• Tulpanbukett

Tappat körkort, köra ändå?

Snälla hjälp mig lite nu.. Om man tappat sin plånbok och således inte har körkortet kvar rent fysiskt, får man köra bil ändå då? Om körkortet är anmält tappat och nya handlingar är beställda.
    Vad händer om farbror polisen stoppar en och man inte har något kort? Det kan väl ändå inte bli förbjudet att köra bara för att man tappat körkortet? Om man visar leg?

Snälla ni kloka tjejer och killar, är det någon som vet svaret på detta så tala om det för mig tack!

• Svar på tråden Tappat körkort, köra ändå?
  • Bubbelbarn

Jag tror inte det är någon fara.
    Dom har juh dator att kolla upp sånt i så det är nog bara att tuta och köra som vanligt.
    Det värsta som kan hända är att du får böter för att du inte har körkortet med dig!

• Den där Linn

Det är väl egentligen böter för sånt, men det går ju att kolla på datorn också

Plötsligt händer det!!!
  • Den där Linn

Förklarar du ditt läge ska det inte vara nåt problem tror jag...

Plötsligt händer det!!!
  • Lady Morpheus

Du lär få böter om du kör och inte kan visa upp det. Sällan att dom kollar i sin dator och låter det gå ändå.

• Sanna73

Har du med dig anmälan om den tappade plånboken, borde det inte vara något problem.

• Tulpanbukett

Tack för svaren, hm... de borde inte tycka att man ska låta bilen stå bara för att man tappat kortet. Jag menar, man "har" ju ändå körkort så att säga. Men visst, det kan säkert bero på vilken sorts polis man råkar ut för
    Körkortet är ju "spärrat" på vägverkets hemsida och under fliken för tappade körkort, så det borde väl inte vara nån fara.....

• MymlanB

Jag vet:

Om du inte har något körkort med dig ska du legitimera dig på ett annat sätt - tex id eller gällande pass. Polisen kan då kontrollera dig med hjälp av sin radio.

Om du inte har något leg alls så kan du i värsta fall få 300 kr i böter - men detta är ovanligt eftersom polisen kan kontrollera dig i alla fall om de har tid genom sk relationsfrågor (dvs fråga vad din mamma heter och på vilken gata hon bor osv)

dvs ta med annat leg alltså

så kör på i lugn och ro

• Bonanza
    Dorislina skrev 2006-07-26 21:15:04 följande:
    Du lär få böter om du kör och inte kan visa upp det. Sällan att dom kollar i sin dator och låter det gå ändå.
    Jag har aldrig fått böter för att jag kört utan körkort, och jag har blivit stoppad ett antal ggr utan det! Det är nog sällan man får böter för det!
  • Lady Morpheus

Bonanza: Det är nog lite olika det där. Beror på vilken polis som stoppar en antar jag. Jag har ett par vänner som kört utan sitt körkort och fått böter även fast dom kunde legitimera sig. Enligt lag måste du ha med dig ditt körkort/förarbevis. I ts fall borde det ju iofs räcka om hon har med anmälan om borttappat körkort och legitimation.

• Sannanas

Har vatt med om samma sak och vart stoppad.
    Bara du har giltig legitimation så spelar det ingen roll.
    Eftersom att dom kan se i datorn att du har körkort så..

• Winnertaco

Om körkortet är anmält försvunnet så får du inga böter, då kan du uppge personnummer bara så knappar de in i datorn och får upp ditt körkort på skärmen.   

Svar på tråden Tappat körkort, köra ändå?