• after eight

Luktar era diskmaskiner?

Med risk för att bli idiotförklarad så kommer en jättekonstig fråga: Luktar era diskmaskiner? Vår luktar alltid kattpiss, trots att vi sköljer av disken innan vi sätter in den. Vad beror det på?

Är det någon viktig rengöring som vi missat? Vi har kollat filtren och det finns inga matrester där. Jag gick igenom bruksanvisningen i går och hittade inget ang. lukt. Vi diskar varannan dag ungefär. Måste man diska varje dag för att det inte ska lukta. Mina föräldrar kör inte sin diskmaskin oftare och jag har ändå aldrig upplevt att deras diskmaskin luktar.

• Svar på tråden Luktar era diskmaskiner?
  • bozzini

Här är en till som har en stinkande diskmaskin. Vet inte heller vad det beror på så hjälp sökes...

• pups

ah!
    våran luktar konstigt ibland, vet inte heller.
    tror att det kanske kan vara gamla rester eller så...

• BaraPyssel

Våran luktar oxå konstigt ibland. Har hittat ett medel som är superduper bra. Finish har en liten fyrkantig flaska som man ska sätta uppochner i bestikkorgen och köra maskinen tom. Maskinen blir som ny. Dessutom finns det en rund liten gul graj med citrondoft som man hänger i maskinen, kostar ca 20:- och räcker ca 10 diskningar oxå finish. Prova detta...

• maj72

Tänkte precis föreslå det, det finns rengörare för diskmaskiner där man diskar en gång (utan disk så klart) och som ska rensa maskinen.
    Min maskin luktar däremot inte, men det skulle vara jobbigt om den skulle göra det. (Det är ju meningen med en diskmaskin ska vara ren och rensa)

• Goona

Näe... inte diskmaskinen... däremot luktar badrummet konstigt! Det spelar ingen roll hur mycket jag skurar golv och väggar eller om jag rensar brunnen och vattenlåsen. Där jag har bott tidigare har jag alltid lyckats få en "ren" doft i badrummet men inte här. Det luktar kvalmingt, dammigt, gammalt (INTE mögel dock).

Oj... förlåt... diskmaskiner gällde det ju *flummar ut*

• pups

joanna:
    va bra!!!
    *köper bums*
    tack!!

• Jossebell

vissa maskiner är det inte bara silen man kan ta ut och rengöra utan även ett litet större område. (detta visste inte jag och det visade sig hänga nått skäggliknande där när jag äntligen gjorde det) Efter det blev disken renare och lukten var försvunnen. Men det var en maskin av äldre modell.
    Jag har alltid diskmaskinen på glänt för att det inte ska bli unken lukt p g a tätheten. Våran körs oxå 2-3 dag.

Svar på tråden Luktar era diskmaskiner?