-
-
Svar på tråden hur många ger inte sina barn AD droppar och i så fall varför?
-
glömt de nu på sommaren. han är 1,5 år.. så han får tillräckligt med sol ändå..
-
Här på Åland och i Finland ges bara D-vitamin och jag har valt att inte ge det åt våra barn.
Jag glömde det bara hela tiden så jag gav upp.
D-vitamin får dom nog tillräkligt i sej ändå både utifrån och från andra livsmedel så jag är inte orolig att dom får för lite. -
Jag ger inte..glömsk bara!
Dom fick de första 4-5 månaderna, men även då slarvade jag och glömde dom hela tiden!
-
ni som inte ger... (vill inte döma någon för jag är slarvet också )men jag har funderat på vad som kan hända om man inte ger AD droppar
-
har äl med skelletet att göra..
-
Vi glömmer de...
-
hittade detta när jag sökte på AD droppar
källa, barntotal.se
Allt du behöver veta om AD-droppar
AD-droppar eller AD-vitaminer, som man också säger, är ett vitamintillskott i vätskeform, innehållande vitaminerna A och D. Alla barn i Sverige behöver få det, minst upp till två års ålder. Här kan du läsa allt du behöver veta om AD-droppar.
Varför ge AD-vitamin?
Vitamin A är viktigt för kroppens infektionsförsvar och synen, främst för mörkerseendet. Vitamin D behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig kalk för att kunna bygga ett starkt skelett. D-vitamin bildas naturligt i huden vid solbestråling. Brist på vitamin D leder till att skelettet blir ömtåligt, mjukt och böjligt. Med tiden kan det uppstå missbildningar som krokiga ben. Detta kallas för rakit eller engelska sjukan.
I solfattiga Sverige räcker inte solljuset till för att bilda den mängd D-vitamin som barnets kropp behöver. Dessutom är barnets kost fattig på både vitamin A och D. Därför rekommenderas vitamintillskott i form av AD-droppar.
När ska jag börja med AD-droppar?
Börja med AD-droppar när barnet är fyra veckor gammalt. När barnet har fyllt ett år ska du göra uppehåll över sommarmånaderna, d v s juni, juli och augusti.
Hur mycket ska jag ge?
Barnet ska ha fem droppar en gång varje dag. Det är lämpligt att ge vid samma tidpunkt varje dag, då är det lättare att komma ihåg att ge.
Hur ger jag dropparna?
Ge barnet AD-dropparna på en sked. Blanda inte ut dem i välling eller annat.
Hur länge behöver barnet AD-droppar?
Alla barn bör få AD-droppar till minst två års ålder. För barn över två år som får D-vitaminberikade matfetter, berikad mjölk och brukar vara ute i solen är inte tillskottet av A- och D-vitamin lika viktigt. Barn som däremot inte får berikade produkter och som inte vistas utomhus tillräckligt mycket kan behöva få AD-droppar ända upp i femårsåldern, speciellt om de har mörk hudfärg. Den kraftigare pigmenteringen försvårar kroppens produktion av D-vitamin.
Gratis upp till två år
Du får AD-droppar gratis av din mödravårdscentral tills barnet har fyllt två år. Därefter kan du köpa dem på Apoteket.
Viktigt att inte överdosera
Det kan i längden vara skadligt att överdosera AD-droppar. Kroppen kan inte göra sig av med överskott av vitamin A och D. Därför lagras de i kroppen,främst i levern. Det kan vara skadligt. AD-droppar bör ej tas samtidigt med andra preparat som innehåller A- eller D-vitaminer utan att behandlande läkare känner till det.
-
I Sverige (och i Norge har jag för mig) så är den allmänna rekomendationen att barn ska äta AD-droppar fram till barn upp till 5 år ålder, det ska motverka benskörhet när de blir gamla, så här står det i FASS:
A-vitamin är bland annat nödvändigt för hudens och slemhinnornas normala utveckling och funktion samt har en avgörande betydelse för synen.
Vitamin D3 fordras för kroppens kalcium- och fosfatomsättning.
Resultat i nya studier har visat på ökad benskörhte i just Sverige och Norge jämfört med andra europeiska länder och forskare tror det beror på just AD-droppar. Ger man för mycket så är det inte bra för just benskörheten.
Själv så försöker jag komma ihåg att ge droppar men glömmer ofta så det blir kanske var annan eller var tredje dag. -
Å jag har helt för mig att jag läst att i norge får barnen inte ens AD vitamintillskott...
nåja, jag ger inte AD droppar för jag glömde det heeela tiden!
-
glömer det ganska ofta. bvc sa att barnen kunde få krokig rygg..det har med skelettes uppbyggnad att göra.
-
I Norge får barnen inte AD-droppar där är det fiskleverolja i stället.....
-
Jag försöker komma ihåg, men glömmer för det mesta bort dem. Speciellt nu under sommaren då vi knappt är hemma något. Får bli skärpning till hösten för de verkar ju uppenbarligen vara viktiga.
-
Vadå..? Får man ad-dropprna gratis på MVC? :O Vart då? :P
-
Gratis upp till två år
Du får AD-droppar gratis av din mödravårdscentral tills barnet har fyllt två år. Därefter kan du köpa dem på Apoteket.
-------------------------------------
Jag har aldrig fått AD-dropparna gratisDom tog slut och jag fick snällt köpa nya på apoteket så att dom skulle vara gratis överallt till två års ålder har jag aldrig upplevt...
eller så hade jag bara extremt snåla BVC tanterFast eftersom barntotal.se säger att det är mödravårdscentralen jag ska få dom hos så är det ju inte konstigt att barnavårdcentralen nekat mig
Jag gick fel helt enkelt