• fenomena83

Hur är det egentligen att bo i USA???

Det är en sak jag undrar över varje dag... speciellt när jag kollat på film och TV.

Jag skulle vilja åka till USA och kolla in hur det är egentligen, men jag har inte pengar just nu

Vet att det finns en hög med människor här på FL som bor i USA, kan inte ni berätta för mig, hur är det egentligen??

Det känns som jag har MASSA fördomar om USA och amerikanare... Är det verkligen som på film och TV?????

Är det verkligen så att i high school så är det jättemycket grupperingar och antingen är man cheerleader eller quarterback och jättepopulär eller så är man "nörd i glasögon"??
    Är det verkligen så att det fortfarande snackas massa om svarta och vita och att det finns massa rasförutsättningar, att svarta särbehandlas mm?
    Är det verkligen sådär jättemycket kriminalitet? Äger alla en pistol?
    Är alla mammor hemmafruar? Eller de flesta?
    Är det verkligen helt kasst skyddsnät så om man förlorar jobbet då kan man lika gärna dö?
    Är det så här med gäng och sånt, som "krigar" mot varann och ungarna driver runt på gatan för att dom inte vill va hemma för där har mamman en ny karl varje dag som super och slåss?
    Är det så att antingen så är folk jättehälsosamma och smala och snygga eller så är dom jätteöverviktiga? Hur många överviktiga finns det egentligen i USA, är det fler än normalviktiga? Är det sant att cereal-hyllan i affären är den största av alla hyllor?
    Är det så där i skolan att man bara måste va skitsnygg och populär och ha senaste kläderna mm mm annars kan man lika gärna bara gå hem å lägga sig?
    Är det sant att man måste betala typ 10 000 dollar om man bryter ett finger?
    Är det sant att om man är "kommunist" i USA så är det lika med svensk moderat?
    Äter amerikanare snabbmat och chips hela dagarna?
    Finns det över huvud taget normala människor i USA? (jättedum fråga, men man undrar ju faktiskt när man kollar TV...)

Ni ser va mycket fördomar... eller fördomar och fördomar förresten kanske det inte är, men man undrar ju, när det är precis den här bilden av USA som målas upp på TV.

Jag tycker USA verkar va ett fascinerande land, skulle gärna vilja åka dit. Men det verkar läskigt också om det är så här som det syns på TV...
    Är det bra att bo i USA??

Hoppas det finns nån som kan svara på mina frågor...! Vill få lite klarhet i huvet, hihi.

• Svar på tråden Hur är det egentligen att bo i USA???
  • Pink Rose

Har bara varit på besök i USA, så jag kan absolut inte svara på allt.

Cereal hyllorna är enorma... går inte att beskriva. I en av affärerna så var det tre hyllor, och de var säkert över 10 meter var.

Vissa områden är det väldigt mycket kriminalitet, och andra inte.

Snabbmatskedjorna frodas, och det finns massor av dem. Vi var i en "mall" runt 9-10 på förmiddagen och vissa personer köpte 3 big mac och massvis med andra grejer. Finns även nyttiga snabbmatställen och salladsbarer, men inte lika många.
    Sen fick jag uppfattningen (sorry för alla fördomar) att det är väldigt extremt. Antigen är du smällfet och äter alla dina mål på snabbmatskedjorna eller så är du overhört träningsmedveten och tänker bara i de banorna. Självklart så finns det normala människor också, men det verkar vara en mycket stor del i kulturen.

Allt är gjort för bilar. Det är bara inne i stan, på vissa delar som du kan gå. Ingen höjdare att börja gå och sedan hamna på fel ställe. Inga "sidewalks" och övergångsställen om man hamnar fel, himla svårt att förklara.

Självklart finns det normala människor, och amerikanerna är hur trevliga som helst. Alltid lätt att ta kontakt och väldigt pratglada

Det som jag har skrivit ovan är bara mina intryck, så det behöver inte vara så som jag skriver. Jag utgår bara ifrån vad jag har sett.

