• tigge

Ford Mondeo Kombi

Hej!

Undrar om det är någon som vill dela med sig av sina erfarenheter av Ford Mondeo Kombi, 2003 och nyare. Positiva som negativa erfarenheter!

• Svar på tråden Ford Mondeo Kombi
  • The Man

Har ingen egen Mondeo men har kört o åkt en del nyare Mondeo Kombi. Jag har alltid tyckt att Ford över huvud taget ger mycket bil för pengarna. Dessa nya Mondeo-kombis ska enligt tester vara väldigt säkra bilar också.

Jag tycker det är en stabil o trivsam bil att åka/köra. Och mina vänner som har sådana bilar är väldigt nöjda med dem!

• Vicky83

Enligt motormännen så har Ford Mondeo väldigt dåligt rostskydd då underredet inte är hel galvaniserat. (Tror jag de sa...)

• tigge

Hur hittar man till Motormännens tester av bilar?!

• Vicky83

Jag har ingen aning om hur man ser tester hos Motormännen, men när jag var och testade min egen bil hade de undersökning som jag läste om rostskyddet och då min bror har en Ford Mondeo, som han är väldigt nöjd med, så la jag på minnet att det stod att den hade dåligt rostskydd.

• trollsanna

Vi hade en ford mondeo fast en årgång -98.
    har tyckt den varit jättebra och skön att köra. Har inte haft något att klaga över tills nyligt.
    Ford mondeo har ''ryckte'' om sig att rasa när dom gått över 16000 mil. Våran pajade med att motorn gick helt sönder. Skulle kosta runt 30 000kr att byta motor så vi köte en ny bil istället. En volvo v70. Vilket jag istället verkligen kan rekomendera. 

Fast nu frågade du ju om en nyare modell. Jag har i alla fall tyckt att mondeopnn har varit jätteskön att köra och bra lastutrymme osv.

• forever love

håller med Vicky83:

enligt min sambo som jobbar med att rostskydda bilar så är ford det bilmärket som är sämst på rostskyddetv från fabrik.om man nu ändå ska envisas med att köpa en ford så ska man köpa en sprillans ny och åka direkt när man får den från fabrik till auktoriserad rostskyddsfirma för en stor behandling av bilen.
    det sämsta du kan göra är att lägga nån sort olja på underredet...

• forever love

har även en kompis som hade två fordar som de inte var nöjda med...de pajade båda två rtill slut så de tröttnade o köpte 2 sprilllans nya bilar istället o tjänade på detta!!

• tesbrandt

Vi har en Mondeo -99. Vi är jättenöjda med den. Visst det är lite rost men det kan man ju hålla efter. Den är stoooor och rymlig inuti. Får plats med tre bilstolar i bredd i baksätet. Det är gott om plats för benen för ett barn som sitter bakåtvänt i baksätet. Går på 0,8 blandad körning.

Lastutrymmet är också kanon. Vi har fått in två Teutonia Mistraler (sittvagnar) bredvid varandra. Åkkomforten är oxå jättebra. Skön att köra och mycket bil för pengarna. Jag rekommenderar den varmt +++++

Har förresten haft en -94:a oxå, som vi oxå var väldigt nöjda med förutom att det var en automat som drog väldigt mycket bensin.

• tesbrandt

Vill tillägga att 94:an hade gått 32000 mil och den vi har nu har gått 24000 mil...

• forever love

bilen i sig är säkert helt ok men rostskyddet suger!

• liin

Har en -00 som jag är supernöjd med. Hade en ny v70 innan jag bytte till Mondeon, o visst va det trögt i början. Men efter ett tag gillade jag bilen massor. Stor o rymlig och den dra 0.75 ca. Bagaget är större än v70. Har även AC, farthållare och antispinn. Inget rost på bilen. Blir varm snabbt om vintern.

• forever love

rosten jagt pratar om kommer på underredet (alltså under bilen) en ny ford har genomrost inom ett-två år om den ej rostskyddsbehandlas..och kan då om man har otur bli trafikfarlig..

• tesbrandt
    forever love skrev 2006-07-29 21:29:39 följande:
    rosten jagt pratar om kommer på underredet (alltså under bilen) en ny ford har genomrost inom ett-två år om den ej rostskyddsbehandlas..och kan då om man har otur bli trafikfarlig..
    Det stämde inte på våran ford iaf. På besiktningen såg den riktigt bra ut!! Det var en -94:a. Sen beror det ju på var i landet man bor!!!! Det är ju vägsaltet som orsakar mest rost och ovanför Orsa, Dalarna är det väldigt sparsamt med salt!
  • Laire

Hade visserligen en -99 man delar med mig:

Underbar bil! Körglädje och skön!

Men jättedåligt andrahandsvärde, svårsåld och rostade undertill som bara den.

Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
Svar på tråden Ford Mondeo Kombi