bukar ta pekfingret och tummen och nypa fast linsen med samtidigt som jag tittar neråt.

Mina linser vill gärna trilla ut av sig själva så fort jag blir torr i ögat så ställ dig i motvind om du hittar någon

Tack till er alla!!!!!!!

Det var en riktig mardröm!!!! Höll på säkert över 1 1/2 timme och hade verkligen panik!!! Själv hemma med två småttingar och det var verkligen jättehemskt!! Den sista kom ut till slut, men nu så är båda ögonen JÄTTERÖDA och det högra ögat värker och gör ont när jag blinkar.... När min kompis äntligen kom över (men då hade jag ju redan fått ut dem) så sa hon att det finns någon slags pincett man kan köpa så jag skall införskaffa mig en sådan... Tror inte att jag vågar ha dem på mig något mer nu om inte min man är hemma när jag skall ta ut dem, det låter säkert larvigt, men det här var inte roligt... Hoppas att jag vågar prova snart igen, jag vill ju sååå gärna slippa mina glasögon nu när jag äntligen skall på fest i mitten av Augusti....

Åter igen - Tack till er alla!!!! Kram för att ni ville hjälpa till med era råd!!!

Svar på tråden HJÄLP- andra dagen med linser, själv hemma och får inte ut dem....