• Jessyelina

Varför samlar man vätska?

Jag är så jättetrött på att samla så mycket vatten. Det känns som huden ska spricka och fötterna är som två ballonger.

På morgonen får jag på mej mina skor och shorts hur bra som helst (nästan) men efter några timmar får jag inte av mej flipflopsen eller på dem så jag måste vara barfota. och shortsen går inte att dra upp över låren på eftermiddagen för att det är så mycket vätska att dom har svällt masor.

Varför samlar man en massa vätska. Det gör ju skitont och är jobbigt. Någon som har en bra förklaring. Det fungerar inte att ha fötterna uppe när jag sover heller... BOT?

Ingen Ärta ännu bf 24.7
  • Svar på tråden Varför samlar man vätska?
  • Randig tjej

Jag frågade min BM om det i¨går, hon sa att vissa bara gör det. En tröst är iallafall att allt försvinner när barnet kommer ut. Med mitt första barn gick jag ner 12 kg på mindre än en vecka .

• Nettan73

Min teori är att kroppen samlar vätska inför amningen - allt för barnet.. Så även om det skulle uppstå brist på vätska i världen kan den nyblivna mamman amma sitt barn efter att ha lekt "kamel" i ett par månader..

• Jessyelina

Det är ju många som säger att man kan ta vätskedrivande men det är knappast bra i värmen antar jag så man torkar ut... har snygga bilder på mina fötter under bebisens bostad... och då är det från tidigt på dagen alltså LÄTT svällda .... haha

Ingen Ärta ännu
  • MiisPiis

Det KAN vara så att du dricker för lite vätska. Man kan ju tro att kroppen då inte ska bli fylld med vatten, men kroppen kompenserar den bristande vätskemängden genom att göra så.

Så drick mycket vatten, ca 2-2,5L om dagen! Kanske kan hjälpa.

• oOoJOYoOo

Jag har också fått problem med svullna fötter...började igår. Är i V30. Har inte haft så förr med mina andra tre barn. Så det är ju inte dirket mysigt.

Undrar också som du VARFÖR man svullnar....kul o fixa stödstrumpor i värmen inge lust med det alls man flyter ju bort av svett ändå

~~Gode gud hjälp mig att hålla min stora trut tills jag tänkt efter~~
  • TisseTiger

Ja det där med att man svullnar mer för att man inte dricker tillräckligt stämmer då inte in på mig! (om så skulle vara så undrar jag vilka dimensioner jag skulle ha!)
    Har varit svullen sen den första värmen kom i Maj så jag börjar tröttna rejält på detta.
    Har 18 dagar till bf, hoppas innerligt att jag inte behöver gå över för mycket bara!
    En bekant som nyss fått barn gick ner 1 kg/dygn allt eftersom vätskan försvann, jag får hoppas på en liknande effekt för mig! som det är nu så är händerna också svullna att jag knappt kan greppa saker, än mindre skruva upp korkar etc.

Hade på bms anmodan hela stödstrumpbyxor när jag jobbade 140 denier, inte kul. Fick ju för sjutton en astmaattack varje morgon när jag skulle tråckla på mig dem.

Så ja lider med er andra kameler, och längtar efter svalare nätter åtminstone så kroppen får en chans att återhämta sig något!

• Fru Söderlund

Ja, för min del beror inte mina elefant fötter och anklar på att jag dricker för lite. Dricker säkert 4-5 liter per dygn, är törstig hela tiden. Men det gör ont när det spänner så=(

• Jessyelina

Morsan vänta min bror i juli också. Då sa sdo  att hon inte fick dricka så mycket för hon hade så mycket vätska redan...

