• EJL

att bo i thailand med barn över vintern!!!!Nya tråden!!

hejsan!
    vi har planer på att resa till thailand i ca 3månader nov till feb år 07-08

vi kommer ha minst ett litet barn med på resan...antagligen en 2 åring och en niomånaders...

vi vill veta ALLT! kostnader per månad. tips på orter att bo i, en och samma eller flera olika??
    bästa ställena att bo på....om det är bäst att hyra veckovis eller månadsvis....

vi vill åka till max 4 st ställen.helst inte phuket....gärna bo på lagon stora orter men med mer lokalbefolkning så det blir billigare och mer att bo på riktigt om ni förstår vad jag menar.....

framförallt skulle vi vilja veta hur mkt pengar som går till mat och allmänt leverne varje månad. vad det kostar att hyra en bungalow. ingen av oss har varit i thailand men hört mkt gott om landet och känner att dte verkar vara ett billigt och bra resmål att vara i länge och framförallt med barn!

så kom igen nu...vi vill veta alla era tips!!!

Kramar!!!!

.:*mamma till Leon*:.
  • Svar på tråden att bo i thailand med barn över vintern!!!!Nya tråden!!
  • MymlanB

Hej hej

en sak att tänka på nu bara medans ni planerar ... jag har vistats lång tid i Thailand och vill bara be er ta med sjukvården i beräkningen när ni bestämmer er vart ni ska ta vägen. Som du beskriver så vill ni vistas i en mer "thailändsk" miljö än tex Phuket och det kan jag verkligen förstå... men era barn kommer vara små och inte alls vana vid de bakterier och virus, insekter och annat underbart som också är en del av att leva där. Se till att ni har åtminstone ett vettigt sjukhus inom någon timmas resa eller två och åk inte för långt ut på vischan. Thailändarna är hur underbara som helst men de har inte alltid tillgång till den bästa vården - den brukar finnas där turisterna finns (i alla fall den som kan kommunicera på någon form av engelska med er...) så kolla in var läkarna finns när ni planerar...ett tips bara från mig
    Jag har varit duktigt sjuk i Thailand med förresten - därför denna synpunkt

hej hej

PS
    varför inte ta en månad i norra thailand också när ni ändå ska vara där så länge - det är en fantastisk del av landet

ps2
    Lonely planet gör en grym liten guide som heter Healthy Travel Asia - går att köpa på nätet - en finfin investering inför en långresa i asien! kostar inte mycket

• MymlanB

Och ni kan förresten hyra per vecka och känna efter undertiden hur länge ni vill stanna på varje ställe - boka inte hela tiden direkt och definitivt inte från sverige vad ni än gör! billigast och bäst på plats

• EJL

vi kommer vara borta över jul och nyår sådom nätterna bör vi väl boka??

vad har du att säga omön koh lanta??

vi ska inte ut på vischan vill vara där det finns saker som blöjor och sjukhus, men ändå billigare orter med mindre turister...har du några orter att rekomendera???

• MymlanB

Koh Lanta är en turistö - men inte alls lika komersiell som Phuket såklart. Det är lite mer familjeorienterat och lugnare - fint. Men jag skulle inte säga att det direkt är billigare och mindre turister. Det är en ö som är inriktad på turism. Det är gott om svenskar på Koh Lanta också så om det händer något så kan ni lätt hitta hjälp. Det är inte på nåt sätt vischan...
    Om ni kommer ett par veckor innan jul så behöver ni inte boka från Sverige. Det finns alltid plats. Och det är verkligen mycket billigare att boka i Thailand. Och då kan ni kolla in ställena och hitta det som ni tycker bäst om...
    Om ni vill vara lite mer äventyrliga så tycker jag ni ska kolla in Trang provinsen som ligger lite mer söderut - där är det inte exploaterat ännu... Men ni kan ju värma upp med ett par veckor på Lanta och sedan luffa söderut när ni blir lite varma i kläderna

• EJL

tack för dina svar!
    har du hört någotomön koh tao?
    om man vill vara i norra thailand, har du några tips där?måste inte vara sol och bad, men det ska passa med små barn....

vad kostar dte ungefär att flyga inrikes i thailand, tex bankok koh lanta? enkel...?om du vet ungefär??

återigen tack för dina svr, mkt kul att höra från nån med erfarenhet!