• Danbala
    fenomena83 skrev 2006-07-25 18:27:23 följande:
    Vet att det finns en hög med människor här på FL som bor i USA, kan inte ni berätta för mig, hur är det egentligen??
    Jag bor inte i USA, har bara bott där ett år, runt 1994, som utbytesstudent på high school, men jag kommenterar lite ändå, för även en mindre kvalificerad kommentar kanske kan ge dig något.

Först, bara:
    Det går inte att svara hur det är i USA, för det är så oerhört olika beroende på var i landet man är - en enorm nation med väldigt stora kulturskillnader från plats till plats.

Så mina betraktelser är iaf baserade på mina upplevelser läsåret -93/-94 i en håla på ca. 55000 invånare, i Wisconsin (en liberal stat i norra Midwest).
    Är det verkligen så att i high school så är det jättemycket grupperingar och antingen är man cheerleader eller quarterback och jättepopulär eller så är man "nörd i glasögon"??
    Mycket grupperingar är det. Inte lika överdrivna och stereotypa som på TV . Till en del tror jag det beror på att skolan är mer lektions- och aktivitetsbunden. Alla som går i samma årskurs går t.ex. i samma klass, så det är inte så stor samhörighet på det viset, utan det beror mer på om man har lektioner tillsammans (vilket man kan ha med andra årskullar också) och skolanordnade efter-skoldagen-aktiviteter.

Som utbytesstudent var jag tillräckligt mycket "främmande fågel" för att kunna röra mig i många av grupperingarna, men en del var rätt fastlåsta i sin roll.
    Är det verkligen så att det fortfarande snackas massa om svarta och vita och att det finns massa rasförutsättningar, att svarta särbehandlas mm?
    "snackas massa", vet jag inte - beror väl på vad "en massa" är. Rasism fanns helt klart, liksom i Sverige, men inte chockerande mycket, om man jämför med här.
    Jag såg mycket mer kriminalitet där än här, ja. Mycket mer droger, och därmed medföljande problem. Skjutvapen var vanligare än här också, absolut, men långtifrån alla har ett. Fast de behandlades mer respektlöst...
    Min värdmamma var det. "homemaker" ville hon kalla det. Men det var mest p.g.a. hälsa - hon kunde inte arbeta med sitt gamla jobb mer.
    Är det verkligen helt kasst skyddsnät så om man förlorar jobbet då kan man lika gärna dö?
    Beror på om du själv sett till att ha en riktigt bra försäkring och betalt den.
    Är det så här med gäng och sånt, som "krigar" mot varann och ungarna driver runt på gatan för att dom inte vill va hemma för där har mamman en ny karl varje dag som super och slåss?
    Heeehehehe. Min äldsta värdsyster var rätt bedrövlig, hon hade drogproblem och en sorgligt felbehandlad och oälskad son. Han hamnade nog i drivandet du beskriver så snart han var gammal nog...
    Lite gängbråk hade vi, men inte värre än grupper som bråkar i Svensk-standardhåla.
    Är det så att antingen så är folk jättehälsosamma och smala och snygga eller så är dom jätteöverviktiga?
    Jag var i en av USA:s värst överviktsdrabbade stater. Ja, många feta fanns det. Rätt mycket antingen eller. Precis som i Sverige (tendensen är på väg åt det hållet här, har jag hört. Tränandet ökar i Sverige, men inte antalet tränande, liksom).
    Hur många överviktiga finns det egentligen i USA, är det fler än normalviktiga?
    Googla på "USA statistics obesity" och kika på några sidor. (Ja, jag vet att jag kan svara, men jag vill inte referera bara en sida och så är det fel, och så blir någon sur på mig, o.s.v... )
    Är det sant att cereal-hyllan i affären är den största av alla hyllor?
    Huh? Nä. Inte där jag var iaf.
    Är det så där i skolan att man bara måste va skitsnygg och populär och ha senaste kläderna mm mm annars kan man lika gärna bara gå hem å lägga sig?
    Beror på vilken crowd du vill "räknas" i. I vissa grupperingar absolut så, i andra precis tvärtom.
    Det är obra att vara helt oförsäkrad. (Jag hade någon försäkring via utbytesbvolaget jag åkte med, så jag kunde vidarebefordra räkning - jag fick väldig halsont en gång och min värdmamma tog mig till läkare där jag fick göra streptokocktest, men det var inget fel. Hur som helst hade det kostat mig ungefär tusen spänn (vilket hade varit mycket för en 17-åring. ))

