• Eken

Vilken storlek på babykläder? 50 eller 56?

Jag är i v30 och har börjat köpa babykläder. Jag har köpt lite i stl 50, 54 och 56. Är det bra? Kan de flesta nyfödda ha 50, eller börjar stora bebisar ha 56 med en gång? Är 56 på tok för stort för en pyttebebis?
    Känner bara att jag kanske köper för mycket av fel storlek. Hur tänker ni? Hur mycket köper ni innan födseln? Själv tycker jag det är kul att passa på nu när det är bra rea på en del kläder.

• Svar på tråden Vilken storlek på babykläder? 50 eller 56?
  • Knytets mamma

Är inte 50-56 för de två första månaderna?
    Klart beroende på bebisen vikt och längd, men det är nog funkis. Och att ta lite varierande storlekar är ju okej, lite helgradering.
    Köper själv inte direkt så mycket, kommer få ganska mycket från min syster. Sedan efter födseln blir det nog en annan femma, men till en början så räcker det med det mer basic.

• Fille Fjonkan

Agaton kunde bara ha storlek 56 den första veckan, sedan var det dags att byta upp till 62. Han vägde 4320 och var 53 cm lång. Jag tror de flesta "normalstora" bebisar kan ha storlek 56 den första tiden. Det gör ju inget om man får vika upp en ärm eller ett benslut lite här och var

Jag köpte ganska mycket kläder innan, för att det är så kuuul att handla söta babykläder. Vi har ganska många plagg som Agaton aldrig hann använda

Jag rekommenderar att man köper ett par tre plagg av varje sort. Det klarar man sig bra med tills man är tillbaka i affärerna igen, då med barnvagn och provdocka

Bodys är ju väldigt praktiska, men det kan vara bra att ha små byxor och någon tröja eller knutblus också om man vill att bebisen ska ha egna kläder på BB. I alla fall på vårt BB ville de ha det så för att man ska kunna stoppa in tröjan innanför blöjan i fram, så det blir så mjukt som möjligt mot navelstumpen.

Happy shopping!

• Majsan70

Jag köpte kläderna i storlek 56. Min dotter var 53 lång när hon föddes. De flesta av dem kläderna var så allt för stora ändå. Ett par av byxorna har änna vuxit med henne o används fortfarande vi 5 månaders ålder o 1 dm till...

• Shannara

Mina barn har haft ett par plagg i stl. 56 den första veckan...annars har ja kört med stl. 62... Funkar bra. Tösa var 51 cm lång å vägde 3675g. Pojken var 53 cm lång å vägde 4640g...

• Tesa

När jag föddes hade jag strl46.
    Var 46cm och vägde 2600g

• alfonsa72

Jag skulle köpa strl 56. Jag tror att köper man strl 50 så kommer det att vara för smått inom nån vecka bara. Dom växer snabbt dom små liven.

• pl77

hade stl 50 med mig till bb, men fick ringa och be om stl 56 istället. Min yngsta son var 53 cm lång och vägde 4265 g.
    Min äldsta son var däremot 49 cm lång och vägde 3845 g men växte ur stl 50 på en vecka ungefär...

Alltså rekommenderar jag att köpa stl 56.

• Mamali

Vi hade med oss en pyjamas i strl 56 till BB. När Alva tittade ut var hon 51 cm lång och vägde 3250 g. Pyjamasen hängde som en säck på henne... . Nu såhär i efterhand tänker jag att det ahde varit kul att åtminstone ha haft ETT plagg som hade passat henne perfekt från början... .

Vissa kläder är stora i storlekarna, andra är små. Hon hade också en body i strl 50 men den var för stor för henne i början och passade sen lagom i ett par månader. Jag tror att det var från POP.

Hur mycket vägde och hur långa var du & babyns pappa när ni föddes? Kan ge en indikation på hur stora plagg babyn kommer att behöva.

• KCsMama

Vi köpte strl 50men det visade sig att vi fick köpa nya kläder i strl 46eftersom de var för stora

Kramar

• Tindra

Oj oj oj, när jag läser Skruntans inlägg blir jag lite nervös.........Jag får nog handla stora storlekar till vår bebis, min man var 57 cm och vägde 4,8 kg när han föddes och själv var jag "bara" 54 cm men på lite mer normala 3,6 kg..........

• Cybermum

Hejsan, ta strlk 56 cm för allt går att vika upp och blöja skall rymas, de växer ju dock alltid fort... Lycka till!

• Lilla H

hallå!!!
    Kan ju passa på att slänga in en fråg i samma tråd jag med:
    Vad har egentligen en nyföding för storlek på fötterna???
    Har absolut ingen koll, fattar ju att det varierar, men ungefär????
    Måste ju köpa nåt att sätta på småfötterna när man ska
    hem från BB så småningom...
    *kram*

• Tronte

Hej!
    När vi väntade vårat första barn så köpte vi strl 50 och några enstaka plagg i strl 56. Men när våran son äntligen tittade ut så fick hans pappa springa ner på stan för att köpa in några få plagg i strl 56 och desto fler i strl 62 för vi fick en "stor" påg:) Han vägde 5290 och var 53 cm lång.

Men det är så olika vissa får "små" barn och vissa får "stora" barn.

Lycka till!!

Tronte

• MalinI

Jag har köpt 56.. Men det är stort på min lilla tjej... Även fast hon var 52 när hon föddes

• Emsa2

MIn bebis var 50 cm lång och vägde 3,5 kg så hon hade strl 50 ganska länge. Strl 56 var alldeles för stort. Om du inte har möjlighetatt låna babykläder tycker jag iaf att du kan köpa något plagg i 50 också.

• Melinn

Storlek 50 var jättestort för min Jonna!(Hon vägde 2600 o var 46cm)

• Eken

Tack för alla svar!
    Jag har köpt 4 bodysar och en pyjamas i 50. Nått mer blir det inte. Sen blir det lite i 54 och 56.
    Vi väntar en tjej, och själv vägde jag 3000g när jag föddes, så det känns som om 56 blir för stort i början. Men man vet ju aldrig...

• nenababe

Haha =) Många roliga svar =)
    När jag föddes var alla plagg förstora. Jag var bara 44 cm lång och vägde 2050 kg...
    Min sambo var dock ganska stor vet inte exakt hur stor... men då kanske vi får en "normalstor" bebis =)
    Kram!

• Jossebell

Mitt första barn använde inte mycket i storlek 50. Det rörde sig om några enstaka plagg och gånger de han användas. Men det är bra att ha något i den storleken. Man brukar säga att för ett normalstort barn. (ca 50 cm och 3500gr) så räcker det i ungefär en månad.

Svar på tråden Vilken storlek på babykläder? 50 eller 56?