• listo

Juvertumör hos gammal hund

Vår labrador (12 år) har redan i ett par år haft en knöl under en av spenarna, men knölen har inte besvärat henne och inte heller förändrats, så vi har låtit den vara. Men igår upptäckte jag att knölen hastigt har vuxit rejält, den har mer än fördubblats i storlek på väldigt kort tid och nu sitter jag här och inser att det förmodligen inte är så länge kvar för henne...
    operation känns inte som ett vettigt alternativ för en skruttig gamling som är halvdöv och trött.

Någon annan som haft hund med juvertumör som börjat växa? Hur gammal var/är hunden? Vad gjorde ni?

• Svar på tråden Juvertumör hos gammal hund
  • mammika

Våran hund var 10 ½ år när hennes juvertumör ( stor som en tennisboll ) opererades bort .
    Hon är gammal och skruttig fel på ryggen osv men det var värt varenda krona , den tid hon finns kvar ska hon ha det bra .
    Är hon försäkrad ?

• LabLover

Vilket svårt beslut.

Det är ju bara du som vet om lidandet och risken med en operation i kombination med hundens allmäntillstånd är värt det. Hon kan ju ha ett par år kvar om hon är pigg i övrigt. Vad säger veterinären? De brukar ju vara plågsamt ärliga. Det är ju stora risker med en operation även för en yngre hund.

Lycka till med ditt beslut!

• Fastidious

Min hund är 7 år och vi opererade bort en juverknöl i januari!

Den kom relativt snabbt efter en tids sjukdom (livmoderinflammation med akut operation i oktober) men i övrigt så är hon en pigg och glad vovve, så då valde vi att operera direkt när vi kunde.

Det var dock inte cancer så den hade då heller inte kunnat sprida sig.

det är ju alltid ett övervägande av fördelar och nackdelar att operera en gammal hund. (farligt att söva osv.)

• fröken fru

Våran fick också livmoderinflamation kort därefter juvertumörer tre operationer men hon gick bort ändå 10 år gammal

Mitt råd ta bort henne genast när du ser att hon börjar tackla av vi väntade för länge för att det var så svårt och vi hoppades in i det sista

Många kramar till er skriv gärna till mig om du undrar något mer

Lycka till

• listo

Tack för alla svar. Jag har inte pratat med veterinären ännu eftersom jag alldeles precis upptäckt att knölen har vuxit så mycket, och det tar emot att ringa just för att jag vet att svaret troligen blir väldigt luddigt och sådär "Ni vet ju bäst hur hon mår" o.s.v... det vore så enkelt om jag visste att jag kunde få ett exakt svar, antingen: "Operera så blir hon helt frisk" eller "Det finns inget annat alternativ än att låta henne somna in".

Hon är försäkrad, så vi skulle absolut ha råd med operation, men jag vet inte... vi hade samma dilemma i vintras när vår 12-åriga katt blev sjuk i diabetes och fort blev väldigt dålig. Då valde vi att avliva henne istället för att "plåga" henne med täta veterinärbesök, sprutor och undersökningar under resten av livet. Det var otroligt jobbigt, och nu kommer allt det också tillbaka när det blir aktuellt igen...

Vår vovve har alltid varit frisk och pigg, så det känns som att hon har levt ett bra liv. Nu är hon som sagt skruttig, halvdöv, lite lätt dement (hon har gått vilse ett par gånger) och allmänt _gammal_, så tankarna snurrar igen... ska man satsa på operation och hoppas att allt går bra men riskera att hon inte klarar av det eller att läkningstiden blir lång och jobbig, eller ska man hoppa över operation och vänta och se och hoppas att man inte låter det gå för långt innan avlivning ifall hon blir dålig?
    Usch, det är så svårt... jag hatar att behöva bestämma sådana saker, och jag önskar att hon kunde tala om hur HON vill ha det. Är hon trött och less, eller har hon några år kvar i benen? Jag vet inte. Suck.

Men som sagt, tack för alla svar. Nu vet jag i alla fall att det finns äldre hundar som har opererats med gott resultat.

• Fastidious

"jag" tycker att ni ska strunta i operationen.. det är ganska ofta det är ofarliga knölar..och då kan hon leva några år till med den där utan att det gör nåt..

Hur stor är den exakt? Finns det fler små knölar bredvid eller under nåt annat "bröst"?

Som sagt..en operation, hur liten den än är..är ju alltid en risktagning..och då är det ju mest sövningen och tiden efteråt jag tänker på, eftersom andra organ kan ta skada och göra hunden sjukare. Min hund fick fel på levern efter sin svåra livmoderinflammtion och operation..fastän hon "bara" var 6 år då.

• listo

Det är lite svårt att bedöma storleken för den är väldigt ojämn, men jag skulle gissa att den var lite mindre än en pingisboll innan och nu har vuxit till att vara något mindre än en tennisboll.
    Och ja, man känner att det finns knölar bredvid, bort mot nästa spene... de har jag inte känt förut, men det är möjligt att de också har funnits där innan.

Men vad tråkigt att din hund fick leverproblem av operationen!

• LabLover

Jag hade heller inte vågat operera om det inte absolut var nödvändigt. Min ena hunds uppfödare skulle omplacera en av sina tikar hos sin syster som hade en son/hane efter tiken. För enkelhetens skull lät de kastrera tiken (som ändå inte skulle ha fler kullar) och hon dog! 5 år gammal och helt frisk!

• Fastidious

Nädå.. Min hund är helt ok nu. Hon fick äta specialmat ett tag och ställa in juverknölsoperationen en gång bara..

Det var lite halvkomiskt över det hela.. Hon började bli snurrig, seg och gick in i saker..bla mig och dörrpostar och sånt. Tog upp det med veterinären och hon misstänkte genast dåliga levervärden...eftersom dålig lever ger förgiftningssymptom! Hon hade alltså blivit förgiftad av sin egen mat sas..eftersom levern inte kunde ta hand om slaggprodukterna så gick de ut i blodet! Mycket får man lära sig..

Det låter inte bra det där på din hund...det måste jag säga. Att det finns flera kan säkert vara ett tecken på att de är farliga. men som sagt..om hon inte verkar lida av dem, så låt dem vara..och ta vara på tiden som är kvar istället.. Livet är bra hårt ibland..tråkigt men sant.

• LabLover

Jo, jo. Jag har en kastrerad tik som mår alldeles utmärkt själv men det är stora risker med en operation.

• mammika

Fastidious

Fick eran hund specialmat ett tag och sen blev levervärdena bättre  ?

Frågar eftersom min också har leverproblem och äter denna specialmat , hon gillar den inte och jag funderar på att byta .

• Sanniis

I min familj hade vi en labrador som fick juvertumörer. Det började med en liten knuta när hon var 8-9 år (har jag för mig) sedan växte den och det kom flera som blev stora. Hon tycktes inte besvärad av dem, så mamma tyckte inte att man skulle operara en så gammal hund. Hon dog när hon var 10 år. Vet inte om det berodde på tumörerna eller annat. Hon blev jättesjuk på två dagar och fick avlivas.

• Fastidious

Lime72: Ja, hon åt "specifics" special foder för lever och njurbesvär. Kanske åt det i 2 v eller nåt, sen var hon mycket bättre, och värdena ok. Det finns ju Hill´s också, som är likvärdigt, men liiite dyrare.

Svar på tråden Juvertumör hos gammal hund