• miafelix

ni som bor i radhus eller kjedje hus.....

vilka är fördelarna.......

*Felix 040907*Ludwig 060428*
  • Svar på tråden ni som bor i radhus eller kjedje hus.....
  • SVejsan

Att man kan lyssna på grannens stereo (f'låt, kunde inte låta bli)

Men jämfört med vad? Villa?

En eller två ytterväggar mindre att måla jämfört med villa

• abnocto

Har precis flyttat ifrån radhus men kan tala om att då behöver man komma överens med grannar då man oftast har häck tillsammans. Plus att man är väldigt nära varandrar så man har inte mycket privatliv om man är ute såvida det inte är höga häckar eller staket emellan.
    Annars blir det ofta lägre uppvärmningskostnader då husen sitter ihop och mindre trädgård att sköta.
    En stor nackdel för oss var att garagen var i länga och man gick inte gärna dit och meckade.
    Kedjehus har du oftast garaget i närheten och större tomt men missar den lägre uppvärmningen. Bättre än radhus enligt min mening men sedan är frågan vad man vill.

• Maggi

Jag och min man bor i radhus. Vi bor i mittenhuset på en länga av tre hus. Vi trivs fantastiskt bra och det är verkligen helt underbart.

Vi har inget problem med grannarna och känns verkligen som man är själv och hör aldrig ett pip från grannarna överhuvudtaget, nog vi som är mest brötiga då *skrattar*

Trädgården är iof ganska liten, men det passar oss utmärkt.

/Maggi

• miafelix

tack ni som svarat gärna mer info..är hyres boende nu men hoppas kunna flytta till nåt av allternativen..

• Snart kanske

Hej hej. jag bor i radhus, räknas som villa då vi äger det helt själva (plus lite banken )
    Vi trivs kanonbra, inga problem med grannar, ingen gemensam häck som ska klippas. Bor längst ut på en rad av tre och det är hur lugnt och skönt som helst. Bor mycket större, bättre och billigare nu än när vi hyrde.
    Lycka till

• Elin med Wilma och Alva

En stor fördel med radhus/kedjehus är att man alltid har grannar i närheten som kan vakta ens hus när man är borta. Det är ju inte så stor risk att tjuvar gör inbrott när man har grannar vägg i vägg som håller koll på huset.

Vi bor på gaveln i en länga på 7 hus och vi trivs kanon. Våra närmaste grannar är ett pensionärspar som hör rätt dåligt, så vi behöver inte känna att vi stör när vi festar till det lite och de är själva väldigt tysta så vi hör aldrig dem genom väggen.

Dessutom är de väldigt hjälpsamma mot oss, de klipper ofta vår gräsmatta på sommaren och skottar vår tomt (tom uteplatsen på baksidan!!!) på vintern för att de tycker det är synd om vi ska behöva hålla på med sånt när vi är hemma, eftersom vi jobbar hela dagarna. De är med andra ord världens bästa grannar och bidrar verkligen till att vi trivs så bra i vårt radhus.

Elin, väntar första barnet - bf 10/10
  • abnocto

Kan tala om att vår närmaste granne var speleman så jag var sååååå trött på allt pianoklinkande och blåstutande....

• Pellinell

Man får ner värmekostnaderna rejält om man bor i mitten, och kan dela på t ex kostnad för och arbete med takomläggning.

• Elin med Wilma och Alva

Det där med de löpande kostnaderna beror ju på vilken ägandeform man har också, och om man har vissa saker genom en samfällighet eller inte. Vårt radhus är friköpt, dvs vi äger det helt själva, men sen har vi en samfällighet som vi betalar ca 5000 kr till per kvartal och då ingår uppvärmning via fjärrvärme, kabeltv, snöröjning, sophämtning och vatten. Det innebär att alla har samma kostnad för uppvärmning oavsett om man bor på gaveln eller mitt i längan, det är en fast kostnad varje kvartal och alla har samma.

Elin, väntar första barnet - bf 10/10
  • miafelix

fler svar....

• Engla75

Vi ska flytta till PARhus vi...Hoppas verkligen att man kommer överens med grannen väggivägg

• Nattviolen

Trivdes när vi bodde i radhus, men man kände sig som en apa i bur varje gång man skulle grilla eller göra något annat på lilla plätten. Ångrar inte att jag nu bor ensligt på landet

Fördelar - man delar på kostnader för snöröjning mm

Nackdelar - man kan inte vara privat

• Flinga 06

Bor i radhus. Barnvänligt område utan biltrafik! Samt liten och behändig gräsmatta. Bara fördelar tycker jag.

• Såphia

Bor i radhus (parhus). Trivs kanon med detta! Bodde i ett jättefint sekelskiftshus tidigare och det var fint men..... jobbigt...

Nu har vi mindre och roliga renoveringsprojekt. Tapeter och färgsättning, nya köksluckor, litet trädäck på altanen osv. Förr fick vi dränera huset, isolera vinden, byta till treglasfönster osv... Tidskrävande, dyrt och trist.
    Jag och maken har mycket mer tid tillsammans och ändå bor vi i hus! Trädgården är fin och lagom stor och värmekostnaden för huset är låg!

I love radhus!!!

• Engla75

S o F: Låter bra tycker jag! Vi kommer ha en pytteliten trädgård och nybyggt, så förhoppningsvis behöver vi inte lägga ner allt för mycket tid på huset de första åren...

Svar på tråden ni som bor i radhus eller kjedje hus.....