• Norea

Illamående eller hunger?

Hejsan. tror jag är i vecka 11 nu. Har varit sjukskriven hela tiden pga illamående. Nu kräker jag inte lika mycket som i början men mår ändå illa i magen liksom. På morgonen vaknar jag av att magen är så tom att det gör ont och måste springa upp och äta en macka innan jag hinner kräka (dock kommer inget hostar bara luft). Sen går jag och sover ett par timmar igen och äter frukost en gång till när jag vaknar. Sen måste jag äta lagad lunch och lagad middag. NÄr jag ätit mat så inom två timmar börjar magen suga och bränna. Känns inte exakt som hunger kändes innan, så jag vet inte om det är som jag är hungrig eller ej. Käkar frukt mellan måltiderna, och mackor, yoghurt och annat smått. Innan jag somnar måste jag äta igen så att jag inte ska vakna allt för tidigt på morgonen av hunger.
    Jag är så himla trött på detta. Bara att gå och handla mat hela tiden. Jag har eg ingen aptit utan tvingar mig i affären att köpa nåt jag inte e sugen på. Har gått upp ett par kilo i vikt och börjar bli orolig. Är rädd att om jag inte äter när den sugande känslan kommer att jag ska kräka. Nästa vecka ska jag eg börja jobba igen och är orolig för det eftersom jag har tur om jag hinner gå ifrån att äta en gång på ett arbetspass (som är mellan 9 och tolv timmar). Jobbar på en låst avdelning där jag måste vara 100 % i topp för att jobbet ska funka. Är rädd att om jag INTE går och jobbar så tråkar jag ihjäl mig här hemma. Tänker jag kanske bara fantiserar upp det här illamående och om jag går och jobbar så kanske jag glömmer att jag mår kasst....... Hjälp nån som har råd till lilla ömkliga mig som vill vara stark!!!!!!

• Svar på tråden Illamående eller hunger?
  • discodivan

mår oxå illa, dock inte likamycket som med mina söner. är nu i v 8
    Får på kvällen en enormt sugande ont känsla i magen ashungrig typ , illamåendet brukar lätta när man småäter men visst f-n e det inte lätt att veta hur magen vil ha det :)

Men du man får må illa, ta hand om dig, jag gör ingenting hemma nu, orkar ingenting, bara ligger eller letar mat :)

• Knytets mamma

Din beskrivning av att magen börjar "suga och bränna" låter faktiskt mer som magkatarr. Testa att ta ex. Novalucol en eller två tuggtabletter efter varje måltid för att se om det lättar med suget och den brännande känslan.

• Mojan

Morsning!

Känner precis så, men har fått hjälp med tabl. (Lergigan Comp)
    Åkte in akut pgr av mitt illamående. Ring och hör vad dom säger på
    mödr.vård. Tabl har börjat att hjälpa mig nu, känner mig bara trött i stället, men hellre det än illamående hela tiden.
    Hoppas det ordnar sig för dig..

Mojan

• Norea

Ska till doktorn nästa vecka igen. De nä'mde i telefon Lerigan att jag kanske kunde få den.
    Men jag provade postafen här hemma men slutade med den då jag blev obehagligt trött, kändes som jag var i en annan värd, konstig. jobbade en dag med tabletten i kroppen och det funkade inte alls. Jag satt och somnade på en stol inne på den låsta avdelningen =livsfarligt!

• Jozze

Jag har inte mått särskillt illa under någon del av graviditeten. Men när man har känt sig som mest dålig så är det när jag inte har ätit något. Jag har fått en känsla av att det man mår dåligt av är när man inte har fått nått i magen och är hungrig.
    På mig har det bara hjälpt med att äta... Och visst blir man trött på att bara äta och äta hela tiden när man inte känner för det, men man mår pyton när man inte äter.
    Man får försöka äta mättande saker i stället. Typ grovt bröd... det är ju nyttigare än ljust om man är rädd att gå upp för mycket i vikt.
    /Jozze

• AngelAhlgren

Känner igen problemet mycket väl..
    Är själv i vecka 16 o mår fortfarande dåligt!! Mår illa o e fruktansvärt trött.. Har börjat få huvudvärk som liknar migrän med.. Var på mödra i Måndags o fick även besked om att jag förlorat för mycket i vikt.. Inga tabletter hjälper på mig tyvärr.. Det är jobbigt o svårt att koncentrera sig på sitt arbete när man mår så dåligt..
    Men vad jag försöker göra är att dricka mycket vatten o mycket frukt.. Om man e sugen på något mums mums som chips o dippa.. Handla då i stället så man kan göra en grönsaks tallrik med dipp.. Hur mumset som helst o man få ner mer än vad man tror

• Jordgubb

Har också ett konstigt sug och "brännande" på kvällarna. Det kan inte vara halsbränna då? Kram

• Knottet

Halsbränna är väldigt vanligt under graviditetens första veckor och jag har det varje kväll.
    Något som fungerar för mig när jag mår illa är en knäckemacka med lite smör eller en tallrik mjölk med Kellogs K..bra för magen o inte dåligt för vikten.

• aloehh

Min grav-illamående lindrades väldigt bra när jag åt knäckebröd. Torrt, inget på alls.
    Saft var också bra, fast i små mängder i taget.

• syrran

Hej, jag är i v8 och är oxå helt sjukskriven pga illamående i stort sett dygnet runt, får inte i mig vanlig mat nu, äter skorpor, vitt bröd, vatten ,saft, nyponsoppa. Detta är helt jobbigt, vill bara gråta över allt elände. Har provat Postafen först-ej, S.Primperan-ej, Nu Esucos-sådär.
    Ett bra tips att på kvällen göra i ordning lätta smörgåsar, typ bara med smör på och ett glas nyponsoppa och ha bredvid sängen när du vaknar på morgonen. Rättså okej faktiskt, man känner sig just då som en prinsessa.

• Norea

Men blir inte mackorna med smör dåliga av att stå framme så många timmar?

Svar på tråden Illamående eller hunger?