• Serafine

Birma med jättetjock päls, får man klippa?

Jag har två birmahanar. Den ena har väldigt silkeslik och tunn päls. Den andra har väldigt tjock, nästan bommullslik päls. Nu när det är så varmt så tovar sig denna tjocka päls, främst på magen och byxorna. Jag fick klippa bort några tovor, de var inte stora men de gick inte att reda ut smärtfritt. När jag hade börjat klippa, så klippte jag lite till som såg ut som det ändå skulle tova sig.

Idag kom katten och lade sig med magen i vädret framför mig på skrivbordet. jag fick inte kamma, men klippte lite till så att det såg jämt ut. Han verkar älska det!

Jag kunde inte hjälpa att känna mig skyldig till att klippa bort denna fantastiskt fina päls, men vi ställer inte ut honom. Han är bara vacker för oss.

Nu till mina frågor: Mår han bättre av att ha kortare päls? Kan det rubba hans naturliga system? Kommer pälsen att växa ut lika fin? Än har jag bara klippt lite på magen, men om han mår bättre så kan jag tänka mig att klippa mer.

Hoppas att någon har lite erfarenhet att dela med sig.

• Svar på tråden Birma med jättetjock päls, får man klippa?
  • Cychwyn

Han mår bättre utan tovor, men du får vara *väldigt* försiktig med att klippa. Inte i närheten av skinnet. Borsta och kamma är bättre.

Katter är bra på att reglera värmen själva, så om han inte flämtar (omedelbar nerkylning och helst vetrinären!) behöver han inte få pälsen klippt för att han skall få det svalare.

Hår-remmen på Siameser kan växa tillbaks i en annan färgton än den de hade, om de blir rakade (för operation tex). Hur det är med Birmaner vet jag inte. Tror att kvalitén nog blir den samma i stort sett.

• Serafine

tack för ditt svar. Han verkar vara nöjd nu, men jag får helt enkelt ta och borsta lite varje dag nu när det är så varmt och fuktigt trots att han inte är så förtjust i det.

• iii

Jag klipper ner min perser under sommarmånaderna och han älskar det! När pälsen sen växer ut blir den jättefin och fräsh, så jag tror inte man "sabbar" nått.

• Liska

tja klipp om du vill, men skaffar man en långhårig katt får man se till att sköta pälsen, den skal inte behöva bli klippt. Pälsen skyddar mot värme också, det blir ett luftlager emellan.

• Serafine

iii: Hur mycket klipper du då? Klipper du med sax eller trimmer eller tar du honom till veterinären?

Liska: Jag vet inte om du har en birma, men deras päls är i vanliga fall väldigt lättskött och ska inte kammas särskilt ofta.

Vad det gäller att pälsen skulle skydda mot värme så gäller det bara i extrema fall där skugga är sällsynt, som t.ex. kameler har tjock päls på ryggen för att skydda mot solen, som du säger, med ett luftlager. Andra djur i varmare delar av världen som inte är lika utsatta har kort päls. Tjock päls är främst ett skydd mot kyla.

Du har helt rätt i att jag har ett ansvar att sköta min semilånghåriga katt och det är därför jag ber om råd. Birmans päls är inte resultatet av 100 000 år av evolution och därför har jag svårt att se hur det kan vara naturligt att kamma men inte klippa. Inget av det är naturligt.

Det är inte av lathet jag funderar på att klippa honom, jag vill bara att han ska ha det så bra som möjligt. Om han mår bäst av att behålla sin päls, så får jag kamma ofta när det är fuktigt och varmt.

• iii

Jag klipper inte heller min perser utav av lathet, han är väldigt välskött. Badar honom en gång i månaden och kammar honom VARJE dag. MEN på sommaren blir han väldigt slö pga värmen, och efter att jag klippt honom så blir det fart på honom igen

TS - Eftersom att det krävs så mycket pälsvård med perser så är han ju van vid det mesta, så jag fixar det själv, men det kan ju vara svårt om katten inte är van vid mycket pill.
    Jag har en speciell trimmer för pälsdjur som jag använder, och klipper ner så att det blir nästan 1cm kvar av pälsen. Klipper bara magen och ryggpartiet, inte benen, svansen eller "kragen" runt huvudet. Typ lejonklippning

Tror att det blir lättare och snyggare om du använder en trimmer istället för en sax så pälsen blir jämnlång. Och det går myycket fortare. Enda problemet är ju ljudet, men han är kanske van vid det? (Vet inte om man fönar birmor efter bad??)

• Serafine

iii: Fördelen med birmor är att de inte behöver badas om de är innekatter. Jag badade dem några gånger när de var yngre bara för att de skulle ha fått uppleva det under odramatiska omständigheter. Sen har det hänt nån gång att någon har rymt ut i höstregnet och blivit lerig och den andra var lite för nyfiken på toaletten... hrmmm. Man kan föna, men att torka med handduk räcker väl.

Jag tror att han ska få lyssna på makens trimmer innan jag går djupare in i klippningstankar. I vanliga fall så litar han blint på mig, men man vet ju aldrig hur de reagerar på nya ljud. Blir han rädd eller orolig av ljudet så lägger jag ner. Störs han inte av det så ska jag kolla med djuraffären där jag också har min veterinär (praktiskt) och höra vad de säger.

Tack för dina tips och dina erfarenheter, så hoppas vi på lite svalka snart

• ming

Jag har också funderat på att klippa eller trimma mina stackars katter. Vi har sol hela dagen och på eftermiddagarna kan det vara 30 grader inne, och katterna ligger helt utslagna och inte orkar göra någonting. Jag tycker ju så synd om dem och man tycker ju att det borde bli skönare för dem att slippa den varma pälsen.

Svar på tråden Birma med jättetjock päls, får man klippa?