• Suss

Mjölkfri välling??

Hej skulle vilja ha tips på bra mjölkfri välling, vi har provat en sort från apoteket-glömt namnet men den tyckte han var äcklig och det tyckte jag oxå.
    Provat att blanda ekogo gröt och solhavre vilket han tyckte om men jag vet inte om det är ok att ge solhavre till 6 månaders??

• Svar på tråden Mjölkfri välling??
  • Pyssel

Min mamma gjorde egen åt David när han var sjuk en period. Hon var tyvärr inte hemma nu men jag ska höra med henne ikväll hur hon gjorde. Ska dit med det otäcka (?) barnet. Så skriver jag sen. Kram så länge!

• Lindal76

om han äter en balanserad kost förövrigt så tror jag inte att det är någon fara. Redd solhavren med maizena. Sonen tyckte inte heller om apotekets.

• Monalisan

tror inte det e några problem med havre till 6 mån. har du ingen mjölkersättning?.....man kan ju gör välling på havremust oxå...den äslkar min son...men jag har ju mjölkersättningen nutramigen i

• Arre

Prosorbee är laktosfri... finns att köpa på apoteket

• Monalisan

men hon hade ju redan provat apotekets

• lovisag

majsvälling innehåller väl mjölk?? hörde att det var ren mjölk i den !

• fija001

De flesta mjölkfria ersättningar måste man börja fasa in för att barnet ska vänja sig vid dem. Det är alltså inte gjort på en kaffekvart men goda råd finns på hemsidan och på nutramigenburkarna följer en liten beskrivning av produkten med och där finns även ett bra förslag på intreoduktion. Min tjej var 8 månader när hon fick Nutra och hon älskar det ännu trots att hon är snart fyra:0) Första flaskan var inte fullt så god får jag nog lov att säga.
    Profylac är lättare att börja med eftersom det är mindre beskt och innehåller lite socker(samma som bröstmjölk och ersättning) tillskillnad från nutrat. Prosobee tror jag smakar rätt ok men har aldrig använt det så jag kan inte lova men det ska du undvika eftersom man gäran reagerar på sojan om man är mjölkallergisk vilket för övrigt inte är samma sak som laktosintolerant!!!!!
    Jag tycker inte att du ska laborera med solhvare eller liknande produkter för de är långt ifrån fullgoda ur näringssynpunkt!!! Din lille bebis behöver en bra ersättning, inget fusk. Mjölkbarn måste man hålla koll på vad gäller näringen för det är lätt att de inte får i sig tillräckligt av fett och kalk. Om du har några frågor så kika in hos mig och skriv några rader så ska jag hjälpa dig. Vi har ju haft detta i familjen i snart fyra år så vi är vana:0)
    Kram!

• Lucifer

jag har för mig att mina kompisar använda majsvälling till deras dotter...den var nog mjölkfri...är inte helt säker.

• JohannaAxelsson

För bvc rekommenderar ju majsvälling för barn med känsliga magar i den åldern. Eller är jag helt ute o cyklar?

• Tesie

Min son äter Nutramigen, kan lova att det inte var roligt att introducera första flaskan! Men fick göra som dietisten sa, lika mycket socker som pulver, för att sedan sakta men säkert dra ner på sockret! Han har nu ätit det i snart ett år o han ÄLSKAR det nu :D Lycka till

• Suss

Det är nutramigen vi provat och den tyckte han var äcklig.

• Tesie

Suss, precis! Det är därför man ska ha lika mycket socker som pulver ibörjan! Och sedan dra ner på sockret undan för undan! Det går med lite envishet :D

Svar på tråden Mjölkfri välling??