• Anonym

Microlax i slutet av graviditeten

Jag är i v. 33 av graviditeten och är helt förstoppad, har jätteont i magen och kan inte gå på toaletten.
    För tre dar sen började jag ta krossade linfrö och russin på youghurten, äta 1½ kiwi och dricka en massa vatten för att slippa gå till apoteket
    (tycker det är pinsamt att handla såna grejer).

Men som sagt inget hjälper och i fass och på andra ställen står att man kan använda microlax under graviditeten.
    Så idag tog jag mod till mig och åkte till apoteket innan det kommit så mycket folk och skulle även ha div andra grejer.
    Hon plockade fram allt annat jag skulle ha och tog microlaxpaketet och försvann med så kön växte och växte.
    Kom tillbaka och sa att :

- Du vet att microlax kan starta förlossningen va, eller du kanske har pratat med din barnmorska om det.
    - Det är inte jag som ska ha det sa jag snabbt, tog mina prylar och försvann, trots att det var uppenbart vem som skulle ha det.

Nu sitter jag och vågar inte ta det, vill inte ha igång förlossningen såhär mycket för tidigt.

Någon med erfarenhet av microlax i slutet av graviditeten eller om man får fler sammandragningar av det?

Vill vara anonym, då jag inte vill diskutera mina tarmproblem öppet

• Svar på tråden Microlax i slutet av graviditeten
  • Anonym (Lilla jag)

Jodå ta du microlax det har jag gjort.
    Gå in på fass och titta www.fass.se
    Där står att det går bra.
    Lilla jag

• Anonym

Det är det jag menar med att det står överallt att det är ok att ta under graviditeten, inte bara under början på graviditeten eller något sånt.
    Men jag blir så orolig när de på apoteket sa att det kunde starta förlossningen.

• Filippinan

Fråga din BM? Eller tycker du det är pinsamt att fråga henne också? De är nog vana vid den typen av frågor för det är jätte- jättevanligt med det här problemet i slutet av en graviditet.

You should go outside and be with the three-dimensional people
  • Anonym

Jag går privat och de har semester i två veckor till på mottagningen.

• Filippinan

Ring närmaste MVC och ställ frågan till en barnmorska då? Eller ring förlossningen! Där har de ju massor av duktiga barnmorskor!

You should go outside and be with the three-dimensional people
  • Anonym

Ja, till förlossningen borde man ju kunna ringa.
    Tänker inte så långt ibland

Tack!

• Anonym

Ringde både förlossningen och sjukhusrådgivningen och båda sa att står det så i fass, så står det skrivet svart på vitt och det står de för!

Skitapotek!

Svar på tråden Microlax i slutet av graviditeten