Men det finns ju NHS och sådant, en viss trygghet har systemet faktiskt, men ... Nä, USA:s sjukhussystem är inte eftersträvansvärt, tycker jag. :-/
    Nä... men det är sant att alla de stora svenska partierna ligger till vänster om de stora amerikanska, i generella drag.
    Mycket. Överviktssiffrorna är ingen slump. Alla gör det inte förstås, men trots att jag var förberedd på det blev jag förvånad över hur vanligt det är. Ta bilen några hundra meter bort till mcD för att handla kvällsmat att ta tillbaka hem till famlijen. Jorå...
    Finns det över huvud taget normala människor i USA? (jättedum fråga, men man undrar ju faktiskt när man kollar TV...)
    Du, de är svåra att hitta! (Men jo. Det gör det. En del beter sig nästan europeiskt!)

USA är fascinerande. De har det bästa av det bästa och det sämsta av det sämsta och allt däremellan också!
    [...fnord...]
  • laven

För det första är USA så stort och varierande, att man inte kan svara hur det är "i USA". Jag har bott 8 år i USA (NJ, upstate NY och Boston), så det är väl lite "north-east flavor" över mina svar....

Nej, självklart finns det mellanting.

Alltså, jo... lite. Inte så att det finns skillda bussplatser eller restauranger eller så, men visst finns det en del fördomar. Dock blir det bättre hela tiden, och är numera för det mesta ganska bra.
    MEN jag tycker Sverige är mycket mer rasistiskt än det jag upplevt i arbetslivet i USA. Till stor del beror väl det på att USA är ett land uppbyggt av invandrare, medans Sverige (och övriga Europa för den delen) är ett land eftersom ett gäng nordbor hade nåt gemensamt (språk, framförallt, men även traditioner, religion, kultur). Invandringen i Sverige har varit ganska liten tills, tja... slutet av 80-talet kanske. T.ex. var det inga utlänningar i mina klasser överhuvudtaget i Sverige, förutom en tjej från Belgien, så folk var helt enkelt inte så vana vid det. I nordamerika kommer alla från nånannanstans - om inte denna generationen, så förra eller förr-förra.

Beror på var man bor. Midwest och Texas är annorlunda , men i nordöstra USA springer folk INTE omkring och viftar med pistoler. Däremot är kriminaliteten hög, framförallt i låginkomst-områden.

Nej. Men det är vanligare i USA än i Sverige. Det är ju ganska svårt att få det att gå ihop i Sverige om man ska leva på endast en inkomst.
    Dessutom är föräldraledigheten verkligen kass i USA (när jag jobbade i Boston hade man rätt till 6 veckor - obetalt, naturligtvis....).

Nej. Men man bör VERKLIGEN ha sjuk-försäkring.

Nej. Finns säkert sådana situationer, men det hör inte till det vanligaste.

Är det så att antingen så är folk jättehälsosamma och smala och snygga eller så är dom jätteöverviktiga? Hur många överviktiga finns det egentligen i USA, är det fler än normalviktiga?

Nej, det finns normalviktiga också. Fler än överviktiga, hoppas jag verkligen. Men det finns också ENORMT tjocka människor. Det värsta, tycker jag, är när man ser sådana enormt tjocka barn. Stackars barn.

Är det sant att cereal-hyllan i affären är den största av alla hyllor?

Kanske. Har aldrig mätt den. Men den är jättestor. Som sagt ovan, säkert tre hyllor hög och 10 meter lång, om inte mer.

Nej. Beror helt på ens umgänge.