ETT TIPS :  Faschinerande lek jag kom på idag:

Tryck på smalbeben me fingrarna en stund sen blir det jätte "fina" bucklor i benet som försvinner om en stund det känns och ser jättesjukt ut som man har celluiter där typ

. DÅ VET NI ATT NI HAR SVULLNA BEN satt o höll på me detta idag när alla andra hoppade från en bro ner i vattnet och svalkade sig... Alla saker som får tiden att gå är bra saker haha

Ingen Ärta ännu
  • FallenAngel

funderar på om det inte har lite med samma som när äldre människor samlar vätska. när man är gravid får kroppen mycket mer blod att pumpa runt, vilket innebär högre beastning för hjärtat. När hjärtat inte riktigt får runt blodet så kan det stakas tillbaka i blodbanorna, det blir då ett övertryck och vätska i blodet trycks ut i cellerna.

Sen kan det även vara kroppens sätt att förhindra vätskebrist, även om vi tror oss driclka mycket i värmen så försvinner mycket vätska ut från kroppen, då här varma dgar behöver vi mängder med vätska. Genom att dricka mycket säger du till kroppen att "du behöver inte samla på dig"

• Jessyelina

Har man + 20 kg på benen är det inte så konatigt att man är svälld kom jag på. samt att man inte är lika rörlig som annars... Men det är ju liite kvar nu söger dom... Snart slipper jag

Ingen Ärta ännu
  • sandra1978
    Jessyelina skrev 2006-07-26 16:26:21 följande: ETT TIPS :  Faschinerande lek jag kom på idag: Tryck på smalbeben me fingrarna en stund sen blir det jätte "fina" bucklor i benet som försvinner om en stund det känns och ser jättesjukt ut som man har celluiter där typ. DÅ VET NI ATT NI HAR SVULLNA BEN satt o höll på me detta idag när alla andra hoppade från en bro ner i vattnet och svalkade sig... Alla saker som får tiden att gå är bra saker haha
    haha jag gör samma sak, lite kul får man allt ha.

Jag har precis kommit hem från bm och frågade henne vad man kan göra för att lindra svullnaden, det men kan göra är att dricka mycket vatten och ligga med benen i högläge, absolut INTE vätskedrivande!
  • Pillan76

Jag har också mycket vatten i benen och fötterna.... igår höll jag på att grina så jobbigt det är och jag är bar i vecka 26 - ska det hålla på så här hela tiden......

• annah75

Jag har lätt för att bli lite svullen i vanliga fall och trodde därmed det skulle bli 1000 gånger värre nu när jag e gravid men som tur är e det inte värre än vanliga somrar..

Jag har en teori om att dricka mycket vatten driver ut vätskan och undvika "snabba" kolhydrater och allt vad socker heter för det binder extra mycket vatten... Såklart ska man inte undvika salt men föör mkt av det är nog inte heller bra.

• Mylla

"Fallen angel" skrev: "funderar på om det inte har lite med samma som när äldre människor samlar vätska. när man är gravid får kroppen mycket mer blod att pumpa runt, vilket innebär högre beastning för hjärtat. När hjärtat inte riktigt får runt blodet så kan det stakas tillbaka i blodbanorna, det blir då ett övertryck och vätska i blodet trycks ut i cellerna."

Det stämmer inte riktigt är jag rädd. Hjärtat har inte med det att göra när det gäller graviditet, man har inte hjärtsvikt utan felet sitter perifert.

När man är på slutänden av graviditeten finns det mycket hormoner som "luckrar upp" kroppen. Bäckenbenensfogen ska luckras upp för att barnets huvud ska kunna passera. Samma hormoner påverkar blodkärlen så att de blir mer genomsläppliga. Det leder till att vätska pressas ut i cellerna.

• Mylla

Och att dricka eller inte dricka hjälper inte, bara att lägga upp fötterna eller använda stödstrumpor.

• h04

Ja hade så mycket vatten i kroppen så till och med BM sa det

Mina ben ökade minst 4 kläd stl!! Och till och mina ögonlock å kinder var fyllda med vatten!

HUA!

Svar på tråden Varför samlar man vätska?