• Willhellmina

Behövs en reseförsäkring?

Jag blir tokig. Har ringt till mitt försäkringsbolag (TryggHansa) som menar att iom att jag har både resplus och hemplus i min försäkring så behöver jag inte teckna någon extra reseförsäkring. Ringde (mitt nöt) även till Fritidsresor som absolut tyckte att jag skulle ha en extra försäkring då jag kommer vara i vecka 23 när vi åker till Thailand.

Så min fråga; Vad tror ni? Vad är era erfarneheter? Vad skiljer dem olika åt?

Tack snälla ni som svarar!!!!

Bloggar och bloggar..... någon som läser???
  • Svar på tråden Behövs en reseförsäkring?
  • smurfis75

Klart de vill sälja försäkringar.
    Lyssna till ditt försäkrinsbolag, trevlig resa!!

• Sallisen

Om ditt försäkringsbolag säger att du inte behöver ha något extra trots att du är gravid, då gäller ju det!

Reseföretagen säljer reseförsäkringar... inte alla tänker på att deras vanliga hemförsäkring innehåller precis samma försäkring... så att ta en till är ju bara dumt.

• Willhellmina

Tack gulliga ni för era svar. Tycker det ska bli finemang med lite värme i november... med tanke att jag legat knallfall med tok-illamående alternativt kört buss med toalettringen hela denna varma sommar.

Bloggar och bloggar..... någon som läser???
  • FaRieTaLe

Jag har oxå rest när jag har varit gravid och aldrig behövt någon extra försäkring.

Trevlig resa!

• menu

då jag reser relativt ofta så har man varit med om en del, å jag kunde rabbla upp många otroliga grejer...
    hur som hellst är min erfarenhet att resebyråns extra reseförsäkring är absolut värt att tänka på OM:

ni är två som reser som inte är skrivna på samma adress tex vänner, släkting. DVS ni kan inte yttnytja alla hemreseförsäkrings fördelar tex ny resa för hela familjen vid sängläge mer än halva resan.

eller då ni reser på en väldigt dyr resa (per dags andels pris) speciellt med barn, då de blir oftare sjuka och man får tillbaka dagsandelar för dagar som de är sjuka samt för en medresenär som skall ta hand om de sjuka barnet.
    Man får överväga risken på att bli sjuk mot vad den dyra försäkringen kostar. å hur många dagar man måste vara sjuk för att man skall "vinna" på att ha försäkringen,

Annars ser jag ingen andledning att skaffa extra försäkringar!
    Oftast får man ju ändå förlita sig på hemförsäkringen då extra försäkringar täcker tex sjukvård bara till 2000.-!!! därefter måste man ändå anlita hemförsäkringen!

• anna68

Man kan absolut ha nytta av en extra reseförsäkring om man blir sjuk under resan! Vi var i Spanien en vecka i början av sommaren. Av resans 8 dagar var jag sjuk 5 (med läkarordination att jag inte fick sola och bada), och tack vare försäkringen fick hela familjen en ny resa! Detta ersatte inte Trygg-Hansa med resplus (har den också!).

• magnus07

Jag tycker definitivt det kan vara värt att fundera på resebolagets försäkring. Iaf om resan är dyr! Vi åkte till Dominikanska Republiken förra året och tyvärr så blev jag sjuk på plats dom sista dagarna men tack vare försäkringen så fick jag tillbaka några tusenlappar på grund utav förstörd semester.

En annan fördel med dessa reseförsäkringar KAN vara att man slipper betala sjukvården på plats. För mig så hade jag varit tvungen att betala flera tusen på Dominikanska ifall jag inte hade haft trygghetscheckarna och då hade det kunnat bli problem...

• menu

magnus, om du råkar ut för sjukdom eller skada där summorna blir lite större (typ tusenlappar) så kontaktar man ju bara SOS i köpenhamn å de ger garantier till sjukhusen, å är man sjuk så man inte kan flyga hem på ordinarie resdag så lägger de garantier för hotell, flygresor mm..

sist låg jag ute med ca 1200.- för medeciner, taxiresor, vilket jag tycker jag gått å väl kan vänta med att få tillbaka när jag kommit hem. med tanke på att notan gick totalt på 36 000,- (som sos gav garantier för, å som trygg hansa sedan betalade)

det är ju inte så att man lägger ut själv en massa pengar..

• forever love

jag tycker absolut att man ska teckna reseförsäkring..hremförsäkringen täcker inte alla omkostnader..och reseförsäkringen är ju inga större pengar heller..

• Jeg

Har rest både med och utan. Har även haft oturen att bli sjuk de gånger jag rest utan....hemförsäkringen täcker det mesta MEN mitt försäkringbolag har en självrisk på 1000 kr så det har varit väldigt dyrt för mig att vara utan. En försäkring genom resebolaget har varit ett mycket bra alternativ för mig....behöver inte betala något eller ligga ute med pengar om det blir problem.

• abnocto

Skillanden mot hemförsäkringens försäkring och resebyråns är att, som många sagt, är att har du resebolagets så hjälper de till med pengar och annat på plats annars är det risk att du får ligga ute med pengar.
    Vi har bara hemförsäkringens försäkring (Länsförsäkring med Tur o Retur) och vi har blivit sjuka på resa. När karln blev inlagd på Dominikanska Rep fick SOS rycka in så det kostade oss inget extra. De stod även för en vecka extra för mig då karln låg kvar på sjukhus. Sedan fick vi mycket pengar tillbaka p.g.a förstörd resa för våra barn.
    Vi betalar även våra resor med kort så har men en extra reseförsäkring t.ex om väskar blir försenade.
    Kan du inte ligga ute med extra pengar om du blir sjuk ska du ta resebolagets försäkring annars tycker jag du låter bli. Oftast har du de flesta villkor du behöver i din hemförsäkring men kolla själv villkoren så att du själv är nöjd.
    Varför betala extra när det inte behövs.

• vackrastarflow

min mor blev allvarligt sjuk på en resa till Grekland. hon hade "bara" vanlig reseförsäkring genom hemförsäkringen, men blev så bra omhändertagen så jag vet inte vad en extra skulle gett henne mer.

• menu

de som skriver att reseförsäkringarna täcker luckorna i hemförsäkringen, har bara gått på reklam, tråkigt för er..

i de flesta bolagen kan du ju teckna extra pluss/tur å¨retur (heter olika hos olika bolagen) då har man ingen självrisk samt att man har högre försäkringsvärde på grejer mm, den kostar ca 300,- famil/år å ink hur många resor som hellst även avbeställningsskydd! både innom sverige å utanför!

vidare förstår jag heller inte hur man kan känna sig nästintill ruinerad på de 1000.- hemförsäkringes självrisk (om man inte har extra i hemförsäkringen) kan gå på, när samma talare tycker resebolagets extra försäkring är så bra den kostar ju nästa n de för en hel familj på EN enda resa, å dessutom behöver man ju oftast inte använda sig av den....

• Jeg

menu: det kände jag faktiskt inte till...Tack för tipset. Ska kolla med mitt försäkringsbolag!!

Svar på tråden Behövs en reseförsäkring?