Vet inte. Men min systers förlossning (normal, men med epidural bedövning) kostade ca $9000. Sen var hennes son tvungen att åka tillbaka till sjukhuset i ett dygn för att han fick gulsot. Det kostade $4000. Som tur var betalade försäkringen det mesta. (De fick stå för 10 procent av kostnaden själva).

Är det så fel att vara moderat?
    Nej, alvarligt, det var väl inte så du menade. Det mesta i USA är långt till höger om de svenska partierna. Jag fick på fullt alvar lära mig i skolan i NJ att Sverige är ett kommunistiskt land. (Jag protesterade förstås, men läraren viftade bort det med att socialdemokrater och kommunister är i princip samma sak....)

Tyvärr finns det de som gör det. Känner också sådana som dricker läsk (mest cola) hela dagarna - typ 4L per dag.

Klart att det gör. Men det finns mycket extremt - åt alla håll.

Hoppas det hjälper. Numera bor jag i Kanada, och ser det som ett fantastiskt mellanting mellan USA och Sverige.

• LilysDad

Är det verkligen så att i high school så är det jättemycket grupperingar och antingen är man cheerleader eller quarterback och jättepopulär eller så är man "nörd i glasögon"?? No, there are a lot more groups than those; you have the car guys, smokers, hippies, queen b's, and so on as well as the cheerleader and football groups. But in some high schools if the football teams sucks than it?s the baseball players or wrestlers that rule the school. I played varsity Baseball, Soccer and I swam both varsity and almost at an elite level NCAA Division 1 college level. For the most part your friends are your teammates. If you do not belong to a team then you find classroom friends, or theatre, music or dance friends. There are groups that intermix, but not too many jocks hang out with people that are not jocks. But there are those who do. I guess I would have to say I was in the jock crowd. My friends, guys and girls, played tennis, track, soccer, cheerleading and drill team. I only had a hand full of friends that were not swimmers. Then its also common that people have school friends and friends at home. Either because they have different class schedules or they attend different schools. My last two years in high school 3 of my best friends went to a high school down the road. There were 5 high schools with in Fairfax and all of them at around 5000 students. My little brother was in the crew (8 man rowing) and track and cross country teams, but he had his pot friends as well.

Är det verkligen så att det fortfarande snackas massa om svarta och vita och att det finns massa rasförutsättningar, att svarta särbehandlas mm? YES! But I would have to say that the black/white thing is starting to be overshadowed by the sex thing. More people would rather talk about female rights that minority rights. In the US there are several laws/rules in place that help both minorities and woman. Quotas for example that say that at least 2 of 10 new employees or students must be of African descent or 4 of 10 must be a woman. In college there is Title IX, which states that, the ratio of students has to match that of student athletes. That has been a huge debate for white male athletes for years. My men's swim team was cut /cancelled because instead of trying to increase the number of female sports they remove white male athletes like tennis, golf and swimming. Those sports are typically white sports. Unless you are black I would suggest you never say Niger. Even as a joke. It does not go over well, and it not really accepted by whites either. But there is a difference in racial problems between the states southern states are the most racist, remember it was the south in our Civil war that wanted to keep the slaves. As a military kid I have to admit I was not subjected to racism until I was in the 10th grade. I guess you could say because I was the minority for so many years I got along with everyone, well most. I have a problem with stupid people. No matter how much I try I lose my patients.

Är det verkligen sådär jättemycket kriminalitet? Äger alla en pistol? I think that sweden has % wise just as much crime as the US. I cannot remember the last time I read that a transport car was bombed in the US, but it seems like that happens once a month in Sweden. Not too many people in the US would dare shoot at a police house like in what happened south of Stockholm a while back. And we do not have the same violent protest you have in göteborg since our police can shoot people and Swedish police seem to have to allow people to throw rocks at them. Guns are different from place to place. In texas more people have a gun at home than in most states I could guess, but up north there are a lot of hunters and a lot of guns, NY, Boston, LA lots of guns. But in big cities its very difficult to get a license to carry a gun. Most gun licenses only count for hunting or travelling to and from the gun range. Very few private people actually have a license to carry a concealed weapon.
    As far as random crime we may have more shootings that you do in Sweden, but Sweden has bar fights, and jealousy fights and break ins. So I would not even think twice about cime if I was to go on vacation in the US. Just do not walk alone at night, keep in well lite areas, but the that?s the same advice I would give someone anywhere in the world.

