• Hannnas

Missfall-Aspirinrekommendation?

Är det någon som haft upprepade missfall och sedan blivit rekommenderad att ta en mindre mängd Aspirin om dagen??

• Svar på tråden Missfall-Aspirinrekommendation?
  • Sthlm1979

Jag har det! Du också?

• Hannnas

Ska troligen få det... jag har haft 3 mf på rad och ska in för utredning i början av september... saken är bara den att jag tror att jag kanske kan vara gravid redan INNAN utredningen börjar...

Hur mkt aspirin tar du dagligen??

Har du hört något om vad de säger ang riskerna för fosterskador mm mm... ja som du märker är frågorna mååånga... om det är ok?

• Sthlm1979

Det är OK. Jag äter inte Aspirin nu. Är inte gravid tyvärr. Men min gyn säger till mig att den dagen jag plussar måste jag kontakta honom på en gång för att börja äta Aspirin. Vi har gjrt utredning och inte hittat något fel på varken mig eller sambon.

Nu när jag hade mitt utomkveds så var jag på KS akuten. Min ordinarie gyn var på semester. Där frågade jag den gyn som undersökte mig om han kunde skriva ut Aspirin då min gyn rekommenderat mig det. ( Det var alltså innan jag förstått att det var utomkveds) Han sa: "Aldrig, det är som att framkalla ett missfall." Så nu är jag faktiskt lite förvirrad.

Har de förklarat för dig varför de vill att du ska äta Aspirin? Bor du i Sthlms trakten? (nyfiken på om vi har samma gyn)

Som du märker så vet tyvärr inte jag heller så mycket om detta. Hoppas att vi kan hjälpa varandra.

kram

• Hannnas

Nope... bor i Borås...

Men om man läser på FASS så är rekommendationerna dessa:

Graviditet
    Låga doser (upp till 100 mg/dag):
    Kliniska studier tyder på att doser upp till 100 mg/dag vid vissa obstetriska tillstånd, vilka kräver särskild uppföljning, förefaller säkra.

Doser mellan 100-500 mg/dag vet man inget om och då rekommenderas samma som för >500mg att det kan framkalla mf...

SÅ våra gyn måste ha rätt, att det inte påverkar fostret om det är 100 mg/dag eller mindre...

Detta hittade jag oxå:

"Om man finner höga nivåer av auto-antikroppar kan det bli aktuell att behandla med aspirin i låga doser, kortison eller heparin."

Aspirin är ju som Som Heparin, lätt blodförtunnande....

Ja jag vet inte... men vad har din läkare sagt? När ska man börja med aspirinet?? Direkt efter ÄL? Efter BIM? och jag gissar att det bara är de 3 första månaderna man ska äta det??

• Sthlm1979

OK, tack för utdraget ur FASS, det lugnade mig otroligt.

Till mig har han sagt att jag ska börja med det direkt efter att jag plussat. Han vet att jag alltid testar strax innan bim. Och ja, det är bara de första 12 veckorna som man behöver äta tillskottet.

När kan du testa om du är gravid? *håller tummarna för dig*

• Hannnas

Åhh tack för hoppet... jag testar på BIM kanske dagen innan... så fre-lör den 4-5 aug...

hoppas sååååå otroligt!! 

Svar på tråden Missfall-Aspirinrekommendation?