nöden har ingen lag
är det rätt att bötfälla någon som kissa ute på stan?
vad säger ni?
500 kr kostar det att lätta på trycket är det rätt eller fel?
är det rätt att bötfälla någon som kissa ute på stan?
vad säger ni?
500 kr kostar det att lätta på trycket är det rätt eller fel?
Det är helt rätt om det är inne i stan, ute i skogen kan man ju gå bakome n sten eller så.
Jag vill inte ha nån offentlig latrin.
Jag tycker detta är en lagstiftning som borde ses över. Naturligtvis ska man få böter om man urinerar i en trappuppgång men går man åt sidan och försöker göra det snyggt i en plantering eller nåt skulle man gå fri anser jag.
Nöd går före lag, och det heter ju "kissnödig".....
Dessutom kan det ju vara så att man lider av en sjukdom som gör att man har svårt att hålla sig. Jag känner flera, i synnerhet äldre män, som lider av det problemet!
Fast man blir inte bötfälld för att man kissar ute på stan, man blir bötfälld för förargelseväckande beteende (byxorna nere antar jag).
Kan man göra det lite avsides så tycker jag det är helt okej, dock tycker jag det är äckligt att se nån pissa på husväggar osv.
I Norge koster det flere tusen
Tigger is a she:
Det finns en kod i polisens ordningsbotskatalog som avser just olaga/offentlig urinering. Vill minnas att det kostar 600:- (men är lite osäker på beloppet för närvarande)
The Man: Ok, jag vet bara vad jag läste i en artikel (som länkades från en tråd på fl för övrigt). Men man ska inte tro allt man läser, eller hur? Framför allt inte i kvällsskvallerblaskorna .
och gäller det även små barn?
har en treåring som kommer på väldigt plötsligt att han är kissnödig, så det har hänt att träd och rabatter fått sig en dusch, särskilt när vi är inne i centrum. annars skulle han förmodligen kissa i byxorna. är detta fel?
med inne i centrum menar jag givetvis inte innomhus
The Man:
"Kissning på offentlig plats kan ge 500 kronor i böter - om man ertappas på bar gärning. Det man gör sig skyldig till är egentligen inte själva förorenandet i sig ? att kissa utomhus är inte förbjudet ? utan brottsrubriceringen är förargelseväckande beteende."
www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,863117,00.html
systerduktig:
Lagen avser väl i första hand vuxna människor och den som är under 15 år är ju inte straffmyndig, men....RENT TEORETISKT, så som lagen idag är skriven, skulle en förälder kunna straffas för att h*n låter sitt barn urinera offentligt.
Jag hoppas dock att våra duktiga och trevliga poliser på gator o torg är precis så kloka som jag tror, och ser mellan fingrarna med detta . Och så hoppas jag innerligt att vi kan få en lagändring till stånd.
Kan det inte gå under "nedskräpning" då?
Nedskräpning var bra! Mammor som inte är diskreta när de ammar ute borde också kunna fällas för det
Jan 39:
"Nedskräpning var bra! Mammor som inte är diskreta när de ammar ute borde också kunna fällas för det"
Eftersom bröstmjölken brukar flöda ur tuttarna ner på gatan?
Jag tycker det är skitbra. Jag bor mitt i stan (Precis vid Avenyn i Göteborg) med ett litet barn och det är så J-A äckligt närman går till parken (Vasaparken, Kungsparken eller Allén)och det stinker PISS vid varje träd. Dessutom stinker det ofta PISS på gatan och i PORTEN. Fy fan. Sätt dit dem!!!
Hur ofta ser man tjejer sätta sig och pissa på stan? Varför kan inte män gå in på tex McDonalds och kissa?
Nu har jag kontrollerat upp detta ordentligt. Lagstiftningen i fråga ligger under brottsbalkens 16 kapitel.
Brottet benämns "förargelseväckande beteende GENOM offentlig urinering" och har koden 930A i polisens ordningsbotskatalog. "priset" för att kissa offentligt är 500:-.
Detta är alltså HELT DAGSFÄRSKA uppgifter och jag har SJÄLV läst i katalogen för att förvissa mig om att jag fått med allt!
The Man:
Så antingen har tidningen fel (men det är väl omöjligt ) eller så är lagstiftningen otydlig. Om jag kissar genom en slang utan att öppna och dra ned byxorna, blir jag bötfälld då om polisen ser mig?
Men allvarligt, har inte affarer och restauranger toaletter i sverige langre? Kan man inte ga in pa en affar med ungen/sig sjalv om man nu inte kan halla sig? Usch va ackligt!!!
saargr. En del affärer har bara toalett för anställda, inte kunder. Och en del matställen tillåter bara de som äter/dricker/köper nåt att använda toaletten.... Jag tycker i princip att det vore bra om man inte skulle få kissa ute, men det behövs då också fler offentliga tillgängliga toaletter.