• Malllis

Banankaka och Kladdkaka?

Är det någon som har ett recept på en banankaka som är relativit lätt att göra och som går ganska fort i själv förberedelserna?

Sedan så letar jag även efter recept på kladdkaka att göra i micron, någon som har?

Ciao!

• Svar på tråden Banankaka och Kladdkaka?
  • Miss Upsey Daisey

har ett recept som är jättegott på banankaka... Hittade det på ICA. Brukar dock byta ut blockchokladen mot vanlig mörk choklad. Supergod och kletig blir denna !!!

Banankaka
    Ingredienser
    75 g smör
    2 1/2 dl socker
    2 msk mjölk
    1/4 tsk salt
    1 tsk vaniljsocker
    2 ägg
    2 mogna bananer
    100 g blockchoklad
    2 1/2 dl vetemjöl
    1 tsk bikarbonat

Gör så här
    Smält fettet i en kastrull. Låt svalna.
    Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna.

Mosa bananerna och blanda ner detta i smeten. Hacka blockchokladen. Blanda ihop mjöl, blockchoklad och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa till sist vitorna till hårt skum och vänd ner dem.

Häll blandningen i väl smord, bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i 30-40 minuter, 175°C. Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig. Servera kakan helt kall med en klick grädde eller en kula pecannötsglass.

• Mibe

Världens enklaste och snabbaste kladdkaka, hämtad från arla.se:

Den är snabb, kladdig, väldans godaste och smart, för smeten rör du ihop direkt i kastrullen.

Ingredienser
    12-16 port
    100 g smör
    2 1/2 dl strösocker
    2 ägg
    1 1/2 dl vetemjöl
    3 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker

Garnering:
    florsocker

Till servering:
    vispad grädde eller glass och frukt
    Gör så här
    Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 min

• forever love

jag brukar göra vanlig sockerkakssmer o bara mosa banab o ha i..går även att ha choklad eller kakao i..blir supersmarrigt!!

• Googels

Jag har två recept på banankaka jag brukar köra på:

Banankaka

- 2 - 4 bananer
    - 2 dl socker
    - 1 ägg
    - 50 g smält smör
    - 3 tsk bakpulver
    - 2 dl mjöl
    - 2 tsk vanillin
    - 100 g mörk choklad
    - nötter

Mosa banan och socker. Tillsätt vispat ägg + smält smör och resten. 175 grader, 40 min.

--------------------------------------

Banankaka
    Bli inte ledsen när du hittar ett par mörknande bananer i fruktskålen. Baka en banankaka!
    Ugn: 175°

1 ägg
    1 1/2 dl socker
    2 bananer
    4 msk grädde
    1/2 dl smält smör eller margarin
    2 1/4 dl vetemjöl
    1/2 tsk bikarbonat
    1 tsk bakpulver
    1 tsk vaniljsocker

Smörj en form som rymmer 1 1/2 l och brödströ den. Vispa ägg och socker pösigt. Mosa bananerna. Blanda dem, grädden och smöret i smeten. Rör samman mjöl, bikarbonat, bakpulver och vaniljsocker och blanda ned i smeten. Grädda kakan ca 40 minuter.

Även om choklad inte är nämnt i det andra receptet så brukar jag ha med det - bananer och choklad är kanongott!

• Malllis

Tack för alla bra recept. Har provat att göra både en banankaka och en kladdkaka och det blev väldigt uppskattat.
    Tusen tack!

Svar på tråden Banankaka och Kladdkaka?