• sophia77

Hur många plagg i varje storlek???

Hej på er!
    Vi har en kille på drygt två veckor och jag har lite funderingar över kläder till honom. Han är inte så stor så än så länge är str 56 ganska stort. Vi har nu fått jättemycket kläder av familj och vänner och jag funderar på om man ska byta en del av det till olika storlekar. Hur många bodys, byxor, joggingoveraller etc anser ni att man behöver per storlek? Hur länge hade era bebisar strl 56, 62, 68 osv? Jag tycker att det är så otroligt stor skillnad på storlekarna. En del 56 passar nästan nu och en del är gigastora!!!

Ha en trevlig helg!

• Svar på tråden Hur många plagg i varje storlek???
  • kalmar brud

Vår son var 52 cm när han föddes så strl 50 var för stort så han hade strl 50 i en månad... Sen 56 tills han var 3 månader...
    Nu har han storlek 62 och är snart 4 månader

• GoodBye

Dottern hade ung. storlekarna så här: 0-2 mån strl 50, 2-4 strl 56. 4-6 strl 62, 6-9 strl 68, 9-12 strl 74, 12- strl 80

Hon var 49cm när hon föddes

• triixi

Nova är 8½ månad nu och hon drar stl 68 i vissa plagg 74 men då är dom lite stora. Jag tror hon hade stl 62 vid 4-5 månader men pojkar brukar ju dra större stl fortare.

• sophia77

Tack för era svar. Jag undrar också hur många plagg av varje storlek ni anser att man behöver? Just nu har vi nog 4 joggingdressar i strl 56 och det känns som om det är ganska många tycker jag...

• Havanna

Tja...mina tvillingar håller precis på att växa ur sina byxor i strl 68, tröjor använder dom 74....dom är 9,5 månader...

Så här har våra tvillingar använt(ungefär):
    bodys/tröjor :
    0-1 månad 44
    1-3 månader 50-56
    3-6 månader 62-68
    6-9 månader 68-74
    9,5 månader 74....

byxor:
    0-2 månader 44
    1-4 månader 50-56
    2-5 månader 56
    5-9 månader 68
    9,5 månader 74

De vägde 2,5 kg när de föddes och nu ca 8,5 kg när de är 9,5 månader!

• GoodBye

Det är jätte svårt att säga hur många plagg du behöver av varje storlek. Beror ju på mycket... Har du en kräkbebis? Väder? osv...

• Tant Green

Vår tjej kräktes en hel del de första månaderna så vi gjorde av med minst 2-3 bodys + 1-2 par byxor varje dag. Sen beror det ju på hur ofta man vill tvätta...

• sophia77

Vi har en liten kräkis. Än så länge så gå det ju åt lite kläder för det har varit så varmt men så fort det blir lite kallare så måse han ju ha kläder på sig hela tiden.

• TjorveniSkåne

Beror enormt på om ni har egen tvättmaskin eller inte!

• sophia77

Har inte egen maskin, har tvättstuga i källaren.

• Jamirl

Jag tycker att bodys är det plagg man behöver mest utav. Vi fick oxå en massa kläder, men ibörjan hinner man inte alltid tvätta ju så de tog ju slut fort:) Runt 7-8 bodys i den storlek som passar. Jonna hade 50 tills en månad. Bra att ha i många storlekar, har alltid ett lager för nästa storlek.

• LabLover

I mitt fall så gick det inte åt så mycket kläder de första 6-9 månaderna. Vi har egen tvättmaskin och vår dotter kräktes i princip aldrig och bajsade kanske på sig två gånger under den tiden.

Senare däremot, 9-13 månader (som hon är nu) så går det åt mycket kläder. Byter minst en gång/dag. Haklapp spelar liksom ingen roll. Äter man själv så blir det kladdigt ändå! För att inte snacka om fläckar som går bort och kläder som faktiskt blir så fula att de måste slängas!

Om man som du inte kan tvätta oftare än 1 gång/vecka så hade jag nog sett till att ha 7 pyjamasar, 14 tröjor/bodies och 14 par byxor i passande stl.

Jag bytte en hel del kläder dottern fick när hon var nyfödd för att de skulle passa när hon blev större. Alla köper ju sådant de kan ha när de är små men sedan när de växer är det ingen som kommer och överöser en med barnkläder

• LabLover

Förlåt, ser nu att jag ANTOG att du bara kan tvätta 1 gång/vecka. Är det så så hade jag sett till att ha MINST två ombyten/dag

• Veladis

Vilya, 3830g/53 cm vid födseln hade så här:
    0-1 mån: 56
    1-4 mån:62
    4-6 mån: 68
    6-10 mån: 74
    10-16 mån: 80
    16- 2 år :86
    2år - 2år5 mån: 92
    2 år5 mån -    98

Egil, 4400g/54 cm vid födseln har hittils haft dessa sorlekar:
    0- 3 veckor: 56
    3 veckor - 2½ månad: 62

han är 2½ månad nu. och börjar ha mer och mer 68.

Jag rekommederar 6-7 plagg i varje storlek i början, lite fler i 68 -74 och uppåt som man har längre. Fler om man inte har egen tvättmaskin...

• palmblad

Det beror mycket på om man har tvättmaskin i bostaden eller ej. Vi hade runt 8 st av varje plagg-sort; alltså 8 bodies, 8 byxor osv. Är bebben bajsig av sig, får man ha minst så många, tyckte jag.

Svar på tråden Hur många plagg i varje storlek???