-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Vilket språk talas på Åland?
-
Svenska, fast Åland tillhör Finland.
-
Det talas svenkska på åland, men det tillhör Finland, så klart
-
Min första omröstning, därför ser den lite rolig ut ;) Hoppas det fungerar som det ska i alla fall.
-
Att Åland tillhör Finland är jag säker på, och jag tror att det mestadels talas svenska där...
-
Svenska talas det fast Åland är Finskt!
-
det talas finlands-svenska på Åland
-
nejnej trogga ;) inte Finlandssvenska, Åländska isf ;)
-
Min kompis från åland sägerr att han pratar findlndssvenka men han har väll fel då vad han som ålänning pratar
-
Är ofta på Åland så där pratas det svenska.Åland tillhör Finland....
-
Trogga: Jag är också ålänning ;) skulle aldrig påstå att vi låter som mumintrollen ;)
-
Jag bor på Åland sedan snart 2 år tillbaka och här pratas svenska, trots att Åland hör till Finland.
Inte finland-svenska (som Munmin trollen), som vissa tror, utan mer en svensk dialekt. De som bor här och pratar finlandsvenska, är nog i så fall inflyttade från fasta Finland. -
En fullblodig ålänning här och jag kan garantera att man inte pratar finlandssvenska här, åtminstone inte som "riktig" ålänning.
-
Svenska fast Åland tillhör Finland.
-
Eh... Vad är egentligen skillnaden mellan alternativ ett och tre?
Och alla ålänningar låter visst som mumintrollen - hahaha!Nä, det var en stor överraskning för mig när jag var på Åland första gången för länge sedan att folk mer pratade som någon slags norrländsk dialekt. Lät inte alls som Mumintrollet ju!
-
Ålänning jag med, bott här hela mitt liv och vi pratar åländska-svenska. Definitvit inte som mumintrollen. Janå, de som är inflyttade från fastlandet pratar väl lite som mumin, men vi infödda ålänningar pratar åländska... Lite likt norrländska jo...
-
Svenska förstås!
Det me mumin pratet pratar man på FASTLANDET alltså I verkliga Finland.
-
Svenska fast det är finskt.
-
Svenska fast Åland tillhör Finland.