• Andreas tjej

Bänkskivor till köket: hur mycket tål träskivor?

Ska renovera köket om 1,5 månad.
    Igår träffade vi hantverkaren och han avrådde starkt från stenskivor som vi först hade tänkt att ha. Anledningen var att dessa ofta inte passar mot väggen då de flesta väggar inte är helt raka och då kommer det bli glipor längst in mot väggen.

Vi funderar då på massiv ek istället. Jag tycker att det är snyggt men anledningen till att vi valde bort det var just för att det lätt blir fläckar efter vatten på den och för att man måste sköta om den. Eller vad är era erfarenheter? Är det inget jätteproblem det där med att det kan bli ringar efter glas om man ställer dem på skivan?

Laminat funderade vi på en kortis men det är inte så snyggt tycker jag.

Vad ska jag välja?

• Svar på tråden Bänkskivor till köket: hur mycket tål träskivor?
  • Pallas

Ni löser problemet med glipor med stensbänkskivor om ni också gör en "backsplash" (vad heter det på svenska, det som brukar vara kakel ovanför bänkar i kök) i samma sten, som ni låter gå upp till skåpen. Lite dyrare men uuuuuu vad det är snyggt!

• Andreas tjej

Vi ska ha kakel ovanför bänken (som du skriver) men jag fattar inte hur det hjälper mot glipan som kan bli om inte väggen är helt rak och bänkskivan är det?

• Andreas tjej

Förresten, vad tror ni om en kaklad bänk istället för en bänkskiva?

• Pallas

Skulle inte välja kaklad bänk. Det är vanligt här i USA och det blir svinäckligt ganska fort. Även om man har på sealer i fogarna så samlas det en massa äcklo där, de missfärgas och man kan inte bara dra en trasa över bänken för att få den ren. För mycket jobb för min smak, men jag tycker det kan vara snyggt.

Träskivor är ocjkså pyssligt och inget för mig som är både lat och slarvig av mig. Kräver rejäl inoljning titt som tätt. Är den mättad med olja så är det inga problem, men om man tappar en jordgubbe på en skiva som börjat torka lite så är det lögn att få bort fläcken.

Jag förstår inte riktigt hur det skulle vara bättre med laminat eller trä heller om inte väggen är slät? De skivorna är väl också raka? Eller menar hantverkaren att man då karvar till skivan i bakkant efter väggens bulor? Om man sätter sten även som backsplash så kommer ju skivan ligga mot de högsta punkterna på väggen och maskera eventuella ojämnheter. Dessutom, om ni vill ha stenskivor och kakla ovanför, så borde man väl kunna lägga dit stenskivan först och sedan bygga ut väggen så att den täcker eventuella glipor, tex med gips eller plywood? Eller, om det är en sån där skiva med en flärp som går upp mot väggen i bakkant, sätta dit tunn masonit först, innan man lägger dit skivan. Eller så spacklar man väggen helt jämn. Konstig hantverkare tycker jag.

• Andreas tjej

Japp, vår hantverkare sa att han lätt kan fixa till träskivan så att den följer väggens ojämnheter medans en stenskiva måste en stenhuggare fixa och det blir ett jäkla jobb att få den att passa vår vägg (+ grymt dyrt). Dessutom är ledtiden för stenskivor 10 veckor så ska vi skicka den feam och tillbaka för att få den exakt justerad så kommer det ta ett halvår minst.

Ska fundera på det du skriver och se om vi kan bolla idéerna lite mer med hantverkaren.

Tack!

Förresten, vad har du själv för bänkskiva?

• Elisia

Om jag får lägga mig i så tror jag att han menar att väggen är sned i vågrät riktning. I huset vi har köpt (som är 150 år gammalt) så var det inte ens rekommendabelt att ha en HEL bänkskiva längs väggen för att det skulle bli så svårt att såga kanterna eftersom väggen är så ojämn längs med. Tänk er en stenskiva då!

• Elisia

Var jag oklar? Jag menar alltså att om väggen är ojämn längs köksbänken så kommer ju en rätvinklig bänkskiva att ligga snett i förhållande till underskåpen den är fäst på OM bänken ska följa väggen. Med träskiva kan man alltid fixa till mot väggen, vilket i praktiken betyder att bänkskivan inte kommer att vara HELT rätvinklig men ändå ligga rätt på bänken OCH följa väggen. Svårt att förklara.

• Pallas

Men hur mycket kan det glipa egentligen? Om ni ska kakla ovanför så kommer ju väggen ut en bit, dels med fästgrejset och dels med kaklets tjocklek. Säg att det blir åtminstone en cm. Man kan ju välja lite tjockare sjösten också om det skulle vara väldigt ojämnt, då får man ut väggen en bit till.

Själv bor jag i en sunkig hyresrätt med asafula laminatskivor med flisor bortslagna. Jag VILL ha svart granit!

• MariaViktor

Jag kan inte rekommendera träskiva. Vi har det och det blir snabbt fläckar som är omöjliga att få bort. Vi fick slipa vår bänkskiva nu och ändå försvann inte alla fläckar!

det finns bättre och snyggare alternativ, trä blir man även trött på!

• Elisia

MariaViktor: vi har också missfärgade och slitna bänkskivor i trä som jag funderar på att lägga mosaik på tills vi bygger nytt kök. Kan det fungera, tro?

Svar på tråden Bänkskivor till köket: hur mycket tål träskivor?