• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vad betyder pussi på finska?
  • Trossens mamma

ha ha usch

*Stolt mamma och Ålänning*
  • saga o kevin

är ju finne, så de måse ju betyda påse

• Trossens mamma

nej jag tänkte på en grejj bara...:-9 ingen fara. de betyder inte ha ha usch

*Stolt mamma och Ålänning*
  • BabyFly

hade så sjukt roligt åt d när jag va på sjukhuset haha

• annikamattias

SÅ fel jag hade, efter att ha svarat på en tidigare fråga igår, så trodde jag mig komma ihåg rätt, men men det var annat ord det
    Katten jag trodde det betydde, är nog inte så glad att blandas ihop med påsen det skulle vara

• amswart

Mena ju påse jue Generad tryckte fel hehe

• BigRed

pussi = påse
    kissa = katt (tror jag det va)

förvånas alltid över att svenskar skämtar om finska och finland.
    vilken tur att många andra skämtar om oss så det jämnas ut lite :)

• milimina

i logikens namn så borde det betyda puss allting annat är ju svenska med ett i på slutet, posti, banki (nästan iallafall )...

makens släkt är finlandssvensk så vi åker rätt ofta över och tycker det är skitlätt att förstå finska

• BigRed

Har nyss flyttat till finland, en kompis och hennes kille hälsade på för inte så länge sedan..gud va jag skämdes över hennes kille..
    han klagade och gnällde över allt..att han inte kunde prata svenska att saker och ting inte va som i sverige...va fan ingen tvingade honom att komma. Har man den inställningen ska man nå hålla sig inom sveriges gränser.

puss är förresten pusu :)

• milimina
    BigRed skrev 2006-07-27 12:03:42 följande:
    Har nyss flyttat till finland, en kompis och hennes kille hälsade på för inte så länge sedan..gud va jag skämdes över hennes kille..han klagade och gnällde över allt..att han inte kunde prata svenska att saker och ting inte va som i sverige...va fan ingen tvingade honom att komma. Har man den inställningen ska man nå hålla sig inom sveriges gränser.puss är förresten pusu :)
    håller med!! då kan man vackert stanna hemma, om man tycker allt ska vara som i sverige!

förresten klarar man sej faktiskt rätt långt även på bara svenska i finland, tycker jag. det är en oändlig förmån att allt finns skrivet även på svenska och att man kan få hjälp på svenska på de flesta ställen, trots att det i  t ex helsingfors endast är en liten minoritet som är finlandssvenska! annars kan man ju alltid ta till engelska, liksom hur svårt kan det vara?
  • Zenobia

Jag kan jag kan, påse hihi

Men jag har svårt för att lära mig påse, gris och puss för det är nästan lika dant. Men övning ger färdighet.

Det är bra om man ber om en gris ist för en puss :-P

• Bumba

Skamlig om jag inte kunde det med tanke på mitt finska påbrå

Svar på tråden vad betyder pussi på finska?