• Svart Spets

Fårfäll i vagnen nu?

Vad säger man till en vän som har en stor lurvig fårfäll i sin barnvagn i denna värme? Och en mössa(tunn dock) ,långärmat och tjocka strumpbyxor på sitt barn? i 30 graders värme!

Det är ju hennes barn och det ska väl inte jag lägga mig i egentligen.. men barnet blir ju ganska så grinigt vilket inte är konstigt!

Folk stirrar och skrattar åt henne när vi är ute , speciellt andra mammor.
    Inte för att jag bryr mig om just det, men jag tycker lite synd om barnet...

Ska jag säga nåt eller ska jag låta henne sköta sitt barn som hon vill helt enkelt?

Jag brukar inte vilja lägga mig hur andra gör med sina barn, hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Fårfäll i vagnen nu?
  • Cia o krabaten

Men är inte riktiga fårfällar isolerande MOT värmen också???
    Eller är det bara som jag fått för mig?

• Majsan70

Fårfällen isolerar ju mot värme så som mot kyla. Så är det en riktig fårfäll så är det jätteskönt i denna värmen.

• NovaAlexandra

Men ett lammskinn svalkar när det är varmt och värmer när det är kallt, det visste du kanske inte?

/mamma till världens bästa Sanna
  • maddiz

Jag vet inte..men jag har hört att dom här fällarna svalkar på sommaren, och värmer på vintern..men att ha mycket kläder är onödigt på bebisen. Känner att min själv blir varm, så jag undviker att ta ut han när det är som varmast över dan..

• Tingilya

JAg har också tänkt på dessa fårfällar i denna värme !
    MEN jag läste att om det e en äkta fårfäll så har det en avkylande effekt typ. Den e kall på sommaren å varm på vintern.
    Men det ser konstigt ut.

• Kajsan

Säga? Ja varför inte fråga om du får låna? Vi har ett stort luddigt fårskinn, svalare kan man inte få det!

• mamma37

Jag har lammfäll o Fredrik är INTE varm!! Sover supergott i sin vagn!! Den blir sval! Men han har ett litet tunnt örngott under huvudet! Alla mina barn har sovit på fäll!

// Maria

• trasselsudd

Långärmat och mössa är ju ett bra skydd mot solen. Det har jag också, men jag väljer tunna kläder framför tjocka. Man bör ju ha mössa åtminstone tills fontanelen har växt igen. Och fårskinnsfäll fungerar väl så att den ger svalka när det är varmt ute och värme när det är kallt ute?

• Fille Fjonkan

Fårfällar är svala i väme och varma i kyla. Vi har fårfällar i vagnen året om.

Vad gäller kläderna tycker jag absolut du kan säga till din väninna att du tycker barnet ser ut att ha det varmt. Håller hon inte med eller ändå inte vill ändra barnets klädsel säger hon väl det och så är det inte mer med den saken.

• Svart Spets

Men gud! *lättad*  alltid lär man sig nåt nytt

Men då kanske jag ska upplysa de andra mammorna nästa gång de vänder sig om och stirrar och skrattar istället!

• maddiz

trasselsudd. Varför måste man ha mössa tills fontanellen växt igen?
    Har aldrig hört talas om det under alla år..

• giz den allsmäktige

för att skydda hjärnan från solen (eller ngt sånt)

• Erita

jag har inte mössa på pojken nu och har nog inte haft det..joo en kort stund dem första veckorna när han föddes men inte annars..har aldrig hört att man måste ha mössa?

I´m not scared of dying, I just don´t want to
  • maddiz

giz...skydda hjärnan från solen?
    öh...ok.
    Nä men seriöst, har aldrig hört talas om det.
    Sunt förnuft säger att man ska ha mössa som skyddar för solen..men skydda fontanellen???????

• Jullan84

Säkert en jättedum fråga...
    fontanellen
    Vad är det?!

• Kajsan

Jullan

Bäbis har två fontaneller, områden på huvudet där skallen inte vuxit ihop ännu.(enkelt förklarat)

• Erita

jullan: dem syftar på det där "mellanrummet" som barn har på huvet

I´m not scared of dying, I just don´t want to
  • Jullan84

Jaha, tack.
    Kallas det så.

Svar på tråden Fårfäll i vagnen nu?