fenomena83 skrev 2006-07-25 18:27:23 följande:
Vet att det finns en hög med människor här på FL som bor i USA, kan inte ni berätta för mig, hur är det egentligen??
Jag bor inte i USA, har bara bott där ett år, runt 1994, som utbytesstudent på high school, men jag kommenterar lite ändå, för även en mindre kvalificerad kommentar kanske kan ge dig något.
Först, bara:
Det går inte att svara hur det är i USA, för det är så oerhört olika beroende på var i landet man är - en enorm nation med väldigt stora kulturskillnader från plats till plats.
Så mina betraktelser är iaf baserade på mina upplevelser läsåret -93/-94 i en håla på ca. 55000 invånare, i Wisconsin (en liberal stat i norra Midwest).
Är det verkligen så att i high school så är det jättemycket grupperingar och antingen är man cheerleader eller quarterback och jättepopulär eller så är man "nörd i glasögon"??
Mycket grupperingar är det. Inte lika överdrivna och stereotypa som på TV

. Till en del tror jag det beror på att skolan är mer lektions- och aktivitetsbunden. Alla som går i samma årskurs går t.ex. i samma klass, så det är inte så stor samhörighet på det viset, utan det beror mer på om man har lektioner tillsammans (vilket man kan ha med andra årskullar också) och skolanordnade efter-skoldagen-aktiviteter.
Som utbytesstudent var jag tillräckligt mycket "främmande fågel" för att kunna röra mig i många av grupperingarna, men en del var rätt fastlåsta i sin roll.
Är det verkligen så att det fortfarande snackas massa om svarta och vita och att det finns massa rasförutsättningar, att svarta särbehandlas mm?
"snackas massa", vet jag inte - beror väl på vad "en massa" är. Rasism fanns helt klart, liksom i Sverige, men inte chockerande mycket, om man jämför med här.
Är det verkligen sådär jättemycket kriminalitet? Äger alla en pistol?
Jag såg mycket mer kriminalitet där än här, ja. Mycket mer droger, och därmed medföljande problem. Skjutvapen var vanligare än här också, absolut, men långtifrån alla har ett. Fast de behandlades mer respektlöst...

Är alla mammor hemmafruar? Eller de flesta?
Min värdmamma var det. "homemaker" ville hon kalla det. Men det var mest p.g.a. hälsa - hon kunde inte arbeta med sitt gamla jobb mer.
Är det verkligen helt kasst skyddsnät så om man förlorar jobbet då kan man lika gärna dö?
Beror på om du själv sett till att ha en riktigt bra försäkring och betalt den.
Är det så här med gäng och sånt, som "krigar" mot varann och ungarna driver runt på gatan för att dom inte vill va hemma för där har mamman en ny karl varje dag som super och slåss?
Heeehehehe.

Min äldsta värdsyster var rätt bedrövlig, hon hade drogproblem och en sorgligt felbehandlad och oälskad son. Han hamnade nog i drivandet du beskriver så snart han var gammal nog...
Lite gängbråk hade vi, men inte värre än grupper som bråkar i Svensk-standardhåla.
Är det så att antingen så är folk jättehälsosamma och smala och snygga eller så är dom jätteöverviktiga?
Jag var i en av USA:s värst överviktsdrabbade stater. Ja, många feta fanns det. Rätt mycket antingen eller. Precis som i Sverige (tendensen är på väg åt det hållet här, har jag hört. Tränandet ökar i Sverige, men inte antalet tränande, liksom).
Hur många överviktiga finns det egentligen i USA, är det fler än normalviktiga?
Googla på "USA statistics obesity" och kika på några sidor.

(Ja, jag vet att jag kan svara, men jag vill inte referera bara en sida och så är det fel, och så blir någon sur på mig, o.s.v...

)
Är det sant att cereal-hyllan i affären är den största av alla hyllor?
Huh? Nä.

Inte där jag var iaf.

Är det så där i skolan att man bara måste va skitsnygg och populär och ha senaste kläderna mm mm annars kan man lika gärna bara gå hem å lägga sig?
Beror på vilken crowd du vill "räknas" i. I vissa grupperingar absolut så, i andra precis tvärtom.

Är det sant att man måste betala typ 10 000 dollar om man bryter ett finger?
Det är obra att vara helt oförsäkrad. (Jag hade någon försäkring via utbytesbvolaget jag åkte med, så jag kunde vidarebefordra räkning - jag fick väldig halsont en gång och min värdmamma tog mig till läkare där jag fick göra streptokocktest, men det var inget fel. Hur som helst hade det kostat mig ungefär tusen spänn (vilket hade varit mycket för en 17-åring.

))
Men det finns ju NHS och sådant, en viss trygghet har systemet faktiskt, men ... Nä, USA:s sjukhussystem är inte eftersträvansvärt, tycker jag. :-/
Är det sant att om man är "kommunist" i USA så är det lika med svensk moderat?
Nä... men det är sant att alla de stora svenska partierna ligger till vänster om de stora amerikanska, i generella drag.
Äter amerikanare snabbmat och chips hela dagarna?
Mycket. Överviktssiffrorna är ingen slump. Alla gör det inte förstås, men trots att jag var förberedd på det blev jag förvånad över hur vanligt det är. Ta bilen några hundra meter bort till mcD för att handla kvällsmat att ta tillbaka hem till famlijen. Jorå...
Finns det över huvud taget normala människor i USA? (jättedum fråga, men man undrar ju faktiskt när man kollar TV...)
Du, de är svåra att hitta!

(Men jo. Det gör det. En del beter sig nästan europeiskt!)
USA är fascinerande. De har det bästa av det bästa och det sämsta av det sämsta och allt däremellan också!