• Silent Thunder

Tröttnar snart på detta

Har snart ammat min dotter i tre månader och allt har gått bra meeeeen, så kommer man till det som man inte tycker är skoj.
    Jag ammade min son första veckan med båda brösten innan jag fick en infektion som ledde till att jag var tvungen att äta antibiotika.
    Fortsatte dock att amma med vänstra bara men han blev aldrig nöjd och mjölken i det högra sinade och kom aldrig tillbaka till helt igen så det slutade med att jag vid 3 månader gick över helt till att ge honom ersättning eftersom det inte gick bra.
    Denna gången så har jag fått tre mjölkstockningar på mindre än tre månader.
    Två på högra och en på vänstra som fått mig att bli vansinnig.
    Och på det högra har det berott på att jag får så förbannat ont när hon tar tag i det. även om jag lagt henne rätt och allt så känns det svidande värkande ont, spelar ingen roll, har haft på bröstsalva, bröstmjölk, luftat tagit hand om vårtan, det är fortfarande som en oläckt sår som aldrig läker.
    Vet snart inte vad jag gör men att ha ont ytterligare tre månader till pallar jag inte, jag tröttnar av att ha så ont varje amning på högra.
    Flaska är inget alternativ då hon vägrar ta det så vad sjutton gör man?
    Har ingen varit med om detta, att ha en bröstvårta som svider och är som ett skavsår som aldrig läker??

skulle behöva tips o råd.

jag ger upp snart.

Stolt Mamma Till Mattias Och Evelina
  • Svar på tråden Tröttnar snart på detta
  • Skrinda

Har du pratat med amningshjälpen?

Jag har tyvärr inga tips... Hör till den lyckliga skara som peppar peppar inte haft problem med amningen... Men jag förstår att det är skitjobbigt! Så du får en kram iaf så har jag gjort något

• Silent Thunder

Jo har varit där o stirrat mig blind men ingen info får man direkt, vet inte ens vart jag ska ta vägen med mitt bröst, om man ska boka en tid hos en läkare så fort kolla eller vad... jisses..
    tack för kramen iallafall, det är tanken som räknas

Stolt Mamma Till Mattias Och Evelina
  • Linda F

Har du testat om han tar amningsnapp? Då blir det inte så "slitigt" för bröstvårtan. Medela haramningsnapp mer öppning vid barnets näsa så att de kan känna mammans lukt medan de ammar.

Vi använder amningsnapp från Medela, men det ärpå grund av att dottern inte får något bra grepp utan nappen. I alla fall så har vi testat olika nappar, men bara den från Medela duger, och jag måste tillägga att jag själv också gillat Medela bäst.

/Linda

• H2O

Har också haft problem med amnningen. Ända sedan han föddes. Han är snart fyra veckor nu. Jag fick äntligen bra hjälp när jag för ett par dagar sedan var på amningsmottagningen på mitt sjukhus. Där fick jag en salva som heter Teracortil. Den hjälper en del. Är kortison i den som hjälper till att dra ihop sprickorna. Och så provade jag amningsnapp.

Detta kanske är något för dig?

• Marlene

har du varit hos amningshjälpen? du menar inte amningsmottagningen?

• Lovis 1

Silent Thunder: Du måste söka hjälp, ring till amningsmottagningen på ditt sjukhus, tex i Göteborg har östra en amningsmottagning som är kanon, om du ine bor för långt bort kanske du kan åka dit?? Pm:a mig för telnummer. Om du har sår har du säkert fel teknik, även fast det ser bra ut. Jag tycker att du ska pumpa ut från ditt såriga bröst tills vårtan läkt, och använd Purelan, som är en salva som du ska köpa på babyproffsen, den är helt ofarlig för baby och jag fick den av mitt sjukhus o den räddade mina såriga vårtor.

Mitt råd, pumpa 1-2 dygn från sårigt bröst o smörja med purelan (viktigt!!), lufta med medeleas "bröstvårtsluftare" (köp den, de e kanon jag skulle aldrig klara mig utan dem), de säljs i tvåpack på apoteket o på babyproffsen, de heter bröstvårtsskydd eller bröstvårtsluftare, de ser ut som mjölkuppsamlare i hårdplast men har några hål i sig som ska vara placerade uppåt. Samtidigt som du har luftarna på dig kan du ha bröstvärmare utanför, så att du hållr tuttarna varma.

Sedan ser du till o får hjälp med tekniken, du kan tex testa rugbyamning, det enda greppet som min baby kan ta som inte ger smärtor. Mina vårtor var inte ens såriga o jag hade ändå så ont så jag skulle lägga ner amningen, o då så berodde det på att min vårta var lite platt när hon sugit, ser den rund o fin ut när baby sugit på den, eller lutar den åt något håll eller är den platt o ihoptryckt?

Lycka till!

• EmmaG

Hej!
    Jag hade problem i nästan tre månader med amningen. Jag fick ett sår i ena bröstvårtan som gjorde så ont att jag ville skrika vid varje amning. Det som var problemet var att det blivit infekterat. Det syntes inte alls men de tog en odling på såret på amningsmottagningen och konstaterade att det var bakterier. Jag behövde två kurer antibiotika för att såret äntligen skulle läka och jag har hört att det inte är helt ovanligt. Mitt råd är alltså att gå till en amningsmottagning eller läkare och be om en odling, är det bakterier så är det säkert därför det inte läker!
    I kombination med medicineringen så pumpade jag varannan gång på det onda bröstet för att inte slita på samma sätt hela tiden. Detta funkade för mig även om det tog lite tid men det var helt klart värt all möda. Nu är min son snart nio månader och jag ammade honom helt i 6 månader och delvis ända till nu.
    Lycka till! Det blir bra till slut!!!

Svar på tråden Tröttnar snart på detta