Hjälp mig välja hjälporganisation
Det finns så många organisationer. Vilken ska man välja?? Rädda barnen, SOSbarnbyar, BRIS, WWF, Amnesty international mfl. Någon som har tips, är med i någon organisation som ni rekomenderar?
Det finns så många organisationer. Vilken ska man välja?? Rädda barnen, SOSbarnbyar, BRIS, WWF, Amnesty international mfl. Någon som har tips, är med i någon organisation som ni rekomenderar?
Beror väl på vad du ömmar för. Jag gillar Naturskyddsföreningen, många gillar Läkare utan gränser. Bryr man sig mest om barn kanske Rädda barnen är bra, tycker man att fångars situation är bekymmersam väljer man Amnesty. Och så vidare.
Jag gillar Plan och det är den organisationen vi valt mycket för att det dokumenteras så mycket om deras arbete genom tv4. Sen fick vi via dom ett fadderbarn och den biten gillar jag.
Men det finns alltför många behövande ställen att hjälpa till på och för få som hjälper.
Jo, det är ju klart. Om vi riktar in det på alla stackars ungar i världen. Hur väljer man mellan de olika organisationerna där?
Bris handlar väl mest om utsatta barn i Sverige, Rädda Barnen vänder sig mot världen. Oftast kan man ju välja ett specifikt projekt. Kolla runt på deras olika hemsidor och se vad du tycker verkar bra.
Varför inte agera för AIDS & HIV.
Har man bidragit till en medicin som botar miljontals så är det inte dåligt.
Barncancerfonden eller den vanliga cancerfonden, rekommenderar jag!!!
WWF tycker jag för djuren är så försvarslösa.
Min personliga favorite är SOS-barnbyar, därför att de hjälper barn på ett effektivt och långvarigt sätt.
Eftersom man inte får ett personligt fadderbarn så kan resurserna samordnas och användas mer effektivt (=mer pengar går fram till barnen).
De ser till hela barnet och tänker i ett långt perspektiv.
Personligt fadderbarn betyder inte att pengarna går till de barnet utan till prohjektet barnet går i - så pengarna hjälper många fler än just de barnet!, sedan har man personlig kontakt med de valda barnet och kan skicka extra paket, brev osv till just de barnet om man vill.
Jag har valt fadderbarn genom Hoppets stjärna, Då jag sett mycket bra av dem under mina resor utomlands, bland deras hjälpinsatser å snabba katastrofhjälpen till drabbade områden, de har ofta varit bland första av svenska organisationer.
De jag sett om deras skolor så har de varit fungerade å fyllda med kärlek,
samt för att jag ville kunna hjälpa till på ett mer brett sätt genom att kunna hälsa på osv, så ville vi ha ett land vi vill åka till å återvända osv, vi vet att vi inte skulle komma oss i väg på dyra krongliga djungelutflykter i nått farligt land typ..
i januari återvänder jag äntligen till en skola/daghem i västindien som jag inte besökt på 8 år! skall bli underbart att träffa alla igen.