• Sanniis

Rinniga ögon på hund

Vår hunds ögon rinner lite mer än vanligt och jag tycker att hon kliar sig i dem lite väl ofta. Har hållt på ett tag nu, lite till och från.
    Undrar vad det kan vara. Någon som har erfarenhet av liknande?

Igår kväll såg jag även en "kladdig hinna" på ena ögat som inte funnits där tidigare. I morse var den dock borta.

Har ringt veterinär, men de har inte telefontid just nu. Får försöka senare.

• Svar på tråden Rinniga ögon på hund
  • busgnuttan

min hund brukar få så när hon varit ute o gräft mycke i jorden... oftast går det över av sig självt men håller det i i flera dar bör du ringa vetrinär då det troligen är en ögoninflammation.... den behandlar du lätt med salva du får av vetrinären.

det du kan göra själv innan är att spola ögat med vanlig ögontvätt som finns på apoteket ifall det ligger nånting i som irriterar.

Lycka till!

• Sanniis

Okej! Tack för svar!

Ska ringa vet och fråga.

Är det ok att använda ögontvätt utan att veta vad det kan vara för fel på ögat?

• MosterMaggi

jag vet inte vad ögontvätt innehåller. Däremot tvättar jag rent 2-3 ggr per dag med vanlig koksaltlösning när vovven är rinnig i ögonen. Man kan enkelt göra själv eller köpa färdig. Jag tar en liten bomullstuss som jag blöter ner och tvättar med. OBS ta inte samma tuss till båda ögonen, utan en till varje.

• busgnuttan

ögontvätt e typ vanlig koksaltlösning..fast färdigblandad, bra om man inte vet hur mycke salt man ska ha ( o de vet inte jag) o det är inge farligt att använda... e ju det samma som finns i kroppens naturliga tårar både hos oss och vovvarna

• Sanniis

Ögontvätt låter ju som en bra sak att prova på. Antagligen får jag väl ingen tid hos vet. förrän nästa vecka och då kan det ju vara bra att tvätta hennes ögon själv.

• Dudette

Min hund får också mer rinniga ögon på sommaren, men jag har hört att dem lätt får irriterade ögon på sommaren eftersom när man åker bil så har man antingen fönstrena öppna och då blåser det i ögonen på dem ,eller om man har AC:n på. Blir lite irriterat, men testa ögontvätt, det bör räcka. Men håller det i sig kanske det är nån ögoninflammation..

• MosterMaggi

aha! Använder min egen kontaktlins-saltvattenspray t jycke. Av lättja. Annars gäller en knivsudd = ett krm koksalt till en dl vatten, kokas upp i väl rengjord kastrull och hälls på lämplig ren flaska el nåt. Hållbarheten är inte god eftersom man inte har sterilt hemma.

Svar på tråden Rinniga ögon på hund