• Kondomensprack

Vad är judendom? varför så hatad?

Jag har alltid undrat varför så många ogillar judar?
    vad gjorde dom för nåt eftersom dom var så hatad?
    dom kunde vara mer blåögd och ljusare än en arie varför ogillade hitler dom?

tacksam för svar

• Svar på tråden Vad är judendom? varför så hatad?
  • bluemountain

ja du, bra fråga.. han var ju själv kvarts jude (eller var det halv?) kanske fruktansvärt dåliga erfarenheter med sin familj + storhetsvansinne + sinnesjukdom? *spånar lite*

• ressiwresseB

Nix, Hitler var inte judisk. Det är en myt som pågått jättelänge.

man kan, förresten, inte vara halvjudisk eller en kvarts judisk. Man antingen är (om man har tur), eller är inte, judisk.

www.holocaust-history.org/questions/hitler-jewish.shtml
    www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Holocaust/hitlerjew.html
    www.faqfarm.com/Q/Was_Hitler_part_Jewish

och nej, vi vet inte riktigt varför vi är så hatade. Jag har alltid undrat det också. Det har alltid varit så. Judar har varit förföljda och mördade i hundratals år. Till exempel Sapnish Inquisition (orkar inte slå upp svenska namnet) pågick fram till 1934?

• Ejnie

Judarna är inte den enda folkgrupp som förföljts, andra exempel är t.ex. de som förr kallades "tattare" och "zigenare" eller varför inte mot samerna.
    Varför? Avvikande livsstil/åsikter har ju lätt gjort människor till måltavlor, framförallt i dåliga tider. Därmed inte sagt att det på något sätt är ok.

Läs gärna "Den ohyggliga historien" om fördomar mot folkgrupper i Sverige under historien.

• Ejnie

Ps. Vad gäller judarna är väl en sak som kyrkan drivit på att de mördade Jesus vilket ju på sätt och vis är både sant och befängt eftersom ju alla där inkl Jesus själv var judar vid den tiden (ja inte romarna förstås, men resten av befolkningen. Men det har varit något att skylla på...

• ressiwresseB

Jag har väl inte påstått att judar är den enda folkgrupp som förföljts, och inte bara i Sverige. Det finns alldeles för många fokgrupper som har hamnat i ev svår sits, och inte bara i Sverige. Det är tragiskt.

Förresten, det var inte 'judarna' som dödade Jesus, utan det var romarna (hedningar).

• Nettan m William o Linnéa

Jag kan svara på din fråga men det finns att en risk för att det blir ett långt svar! Allt finns annars att hitta i historieböcker, och arkiv runt om i Europa. Det jag kan säga däremot är att det inte finns någon grupp av människor som jagats så systematiskt för sin tros skull som de människor som har den judiska tron i Europa. De fick ta skulden för Pesten/Digerdöden, de blev tvingade att konvertera av drottning Isabella i Spanien under 1400 - talets slut då de gjorde en utrensning (som även gällde morerna) där med hjälp av den spanska inkvisitionen, dvs alla skulle vara troende katoliker. (När den biten var avklarad jagade man sk Häxor istället). Man tvingade dem till att ha vissa yrken. Man har genom historien tvingat dem att bära olika slags utstyrslar för att utmärka dem och om man ska leta en syndabock till detta, tja då får ni nog ta ett snack med de stora samfunden i Europa och läsa i deras arkiv.

Jag tycker det är avskyvärt att påstå att det judiska folket mördade Jesus (nu får jag väl alla kristna emot mig), allt handlar ju om makt och maktbalans och historieskrivning. Vad är det som säger att de gamla källorna är sanna, eller bibeln för den delen? Skrift går nämligen alltid att vinkla.

• Ejnie

Beklagar om ni tolkat det som att jag anser att judarna "mördade" Jesus, vad jag ville säja är att kyrkan har använt sig av detta påstående för att berättiga förföljandet av judar. Ser att mitt tidigare uttalande kunde feltolkas.

Jag vet inte om det är ok att gradera olika grupper i graden av förföljelse (alltså vem som är mest förföljd), men egentligen är det kanske oväsentligt, det är inte ok att förfölja någon.
    Jag _tror_ dock att en orsak till judarna anses vara mest förföljda är att man varit rätt så starka ändå, att man klarat att förmedla detta. T.ex. tänker ju de flesta på judarna när man diskuterar förintelsen (vilket är helt ok i ett perspektiv eftersom det var en mkt stor folkgrupp som drabbades hårt) medan man glömmer att t.ex. romer också avrättades på samma grunder, att de var av "underlägsen ras".

• Jan 39

Vår store kyrkofader Martin Luther, som grundade protestantismen (i protest mot katolska kyrkans förfall) var en fanatisk judehatare och de som följde honom fick judehatet på köpet.
    Att judarna som folkgrupp hållit sig för sig själva och inte blandat sig med "värdfolket" har setts med stor misstänksamhet
    och gett upphov till rövarhistorier som i sin tur ofta lett till att judarna utsatts för pogromer (=utrotning så gott det gått).
    Nazisterna fortsatte en politik som drivits i sex hundra år minst.

• marina81

Jan 39

"Att judarna som folkgrupp hållit sig för sig själva och inte blandat sig med "värdfolket" har setts med stor misstänksamhet
    och gett upphov till rövarhistorier som i sin tur ofta lett till att judarna utsatts för pogromer (=utrotning så gott det gått)."

Och detsamma gäller romer. Skillnaden är att vi inte fått någon upprättelse alls. Pogromer pågår fortfarande mot romer i Östeuropa. Men TS fråga om judendomen är intressant, eftersom den leder till frågan "varför är den europeiska majoritetsbefolkningen så rädd för minoriteter?"

• blåbärskullen

tja jag ogillar inte judar. de är lika mycket folk som alla andra, judendomen är bara en religion precis som islam, kristendom etc.

varför hitler ogilla dom får du fråga honom om du ska ha det sanna svaret, allt det andra är bara teorier till varför han inte gillade judar.

varför hatar man något överhududtaget? jo, människor är rädd för det som skrämmer dom, och det som skrämmer är sånt de inte vet något om. okunskap och rädsla skapar fördommar, och fördommar blir till sist "sanningar" och så sprids det vidare som hat, våld genom olika rykten med olik sanningshalt i.

Svar på tråden Vad är judendom? varför så hatad?