• Enelya of Dorthonion

Svettas bebisar/små barn?

Detta är förmodligen en helt pucko fråga men jag är lite förvirrad nu! Har alltid hört att bebisar inte kan svettas, och min 12-månaders (bebis!? ) Har varit helt blöt på huvudet i tre dagar nu! Jag antog att hon svettas, det är varmt liksom.. men min mamma hävdar bestämt att det måste vara något annat (?!) eftersom så små inte kan svettas?! Vadå? Vad skulle det annars kunna vara?

Är det jag som är pucko, eller mamma?

• Svar på tråden Svettas bebisar/små barn?
  • MallanFrallan

Din mamma min lilla tjej blir dyngsur dessa varma dagar och hon har blivit svettig ända sen hon var pytte pytte liten!Nu är hon 7 månader!

• Miafia33

Självklart kan små bebisar svettas, många blir varma och blöta just i håret..Det är fullt normalt

• markattan

hmm.....klart barn svettas....min unge e 4 månader och svettas oxå massa på skallen..jag vet inte hur pass utvecklade dom är i körtlar och så(under armarna)..men man ska se till att barnen e väl lagom temp nu i hettan!!!....tösen e så ltien ännu att hon inte riiktigt kan kontrollera tempen själv/svettas...så jag får hjälpa henne med kylningen dvs servetter med vatten och Lagom kalla dushar,,,=) du e inte pucko,,,,bara fundersam...tillåtet

• Mizuki

Min dotter började svettas när hon var 2-3 månader. Innan dess kunde hon inte svettas, men sedan har hon svettats konstant.
    Du skulle lukta i hennes skor.

• Enelya of Dorthonion

Hehe... Tack för svaren, började undra lite om jag hade blivit knäpp, men då var det bara mamma som varit för länge ute i solen

Mizuki -

• FinaLina

Min son på 2 veckor vaknar dyngsur om håret/huvudet varje gång han sovit och är inte det svett så vet jag inte vad!

• Miafia33

Alayah:

En hund som blir varm kan inte svettas utan måste göra sig av med värmen genom att flåsa, och med utandningsluften förloras då all vätska.

• Enelya of Dorthonion

Aaliyah - Hundar svettas genom tungan
    Hmm.. Mamma har en hund som är hennes lilla bebis så där har vi det, hon blandar helt enkelt ihop det! Föga förvånande om så är fallet

• Miafia33

"Hundar kan inte svettas som vi. De kan drabbas av värmeslag.
    I värsta fall får hunden en cirkulationskollaps, och då slutar vissa organ att fungera.
    Får hunden inte veterinärvård snabbt när det inträffar dör den."

TS: ja antagligen

• nadja84

en tant var såååå snäll idag på tunnelbanan hon berättade att min son svettas.. för ja det märkte ju inte jag som bar honom
    Lite OT men kul..

Men svettas dom från dom födds då eller kommer det lite senare?

*Dylan 2006-03-25*
  • Mizuki

Med min dotter kom det som sagt lite senare, hon drabbades av andningsuppehåll när hon var 1 månad gammal för att hon blev överhettad (pga att hon ännu inte kunde reglera sin kroppstemperatur). En eller två månader efter det började hon ätnligen svettas och vi slapp sitta och vakta på nätterna (hon är född i juni..)

• lilyana

måste bara säga, att hundar svettas även via trampdynorna så om man vill kyla dem kan man fukta tassarna med en blöt,kall trasa, eller låta dem stå på en blöt, kall handduk =)

• kimzzan

Hej, vad jag fick höra så att om barn blir svettiga nu när dom är ute. tex i nacken så betyder det att dom inte har fått i sig tillräckligt med vätska. Vet inte hur mycket man kan lite på det men det var vad jag fick höra.

• Linny

Min son svettades ända från början. Han blev alltid svettig när han ammade. Håret blev helt dyngsurt på honom

• Liam o Engla

min son svettas så mycket när han sover att man nästan kan vrida ur kudden

Mamma till Liam född 051107
Svar på tråden Svettas bebisar/små barn?