• MymlanB

Hej hej igen

Koh Tao är en klippig ö perfekt för dykning. Jag tog mitt dykcert där ... Det finns inte så jättemycket att göra om man inte gillar dykning och snorkling - det finns inte så jättemånga stränder och så. Men det är väldigt vackert och trevligt.

Att flyga inrikes kostar inte mycket. I genomsnitt skulle jag säga typ 2000 Baht per sträcka. typ runt 500 spänn. Man kan hitta mycket billigare om man flyger extremt tidigt på morgonen till exempel. Flygbolagen som flyger växlar och jag vet inte riktigt vilka som gäller just nu - det får ni kolla på nätet. Ett som är pålitligt är www.bangkokair.com/ tex. Det finns ingen flygplats på Lanta så ni får antagligen flyga till Krabi och sedan ta er därifrån.

• MymlanB

PS Den närmaste läkaren som är någorlunda vettig från Koh Tao är på den södra stranden på Koh-Phagnan. Dit är det flera timmar med båt plus att båtarna går lite oregelbundet. Jag säger det igen- jag tycker verkligen att ni ska ta med det i beräkningen om ni ska resa med ett så litet barn....

• EJL

okej, satt och diskuterade lite med min mamma igår, dom ska antagligen komma ner över jul...dom tyckte vi skulle hålla oss till större orter med sjukhus=) vi tänkte hålla oss till större orter när dom inte är där, men när dom är därtrodde vi nog att dom skulle vilja åka till mindre öar, så dt var mest pga av det, så det kändes skönt att höra, men, finns dte några större städer/öar/orter där det finns sjukhus, varhus och liknande men mest thailändare? inte så mkt turister men ändå en mindre stad?

• cillae

Åhh vad härligt.. Vi var i Thailand fem veckor nu i mars/april med vår son som då var 14 månader. Det var underbart. Vi var ca två veckor på Koh Lanta och 10 dar på Railley och även fem nätter (2+3) i Phuket när vi kom och åkte. Sen avslutade vi med tre nätter i Kuala Lumpur. Kan starkt rekomendera Koh Lanta, barnvänligt, nästan inngen trafik, lugnt och skönt, vi bodde på Long Beach. Phuket är så yschigt med mycket trafik och så. Railley var också bilfritt men lite tråkigt i längen, finns knappt några vägar att gå på. Utanför Lanta finns en ö som heter Koh Mook som vi tyvärr inte åkte till ,ska vara fint.
    Ta med resevagn typ sulky, vattenkokare till välling/gröt och koka nappar mm. Solskyddsdräkt. Smörj in med spf 50 och håll er i skuggan, vår som brukade sova mitt över dan inne i bungalowen. Han svettades och fick lite soleksem men det var inget han verkade lida av. Ta med alvedon och vätskeers. Vi hade med välling och gröt, om han dricker välling så med mycket, vi hade räknat en liter per dag och det gick åt, då får dom i sig både vätska och näring. Annars åt han: toast, pasta, fried rice, pannkaka, frukt. Vår son fick Havrix vaccinationen också fick MPR som dom får när dom är 18 månader tidigare, hör med BVC. Vi bodde för ca 300 kr/natt, då bodde vi i stora bungalower med Ac och fläkt, bra standard. Men det finns både billigare och dyrare. Fråga gärna mer, svårt att komma på allt så här. Våra kompisar med en ettåring var där i tre månader, dom var en och halv m¨ånad på Koh Lanta, dom trivdes jättebra. Det finns sjukhus där, deras dotter blev sjuk.

• Sannovitch

EJL: Mina föräldrar bor nere i Thailand (koh Lanta) (aug-apr)..

Dom lever för ca 6000 i månaden inkl hyran o då snålar dom inte, köper mycket grejjor o så..

som sagt så är de hur man trivs, jag säger som dom andra.. betala veckovis först o se er omkring för annars går där mycket pengar dock är de ju billigare o ta månadsvis men man vill ju oxå se mycket..
    Nga nätter hade nog inte skadat o ta över jul o nyår eftersom de är väldigt attraktivt o åka dit då så där är nog mycket folk kan kanske vara svårt att få ngnstans att bo, fint o till billigt pris..

Va nere hos mina föräldrar i mars o såg då hela Koh lanta, som sagt ingen plats man kan se så jätte mycket på,inte mer än 1 vecka sen är den ön över, men som sagt så finns de ju så mycket runt omkring o de är så billigt att resa emellan öarna..

Lycka till med resan, ni lär inte bli besvikna!!

Svar på tråden att bo i thailand med barn över vintern!!!!Nya tråden!!