Är alla mammor hemmafruar? Eller de flesta? All women who are married to well to do men can be house wives. Otherwise you can afford to be home. I have a friend that was home with her baby for 10 weeks. Then she had to go back to work. I think the LAW is that you can get up to 10wks of unpaid time off and keep you job. But some companies offer up to 4-6 weeks paid time off. I guess it depends on the job or the size of the company. My mom has only ever worked part time for fun, and now that she is in her mid 50's she works almost for free.

Är det verkligen helt kasst skyddsnät så om man förlorar jobbet då kan man lika gärna dö? NO! If you lose your job in the US you get welfare. But only if you are fired you cannot quit. If you lose your job then you are called unemployed for 3 months. But as long as you can prove that you are actively looking for work, sending in resumes and going on interviews then you get some help. But definitely not the 80% you get here. Its not fun to live on 30-50% or maybe less. But you can survive. I would not want to be out of work in the US?I was for 2 months after school but I was lucky my parents allowed me to crash with them until I found a job, not all parents do that.

Är det så här med gäng och sånt, som "krigar" mot varann och ungarna driver runt på gatan för att dom inte vill va hemma för där har mamman en ny karl varje dag som super och slåss? There is definitely places in the US like that. Poorer areas, ghettos, big cities. You cannot say that you do not have that in Sweden. But that makes a good TV series or movie, but I would have to say its not everyday life for most people.

Är det så att antingen så är folk jättehälsosamma och smala och snygga eller så är dom jätteöverviktiga? NO! Its just like sweden you have people of all shapes and sizes in Sweden just like we do in the US. But in defence of many over weight men in the US, to play American football you need to be big and strong or tall and fast. And many guys who bulk up to play football from 12-15 years old until 20-23 after college weigh 100-110 kg and can not lose it. I personally have gone up in weight living in Sweden because the gyms close so early (21:00) and open so late 7:30. my gym in Texas was open 24 hrs a day.

Hur många överviktiga finns det egentligen i USA, är det fler än normalviktiga? NO again. In school they say that it?s a growing trend that kids are becoming fat, but that is also true in Sweden. In my circle of friends from highschool through college and the 2 years I worked in texas before moving to Sweden I only hung out with 10-20 people that were overweight but only 1-2 could you call fat. But then again I would say I am definitely over weight but not fat and I weigh 108kg and I am only 178cm tall. I have lots of mucle weight.

Är det sant att cereal-hyllan i affären är den största av alla hyllor? No all the rows in the stores are the same length. Just like in most foods stores in sweden. Its just that in the US most rows have the same things on them. Take an American version of ICA MAXI. If the store has 20 rows of items one row could be bread, one row could be cleaning supplies, dog food, frozen food, veggies, fruit, wine, beer, soda, chips, kitchen/cooking supplies, candy (but not often an entire row) and of course the famous cereal row. But I have to say I miss the variety in cereal. The US has a large variety of healthy cereals, kids sugar cereal and every day cereal. But we also have 12 types of peanut butter, 30 kinds of jelly/jam, toothpaste, you name it and the US probably has several different name brands for it.

Är det så där i skolan att man bara måste va skitsnygg och populär och ha senaste kläderna mm mm annars kan man lika gärna bara gå hem å lägga sig? Yes and no. if you think you are cool and come to school with something not hip then you will be a loner. Unless you find others that are like you. In richer areas its more true. In poorer areas its more about the color of your clothes?you would think it makes a big difference but from my three high schools, you were either well dress, or hade normal pike shirts and jeans or you wore all black and leather. but since we get our drivers license at 16 most high school kids get cars. If you buy one or get it as a present depends on your parents income. I bought mine, but only because I have always tried to stand on my own two feet. But a nice car in high school goes a long way with making friends, sad but true.

