banankaka
är det någon som vet något god kaka med bananer
är det någon som vet något god kaka med bananer
Banan- och chokladmuffins
17 Portioner
1 1/2 dl Strösocker
2 Ägg
50 g Smör eller margarin, smält
1 dl Mjölk
1/2 ts Bakpulver
1 ts Vaniljsocker
2 tb Kakao
2 1/2 dl Vetemjöl
1 Banan, skivad
Glasyr
1 dl Florsocker
1 3/4 ts Vatten
1 tb Brunt strössel
Vispa ägg och socker poröst. Blanda bakpulver, vaniljsocker, mjöl och kakao. Rör ner det i smeten. Tillsätt mjölk och matfett. Rör om. Fördela smeten i bullformar och stick ner en bananskiva i varje muffins. Grädda mitt i ugnen 225°C ca 10 min. Låt svalna. Rör samman florsocker och vatten. Bred glasyren på kakorna. Strö på strössel.
Banankaka
8 Bitar
4 Banan; medelstora
2 dl Socker
100 g Smör
3 Ägg
5 dl Vetemjöl
2 ts Bakpulver
1/2 ts Salt
1 dl Mjölk
Sätt ugnen på 175°. Smörj en rund form, ca 24 cm i diameter till 8 bitar, och strö den med mjöl Rör smör och socker ljust och luftigt. Rör i äggen och mosa sedan bananerna väl och rör i dem i smeten. Blanda mjöl, bakpulver och salt. Rör ner blandningen i smeten tillsammans med mjölken. Häll smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen 40-45 minuter. Låt den kallna, sikta ev över lite florsocker och skär den i tårtbitar
Banankaka
Ingredienser
75 g smör
2 1/2 dl socker
2 msk mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mogna bananer
100 g blockchoklad
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
Gör så här
Smält fettet i en kastrull. Låt svalna.
Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna.
Mosa bananerna och blanda ner detta i smeten. Hacka blockchokladen. Blanda ihop mjöl, blockchoklad och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa till sist vitorna till hårt skum och vänd ner dem.
Häll blandningen i väl smord, bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i 30-40 minuter, 175°C. Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig. Servera kakan helt kall med en klick grädde eller en kula pecannötsglass.
Banankaka
100 g Smör
3 dl Socker
2 Ägg
5 dl Vetemjöl
1 tsk Bakpulver
1 tsk Bikarbonat
1 tsk Ingefära
2 tsk Kanel
2 Bananer
½ dl Kallt starkt kaffe
1. Smöra och ev. bröa en hålform, ca 1.5 liter.
2. Rör matfettet och sockret poröst, tilsätt ett ägg i taget.
3. Blanda i mjölet, bakpulvret, bikarbonaten, ingefäran och kanelen.
4. Mosa bananerna, tillsätt dem och kaffet.
5. Häll allt i hålformen och grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timma.
Mährisk banankaka
Inlagd av: Calle Inlagd: 2004-12-05
Ingredienser
2 ägg
3 ½ dl brun farin
1 dl olja
3 dl vetemjöl
1 ½ tsk bikarbonat
2 dl havregryn
2 mosade bananer
1 dl filmjölk
2 tsk rivet apelsinskal
Tillagning
Vispa/rör ihop ägg och farinsocker tillsammans med oljan. Rör ned ihopblandat mjöl och bikarbonat. Häll i filmjölk, bananer, apelsinskal och havregryn. Blanda ihop allting, och häll sedan smeten i en smord och bröad form.
Gräddas i 175-200 grader cirka 45-50 minuter.
detta är ingen kaka, men men...
Bananskum
6 Portioner
3 Bananer; stor, mogen
2 tb Citronsaft; pressad
2 tb Kakaolikör; om man vill
2 dl Vispgrädde
2 Äggvita
3 tb Socker
Garnering
Blockchoklad; hackad
Skala och mosa banaerna tillsammans med citronsaften. Vispa grädden tillsammans med sockret. Vispa äggvitorna separat och rör ner dem i den vispade grädden. Blanda ner bananmoset i gräddröran Tillsammans med ev kakaolikör. Häll upp i en skål och garnera med hackad choklad. Låt stå kallt minst 1 timme före serveringen
Stora bananmuffins Att göra bananmuffins går snabbt och är mycket enkelt.
Tid: 35 minuter
12 stora muffins eller 24 st mindre
Du behöver:
150 g smör eller margarin
2 dl socker
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4 ägg
2 bananer
1 msk pressad saft av citron, t.ex. reallemon
4 dl vetemjöl
Gör så här:
Stora muffins: Smörj en muffinspanna med olja eller margarin, alternativt ställ stora muffinsformar på en plåt.
Små muffins: Ställ (mindre, ej amerikanska) muffinsformar på en plåt.
Rör smör/margarin och socker till en jämn smet, gärna med elvisp som du kan använda genom hela detta recept.
Tillsätt bakpulver och vaniljsocker.
Blanda i äggen ett i taget under kraftig omrörning.
Skala bananerna och mosa dem med en gaffel på en tallrik och tillsätt citronsaften.
Tillsätt bananmoset och vetemjöl och rör snabbt ihop till en jämn smet.
Fyll muffinsformarna till 3/4 med smet.
Stora muffins: Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter i 200 grader.
Mindre muffins: Grädda mitt i ugnen ca 10 - 12 minuter i 225 grader.
Om du använder muffinspanna: låt svalna ett par minuter i muffinspannan innan du försiktigt lossar dem.
Tips:
Det går bra att göra halv sats. De går också bra att frysa. Mogna bananer ger mest smak.
Variationstips:
Det går bra att tillsätta ½ dl hackade nötter (hasselnötter, mandel eller jordnötter) eller choklad till smeten.
Banankaka
Buffé nr 5 2004, sid 5
Ingredienser
Portioner: 10
150 g smör
1 dl strösocker
1 1/2 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 apelsin
4 dl vetemjöl
1 tsk malen kanel
1 tsk malen muskotnöt
1 tsk bakpulver
50 g valnötter
2 stora bananer
Topping
1 kokosnöt
200 g naturell färskost
1 dl kesella gourmet
3-4 msk citronjuice
1 msk rivet citronskal
Gör så här
1. Sätt ugnen på 150°C. Smörj en avlång kakform, 1 1/2 liter, och bröa med kokos.
2. Vispa smör, socker och vaniljsocker smidigt. Tillsätt äggen ett i taget.
3. Skölj apelsinen väl. Riv skalet fint och pressa ut juicen (det ska bli 1 1/4 dl, späd annars med vatten).
4. Blanda mjöl, kryddor, bakpulver och valnötter. Rör ner apeslinskal och juice i äggsmeten varvat med mjölblandningen. Skala och skiva bananerna och rör ner dem. Häll smeten i formen.
5. Ställ i nedre delen av ugnen ca 1 timme. Prova med en sticka för att se om banankakan är färdig. Låt den svalna.
6. Knäck kokosnöten med en hammare. Låt kokosmjölken rinna ut. Peta ut kokosköttet med en vass kniv, skär bort det bruna innerskalet.
Skär det riktigt tunt eller riv grovt på
rivjärn. Rör samman färskost och kesella. Bre
på kakan och toppa med kokos.
tack så mycket.nu ska jag baka
Tips: Jag brukar göra samma glasyr som man har på morotskaka - med philadelphiaost och smör till banankaka, samt river jag över limeskal innan jag skär kakan i rutor (bakar i långpanna). sUPERMUMS - JAG LOVAR!