vigvatten...
En något udda fråga, jag vet, men jag undrar var man får tag på vigvatten någonstans?
Kan man bara be en präst välsigna vatten?
En något udda fråga, jag vet, men jag undrar var man får tag på vigvatten någonstans?
Kan man bara be en präst välsigna vatten?
Vet inte om det gäller alla katolska kyrkor (i Sverige) men i vår kyrka, samt andra katolska kyrkor jag varit i utomlands, finns alltid en liten grej precis innan man går in i "kyrkosalen" med vigvatten, sitter innan för de yttre portarna men innan man går i själv dörröppningen i kyrkan. Som katolik ska man ju doppa fingrarna där och göra korstecknet, men jag vet att folk ibland brukade "nalla" vatten därifrån till att tex välsigna hemmet med. Annars får du väl fråga en präst om du kan få något. Finns visst att köpa också men har aldrig sett det i Sverige...
ÅÅåååh.... men jag bor ju i en liten håla där det inte finns någon katolsk kyrka... :( Sälja vigvatten? Är inte det lite som att sälja avlatsbrev? :P
Det vet jag inte, men vissa (mina gamla far och morföräldrar) som är inbitna katoliker har ju alltid lite vigvatten hemma fall i fall...