• vofflan

Trick att lära hund

Kom med förslag, jag vet många men inte hur man lär dem det, har ni några tips

• Svar på tråden Trick att lära hund
  • Uncia

det finns böcker med roliga tricks man kan lära sin hund. ett tips bara om du inte kollat i såna själv.

• lia76

Sitt, ligg, stå, stanna osv

Ok tricks man kan lära sin hund...
    Min vovve har jag lärt följande tricks (förutom de viktiga sitt, ligg, stanna, tyst osv):
    Skälla tyst: Kommer bara luft när hon ska skälla till... dte bara smäller i käkarna hihi
    Tvätta nosen/skämmas: Ligger på rygg och "kliar" sej på nosen med framtassarna
    Rulla boll: Rullar en boll med hjälp av nosen
    Apport
    Sök
    En godisbit på näsan som hon sedan kastar upp i luften och fångar
    Tack/vacker tass

Och lite till som jag inte orkar rada upp
    Men det är några tips iallafall

Kram Lia, BF 15 september 2006
  • Vargtass

Man får dra nytta av hundens egna beteende om man vill lära dem några konster. Min barndomshund (en liten tax) kunde nysa på komando. Jag blåste lite lätt på nosen på honom och han nös, detta drog jag nytta av genom att berömma och ibland belöna med godis. Samtidigt sa man det ord man vill använda, som här "prosit" och så vips så kunde han det. När jag senare i livet skaffade min första "egna" hund (labbe) ville jag även lära henne lite konster. Jag gjorde detsamma på henne och blåste lite lätt på nosen men hon nös inte. Istället la hon ena tassen över nosen så på henne fick samma inlärning bli resultat av att lära sig "blyg". Så där kan det gå... 

Samma labbe trodde jag inte kunde skälla.. hihi hade haft henne i över ett år utan att jag hört henne skälla en enda gång. Så en dag när vi besökte mina föräldrar så hade de en slags "skoborste" som var gjord som en igelkott innanför dörren. Hon blev så paff när hon såg den och antagligen osäker så hon började skälla. Detta drog jag nytta av och lärde henne "skall". Jag fick hålla igelkotten i ena handen och en godisbit i andra handen och säga "skall" och hon skällde. De resterande 12 åren skällde hon bara en gång spontant utan att jag först sagt skall. 

Det är kul att lära hunden lite konster. Framförallt tycker hundar om det och man får en kul stund tillsammans som även är stimulernade för hunden. Lycka till!!

• lia76

Håller med om att hunden tycker de tär kul
    De får juh arbeta hjärnan lite extra och det blir en bra stimulans för den.
    Plus att den får kavlitéts tid med matte/husse Skrattande

Kram Lia, BF 15 september 2006
  • Cybermum

Lär hunden säga: kanske eller vad menar du? med att hunden för huvudet åt sidan och andra...

Lär hunden svara, vem är söt eller hungrig-Skall...

Eller... Vilken katastrof eller husse/matte du är pinsam, huka sig och gömma huvudet i framtassarna...(Hunden gör detta på komandot pinsam)
    Använd fantasin, Lycka till!

• Liska

rulla runt... krypa... backa...namnen på den i familjen,,,(skicka till den du säger namnet till med ev liten lapp i munnen)
    hjälpa dig plocka upp saker,,, ta den. å peka

• sara81

Lär hunden att städa...
    Det bästa jag gjort

• melonpuss

Jag lärde min hund "hämta" och det är jättebra säger man det o pekar på nåt hämtar hon det. Hon är labrador så där hade ja nytta av henne naturliga beteende

Svar på tråden Trick att lära hund