• Flickan P

Öl korv?

hej

Är det någon som vet om man får äta öl korv? hittar ingen direkt info om detta på livsmedlesverket.
    Blir knäpp över vad man får äta och inte får äta, känns emellanåt som om det endra säkra man får äta är ost mackor

• Svar på tråden Öl korv?
  • Linda82

du får äta det mesta! ölkorv är en av dom sakerna...

• Tingilya

¨Jag vet faktiskt inte, enligt wikipedia är ölkorv både hårt rökt och torkad.
    Rökt korv e tydligen ok enligt slv men inte torkad.
    Svår fråga !

Men jag hittade ett gammalt inlägg från lata kocken johanna, länkar dig dit !

www.familjeliv.se/Forum-2-8/m4488259.html

• Flickan P

hmmm, klurigt det där. Föst var jag osäker eftersom jag trodde de innehöll öl *skäms* min sambo skrattade åt mig och sa att jag kunde äta dem, syrran också. Tänkte inte ens på att de måste vara varmrökt eller dylikt *suck*

vad kan hända?

• killmamma

Jag gillar oxå ölkorv och de förpackningar jag har läst på står det kallrökt, vilket man inte bör äta. Men någon som vet av någon varmrökt sort kanske?

• Linda82

ooops,menade ju såklart varmrökta nu då jag tänker efter lite....sorry...

• Flickan P

själklart är den kallrökt

• Tingilya

Men finns det ingen annan sort?
    Lithells korvar verkar ju vara varmrökta

• Flickan P

får väl ta och köpa hem sådana imorgon då
    men då borde man ju inte få äta t.ex prickig korv heller, den är ju rökt...? ahh suck, tur inskrivningen är snart!

• Jennie Brunflo

Flickan P:

Prickig korv går bra.

Generellt brukar kallrökt vara mycket dyrare är varmrökt så man brukar kunna avslöja det på priset.

Prickig korv = billigt = varmrökt = OK!

• Tingilya

Bara å läsa om den e varmrökt, då e det ok
    Jobbigt, jag vet ...Fot i munnnen
    Men det finns bra sortiment med varmrökta saker

• Flickan P

suck! tack för hjälpen allihop!
    Undra hur de klarade sig förr, då de inte visste sådant. de barnen kom ut hela och friska ialla fall

får väl ta och äta lite oliver istället då,
    damn, jag som var såååå sugen

Svar på tråden Öl korv?