• Anonym (jag igen!)

Rökelser vid graviditet?!

Lägger detta under rubriken droger för jag vill vara anonym, hoppas det är ok.

skrev nyss en tråd ang. min granne som eldar rökelser oavbrutet och det ryker in till oss ganska mycket!

Är rökelser skadligt för bebisen i magen? (är gravid i v.37)

ska tillägga att jag inte vet vilken granne det e så jag kan inte gå o säga till personen att va snäll o sluta, bor på 3dje våningen så det kan vara både från uppifrån nerifrån höger o vänster..

• Svar på tråden Rökelser vid graviditet?!
  • Anonym (jag igen!)

provar att puffa lite

• Freaky Starsprinkle

Nejdå,rökelser är inte ett dugg farligt..och inte det minsta i närheten av droger heller..
    Det är bara väldoftande...
    Du kan ju testa att skriva en lapp i trapp uppgången o skriva att du inte riktigt tycker om doften som sprider sig..
    Mvh/Hella

• Trancequeen
    Jag vet inte om det är farligt, men jag brukar använda mig av en princip; allt som är onaturligt för oss människor, allt som tillverkas på kemisk väg, är nog inget vidare hälsosamt! Alltså, jag vet inte om man kan säga att rökelser är farliga, men jag kan tänka mig att det ämne som frisläpps av rökelser och som doftar, kan vara farligt.
  • Anonym (jag igen!)

freaky starsprinkle:
    Vad skönt o höra!!

läste någonstans att man förr använde olika slags rökelser vid abort osånt, men det kanske inte e sant då!

• Anonym (jag igen!)

trancequeen:
    ånej!!
    kans det skada bebisen då tror du?

• Anonym (isch)

Har tyvärr inget vetenskapligt svar att ge.
    Förmodligen är det ingen fara, men det kan ju vara fruktansvärt obehaglig lukt, speciellt om man är gravid.
    Mådde mer illa av sånt än av tobaksrök även om det inte heller var så trevligt såklart!
    Så förstår att det är drygt.
    Lättare om man vet varifrån det kommer så kan man ju på ett snällt sätt förklara för personen ifråga att man tycker det är jobbigt.
    En allmän vädjan i trappuppgångarna kanske funkar?
    menar då ingen sur "tvätstugelapp" såklart!
    Hoppas det ordnar sig!

• Anonym (jag igen!)

Jag har varit extrem känslig för lukter under min grav.
    vet inte om jag ska sätta upp en lapp, kan ju komma från trappuppgångrna bervid oxå..

det viktigaste e att bebis mår bra..

blir så sur när man inte kan hålla sitt eget sk*t i SIN EGEN lägenhet, speciellt om det kan skada andra

• Mjao

eftersom rökelse är ganska vaänligt så är jag övertygad över att om det hade varit farligt hade det upplysts om det på tex. mvc.

det är säkert massa skumma ämnen i rökelse men vad är det i de andra produkterna vi har som doftar, allt från diskmedel, parfym m.m.

oroa dig inte för den där rökelsen, den skadar inte ditt barn.

• Vargtass

Jag kan heller inte ge ett vetenskapligt svar, kan ju bara gissa. Kan bara berätta att jag ibland tycker det är mysigt att tända en rökelse då o då. Har väldigt svårt för att tänka mig att det skull skada barnet i din mage. Om du andas in aromen i rökelsen så skulle den föras vidare med blodet till bebisen? Om det skulle varit skadligt på någotvis så skulle nog folk varit mer upplysta om det. Det kan ju dessutom säljas till barn. Visst är det bra att vara försiktig men jag tror absolut inte att du behöver oroa dig. Tycker du att doften är jobbig och mår illa av den så får du prata med din granne.   

• Anonym (jag igen!)

Åh tack så mycket för dom lugnande orden!

• Pysse

Rökelse använder man sig ju jätte mycket av i grekisk ortodoxa kyrkor under gudstjänsten. Då skulle ju alla gravida kvinnor som har varit i kyrkan bli påverkade.
    Jag eldar också mycket rökelse ute (långt ute på landet utan grannar) för att hålla myggor och getingar borta.

• Anonym (jag igen!)

Jo tänkte på att de använder ju mkt rökelser osådant i tex indien..
    men man blir orolig för lukten är så obehaglig..*blä*

hehe.. min granne kanske oxå försöker hålla myggor borta då! får han gärna göra bara det inte kan skada andra
    bor man såhär tätt inpå varann måste man försöka ta liiite hänsyn

• Anonym (jag igen!)

puffar lite..
    någon mer som tror eller vet?

• rajtantajtan

Hmmm...vet inte...men jag tänker på aromaterapi som ju känns lite besläktat med rökelser & det skall man INTE utöva under graviditet eftersom det tros kunna sätta igång förlossningen!

• Anonym (jag igen!)

Krims krams: ok! men det gör ju iofs inget om bebis vill komma ut nu

Ingen annan som röker rökelser eller gjort under graviditet?

• rajtantajtan

Nä, men dåså, då tycker jag att du skall elda på...

• Anonym

Tycker absolut att du INTE ska oroa dej. Det är helt och hållet ofarligt för din graviditet.

Svar på tråden Rökelser vid graviditet?!