• Diny

teckenspråkstolkutbildning/fullgod syn

Hej!någon som jobbar som detta och kan berätta lite om yrket? Det står att man måste ha fullgod syn på ansökningskraven. Vad innebär det? Får man inte lov att ha glasögon? (är närsynt men måste inte ha glasögon när jag tex kör bil)Räknas det som ej fullgod syn? Hoppas någon orkar svara:) tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-27 17:45:45:
    Föresten vad betyder "bedömd lämplig i lokalt antagningsförfarande"?

• Svar på tråden teckenspråkstolkutbildning/fullgod syn
  • menu

jag har en dotter som är synsvag, hon ser relativt bra både med å utan glasögon, men kan inte se riktigt bra varken med eller utan glasisar.
    som jag fattar det så har man fullgod syn om man kan se bra med glasögon.

annars borde det ju stå att man inte får ha behov av galsögon eller linser, som piloter tex

• Nea85

roligt att se nån som vill utbilda sig till tolk, vet dock inte, men jag tror att man kan ha glasögon, en av mina vänner e tolk och har glasögon.. tänkte själv bli tolk men ändrat mig... Min bror e döv så jag e uppvuxen med tsp och anser det som mitt första språk, myyycke lättare att uttrycka sig

• Diny

Okej tack så mycket Nea85 och menu=) Ja jag tycker det är jätteroligt med språk och det hade varit roligt att kunna hjälpa människor och så.Blev bara oroligt att det inte går att söka ifall man är närsynt som jag.

• Nea85

testa o ring dom, vart har du tänkt att plugga?

• Diny

ska inte söka förens nästa år såfall(det är för sent nu) Det är en folkhögskola i skåne (önnestads folkhögskola) Tyckte utbildningen där verkade vara intressant och bra.(och så bor jag ju i Skåne=)

• Nea85

diny: jag visste inte att dom hade den utb.  men lycka till :D

• Diny

hehe tack så mkt=) nej visste inte jag heller men hittade den på internet när jag sökte=)så får hoppas den finns kvar nästa år:)

• snöflingan1

Det ska nog inte vara några problem med ditt synfel. Har själv inte läst till tolk, men har läst på teckenspråkslinjen och på skolan fanns även tolkutbildning. *Lycka Till* Fler tolkar behövs!!

• lillpurra

Jag har inte läst till tolk men jag har läst dom två åren innan - teckenspråk. Det att man ska ha fullgod syn och hörsel är att man inte ska några problem , självklart får man använda glasögon och linser. Att man är ljuskänslig osv.

"bedömd lämplig i lokalt antagningsförfarande"? tror jag betyder att du är behörig.
    Jag läste på Nordiska i kungälv, kan jag varmt rekomendera..dom flesta lärarna var döva så man får utöva språket dagligen.
    lycka till

• Diny

okej tack=) jag läste sen att de skulle typ bedomma att man hade ett balanserat kroppsspråk och lite sånt så det är kanske det dom menar.=)

Svar på tråden teckenspråkstolkutbildning/fullgod syn