Tack för alla svar. Jag har inte pratat med veterinären ännu eftersom jag alldeles precis upptäckt att knölen har vuxit så mycket, och det tar emot att ringa just för att jag vet att svaret troligen blir väldigt luddigt och sådär "Ni vet ju bäst hur hon mår" o.s.v... det vore så enkelt om jag visste att jag kunde få ett exakt svar, antingen: "Operera så blir hon helt frisk" eller "Det finns inget annat alternativ än att låta henne somna in".
Hon är försäkrad, så vi skulle absolut ha råd med operation, men jag vet inte... vi hade samma dilemma i vintras när vår 12-åriga katt blev sjuk i diabetes och fort blev väldigt dålig. Då valde vi att avliva henne istället för att "plåga" henne med täta veterinärbesök, sprutor och undersökningar under resten av livet. Det var otroligt jobbigt, och nu kommer allt det också tillbaka när det blir aktuellt igen...
Vår vovve har alltid varit frisk och pigg, så det känns som att hon har levt ett bra liv. Nu är hon som sagt skruttig, halvdöv, lite lätt dement (hon har gått vilse ett par gånger) och allmänt _gammal_, så tankarna snurrar igen... ska man satsa på operation och hoppas att allt går bra men riskera att hon inte klarar av det eller att läkningstiden blir lång och jobbig, eller ska man hoppa över operation och vänta och se och hoppas att man inte låter det gå för långt innan avlivning ifall hon blir dålig?
Usch, det är så svårt... jag hatar att behöva bestämma sådana saker, och jag önskar att hon kunde tala om hur HON vill ha det. Är hon trött och less, eller har hon några år kvar i benen? Jag vet inte. Suck.
Men som sagt, tack för alla svar. Nu vet jag i alla fall att det finns äldre hundar som har opererats med gott resultat.