Är det sant att man måste betala typ 10 000 dollar om man bryter ett finger? I would not want to live in the US with out insurance. Military families pay nothing for medical. But do not call an ambulance unless it?s a real emergency I have heard that it could cost anything from 1000 to 5000 dollars to have an ambulance come out and get you, if you are not insured

Är det sant att om man är "kommunist" i USA så är det lika med svensk moderat? There are two types of Americans (in general) those who do not want the government to interfere (republicans) and those who want the government to run their lives (democrats) republicans hate taxes. They feel that every man should work for what he/she gets. No hand me downs, no "bidrag". Our democrats can be compared to your social democrats. The democrats want to tax the rich to feed to the poor. I could be wrong but most minorities and poor people vote democrat because they are hoping to get more money in the form of food stamps (not really called that any more) and welfare, and Medicaid and Medicare (those are forms of insurance that every working American pays for but only the poor can have) most military families are republican. It is the republicans that want a big army. In Sweden I am a moderate. I like that they want to reduce taxes. I think that the more money you have at home the more you spend and the more jobs are created. Don't get me wrong I have a daughter and I love that my wife and I get 80% pay to be home with her, and that we get 1050kr a month to help pay for her cost, but at the same time salaries for my type of work in the US are much higher and we could afford for my wife to stay home as long as she wanted.

Äter amerikanare snabbmat och chips hela dagarna? Not all, my Swedish wife eats a bag of chips every two days, and goes through 2-4 liters of diet coke a week. And her aunts family drink at least 10 liters of coke a week. (Two small kids 13 and 8) I think Swedish kids have more access to candy that American kids do. But what a kid eats or drinks is dependant on the parents and income. Higher income families have healthier meals and allow their children snacks, lower income families supplement their meals with snacks. (Snacks can be anything that is not a real meal, fruit, chips, crackers and so on?.) as far as fast food. Before I moved to Sweden I was well trained former swimmer turned weight lifter. I ate pizza 2-3 times a month, and McDonalds or burger king 4-5 times. But almost every time I did was because I was driving someplace or I was coming home late and had not had time to food shop. My parents have lots of dinner parties and card nights, so they have an extra refrigerator that only has beer, soda and wine. But my dad drinks water over anything else during the week.

Är det bra att bo i USA? If you can speak English, have a job, insurance, and a car the US is a great place to live. There are people in the US who think that your ability to speak English is directly related to you intelligence. With out a car you are stuck taking public transport and in smaller cities and towns there is no subway or train and the buses do not go every 20-30 minutes like in parts of Sweden. Example when I was in Boston I could take the T (subway/line car) but in Dallas there was only a train every hour or so and that was from east to west only. It was cheaper for me to drive to work than to try to take public transport. Most office jobs have insurance plans. An during the last 5-10 years more and more employers are starting insurance packages to offer reduced rates to employees that work 100% (40 hr/wk) but there are huge price differences between companies I paid just about $100 a month for insurance but my salary was $3800/month for another $50 that would cover my wife and children. And I had similar rates to those in Sweden. $10-20 per visit then up to 10% of the total cost for emergency things.

I only live in sweden now, because my wife is swedish and I wanted her to be happy and for her that meant living closer to her family. If you want more specific answers than the ones I gave let me know?.like someone before me wrote most Americans love to talk. I can talk to almost anyone, and sometime my wife laughs because I start talking to people around me on the train or plane, or in a restuarant.

• abnocto

Jag har bott ett år strax utanför LA och sedan besökt stället ett flertal gånger efter det. Jag ÄLSKAR Kalifornien för dess vänlighet. Kunde jag skulle jag flytta dit direkt.
    Men det är som många säger, olika på olika ställen. JAg bodde i Huntington Beach där många är rika men man behöver inte åka långt så är det fattigt och eländigt (jag säger inte att de är olyckliga men det är mycket misär).
    Bodde även i ett jätterikt område Brentwood och där var de inte alls vänliga på samma sätt, de var för upptagna av sina pengar.

Svar på tråden Hur är det egentligen att bo i USA???