• Goona

Illaluktande matta!

Vi har en heltäckande matta på vår inglasade balkong. Inte en "inomhus-matta" utan en sådan däringa matta som är avsedd att vara halvt utomhus. Lite småluddig men ändå hård om ni förstår.

Den tidigare hyresgästen rökte på balkongen och lukten har satt sig i mattan Hur gör jag för att få bort stanken? Finns det något specialmedel? Det hjälper inte hur mycket jag än vädrar. Just nu luktar det gammal pub

Hjälp!

• Svar på tråden Illaluktande matta!
  • pups

oj då, du får nog släga den.
    eller köra i maskin?

• delifi2

finns d inge medel som heter mattvätt eller så kan man köpa sånt medel man använder til bilklädsel

• stanna

Testa att tvätta med mattvätt. Det är skum som man sprutar på och sen gnor in med svamp eller borste. Sen dammsuger man upp resterna. Det brukar funka.

Annars är ju ättika bra att ta bort lukter med. Du kanske kan spä ättika med vatten och spruta mattan med blomspruta??

• Goona

Tvättmaskin är inte att tänka på, den skulle aldrig gå in i en maskin och det är inte sånt material som man kör i maskin, tyvärr. Mattvätt i skum? Tål att prövas! Annars ättika då... men luktar inte det illa då? Nåväl - allt är värt att testas. Jag vill ha mattan kvar men går inte lukten bort så åker den ut.

Tack, tack för era svar!

• giz

febrez extra (eller hur den stavas) tar bort det mesta av lukter.....har använt den på det mesta som stinkande tonårs gympa skor till kattpink hos min bror......tar tom bort rök lukt från gardiner m.m

• stanna

Febreeze(eller vad det heter) finns i vanliga affärer. Det är en sprayflaska...

Svar på tråden Illaluktande matta!