• sanndris

Cellprov efter förlossningen??

Har en liten fråga!!
    Fick idag en kallelse att jag sla göra cellprov, men sen står det att man ska ha haft två menstrautioner efter förlossningen innan man provar..
    Betyder det att jag inte kan göra det, jag ammar ju och har inte fått tillbaka min mens ännu..
    Nån som vet, telefontiderna dit är ju omöjliga!!

• Svar på tråden Cellprov efter förlossningen??
  • Teskedsmamman

Jag gjorde mitt cellprov när lillkillen var 4 mån och mellan mens 1 och 2...

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Skusan

Jag gjorde cellprovet 4½ månad efter förlossningen och hade inte fått igång mensen alls, gick bra det med! Det enda bm sa var att det skulle gått minst 12 veckor efter förlossningen innan man tar cellprovet.

• Skusan

P.s Min bm skrev med infon om amning och ingen mens på remissen till labb så vet dom när dom analyserar provet..

• LillaMalin

Ska alla göra cellprov? Jag har inte hört nåt om det alls!
    Min vännina har tydligen gjort det o fick barn med 10 dar emellan....

• snoopy3

jaa varför tar man det??

• Teskedsmamman

LillaMalin:
    I Sverige kallas alla kvinnor mellan 23 och 50 år till gynekologisk cellprovskontroll ungefär vart tredje år och mellan 50 och 60 vart femte år.

Det är viktigt att gå på sina tester för livmoderhalscancer är en sexuellt överförbar sjukdom, det är ett virus som angriper livmoderhalsen och framkallar cancer.

• Lika C

Sist skulle jag göra det på efterkontrollen. Men den bm jag va hos gjorde inte sånna saker så det blev inte då.. Tiden jag hade för efterkontroll va väl bara 8 veckor efter förlossningen eller nåt? Nu fick jag samma sak igen. SKulle gjort prov i våras men de ville inte pga att jag va nygravid. De sa att detta kunde göras på efterkontrollen..?

• Coursell

Jag blev tillfrågad om det var längesedan jag gjorde cellprov vilket det var och då gjorde hon det på efterkontrollen. Jag hade inte fått tillbaka min mens och det var 9½ v efter förlossningen.
    Det var en läkare som gjorde det, och hon har tidigare massor med år på gyn bakom sig så jag litar på henne *ler

• evaviola

Jag blev kallad innan jag visste att jag var gravid. Glömde bort det, sedan när jag var på inskrivning så frågade jag om hon kunde ta ett då men fick beskedet att vänta tills efter förlossning. Hon sa att man inte behöver ha fått tillbaka sin mens innan man tar provet.

• nina80

Min barnmorska sa på efterkontrollen att jag skulle höra av mig när jag slutat amma så skulle hon ta ett cellprov eftersom det behövde göras. Det jag tog på läkarkontrollen under gravditeten hade inte tillräckligt med celler på sig att det kunde analyseras.

• LillaMalin
    TeaSpoon skrev 2006-07-27 15:52:42 följande:
    LillaMalin:I Sverige kallas alla kvinnor mellan 23 och 50 år till gynekologisk cellprovskontroll ungefär vart tredje år och mellan 50 och 60 vart femte år. Det är viktigt att gå på sina tester för livmoderhalscancer är en sexuellt överförbar sjukdom, det är ett virus som angriper livmoderhalsen och framkallar cancer. /Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
    Ok, jag är bara 22år så det kanske är därför jag inte hört nå om det
  • Tarok

Min barnmorska sa att jag skulle vänta med cellprov tills jag slutat amma

• Cecilia1983

jag gjorde det när killen var 4 mån, ingen mens

• Lykiska

Min barnmorska sa att de hade slutat ge rekommendationen att vänta tills man slutat amma, eftersom många ammar länge och sen skaffar ett till barn, som man också ammar länge. Då kan det ju gå åratal innan man kommer dit..

• Teskedsmamman

Saken är den att man kan få felaktigt svar om man gör det under amning men då får man testa igen och då får man vanligtvis rätt svar, om inte annat är det  bara bra att kolla upp så att man verkligen inte har förändringar.

Jag hoppas på det nu jag fick ett brev om att det fanns tecken på cellförändringar och jag ska in och göra ny koll...

• helene306

Jag gjorde cellprovet på efterkontrollen då jag ändå skulle kallas månaden senare. Läkaren sa inget om att jag skulle ha haft mens innan, det gick bra ändå.

Att våga är att leva!
Svar på tråden Cellprov efter förlossningen??