• etuna

hjälp med rosenrot

Hejsan Tjejer!
    Nu är det såhär, som ni kan läsa på min press också så har jag inte lyckats bli gravid på över 4 år, har ännu inte kontaktat någon läkare pga kostnader osv.
    Sen läste jag nånstans att man har lättare att bli gravid om man äter rosenrot, är det någon som har blivit det som innan hafe problem som mig?
    Har iallafall skickat efter en burk nu men skulle gärna vilja veta om det är någon som blivit gravid efter att hon börjat äta det, och om killen också ska äta!
    Tänkte iallafall prova nu men det är ju så lätt att tappa intresset och skita i dom om man inte vet att det har funkat på någon, tanken är ju ändå i huvudet hela tiden att " jag kommer aldrig att kunna bli gravid igen "
    snälla ge mig något possitivt så man kan börja hoppas på något!!

Tack!

• Svar på tråden hjälp med rosenrot
  • BlåRosen

Har du inte fått en utredning????
  • etuna

Nej jag har inte direkt tagit kontakt med någon läkare heller, då förhållandet varit lite upp och ner.. Men jag kontaktade dom och pratade lite ytligt bara om att jag inte blivit gravid på en lång tid och fick då utskrivet " gestapuran " som tydligen skulle hjälpa mig att få igång mensen.. Men nu fungerar ju allt som det ska och jag har iallafall inte blivit gravid!

• Nilla2005

Jag reagerar också över att du inte lyckats på 3-4 år och skulle inte tveka en sekund med att starta en utredning NU om jag var er!!! Rosenrot kan du ju äta under tiden nu, om inte annat så piggnar man i alla fall i.

• BlåRosen

Har du kollat så din ÄL funkar?..

Be dom ställa upp dig i IVF-kön omedelbart!! det är inte ens förhandlingsbart från läkaren sida..stå på dig,,, KRÄV & åter KRÄV att få en utredning samt att bli uppställd i kön..

Det är du fulla rätt.

• etuna

Jo men vad kostar det?
    en vänninna sa till mig att jag skulle ta kontakt med en barnmorska och prata med henne, och att det skulle gå på runt 60 000 :S och det är alldeles för mycket pengar tycker jag iallafall.. Någon som vet exakt hur man gör och vad det kostar osv??

• BlåRosen

Nänä,, det är bara om man betalar det själv.

Dessutom så är dom där 60.000 för 3st försök ..

Om du ställs upp i landstingskön så kostar det inte ett dugg (eller jo,, medeicinerna till förbehandlingen med det är ju 1900:- sedan gör allt under högkostandsskyddet,,, samma gäller läkar besöken,, där har man ju 900:- sedan träder högkostnadsskyddet in). Det betalar landstinget för.

Ska man bekosta IVF själv så får man stätta igång direkt. Ett försök kostar mellan 20-30 000:- (beroende på vilken klinik man väljer att gå på).

• Jeanette

Hej!
    Du får väl börja hos en vanlig gyn o utgå därifrån.

Du/ni kanske inte behöver IVF eller har några större bekymmer.

Det kan ju vara så att du "bara" behöver en kontraströntgen/spolning i äggledarna pga stop.
    Det är nåt som du bara betalar som ett vanligt läkarbesök o likadant med gyn.
    Du kanske har svag äl o då behövs ev pergo eller nåt annat.
    Har du testat äl-test?

Jag har käkat pergo innan o blivit gravid två gånger (Matilda +ma) o efter ma:et har jag bara käkat rr o det har gett mig tillbaka mina ägglossningar så nu slipper jag pergo!

Hoppas det ordnar sig för er!
    Lycka till!
    Kramiz

• etuna

Hej!
    Jag har precis varit inne och beställt det där rosenrot och hoppas att det fungerar.. men jag ska iallafall ringa till en barnmorska imorgon och försöka få en tid hos henne där man kan berätta hela historien och kanske få hjälp!
    jag köpte ägglossningstest från nätet men don visar ingenting nån dag i månaden, men det är samma sak med grav.test, dom visar heller inte när jag är gravid.. kanske fått fel nånstans, eller så är det för svaga tester för mig kanske.. utan under alla tidigare graviditeter har dom fått testa mig med vul och hcg tester

Kram

• Jeanette

Vad skumt! Att de fick se med vul att du var gravid, alltså!
    Hur långt hade du kommit vid konstaterandena?

Jätte konstigt att du inte får nåt svar alls på nån test?

Tycker du ska prata med nån bm eller gyn om hjälp för det har du all rätt till!
    Håller tummen att det blir en förstående o kanon bra gyn/bm du får prata med i morgon!

Hoppas så att det löser sig för er!
    Ha det så gott!
    Kramiz

• etuna

TS svar till Jeanette!
    Jag hade då vid sista gav. gått 12+5 men de syntes iallafall ingenting.. Och det är väl isf lika dant med ägg. test.. Men som sagt.. Rosenrot kommer med posten så det är väl bara att hålla tummarna.. Så då är frågan ringa barnmorskan imorgon eller avvakta..? Det är jus om sagt mycket pengar det handlar om...

• Jeanette

etuna: Oj, så långt! Det måste ha varit frustrerande!

Men det behöver inte bli dyrt om ni inte behöver IVF.
    Bm o gyn är som vanliga läkar besök som man använder högkostn. kortet.
    Då betalar du max 900 kr/år i läkarkostn.

Hoppas det funkar med rr o att ni inte behöver bm/gyn pga graviditet!
    Lycka till!
    Kramiz

• etuna

Jeanette!
    Jo precis, men vi vill ju försöka och försöka massa olika metoder innan vi blandar in en massa läkare, för mitt förtroende för dom är nere på botten!Dom sa ju att jag inte var gravid då jag var i v 15, men då blev jag förbannafd, som om jag inte känner min egna kropp, så jag fick nästan tvinga till mig ett vul , och då såg dom ju själva! Så vad det är som gör att inte grav test m;m visas på mig vet jag faktiskt inte, kanske bara är påmig det är så också, därför är jag lite tveksam när det gäller ägglossningstesten också, kanske samma sak med dom, för att jag har ägglossning måste det vara med tanke på hur ont jag får då..
    Men vi får prova nu med rosenrot iallafall, fast jag inte vet någon som blivit gravid pga av det, men vad tycker du, jag killen också äta?

Kram

• Jeanette

Min kille käkar inte rr men jag har läst om de som gör!

Lycka till!
    Kramiz

Svar på tråden hjälp med rosenrot