• HappyMum

vilken storlek på sko till fot 14 cm?

Snälla hjälp mig.... min dotters fot är 14 cm. vilken storlek ska jag köpa på skon? eller rättare sagt. hur många cm ska skon vara inuti då? har hört allt från 0,5 cm till 2 cm större på vinterskon! hur snabbt växer barn-fötter, någon som vet? tex hur många sko-storlekar ungefär på ett år?

jag tror att min dotter fot var 11 cm i oktober tex och då hade hon stl 22. nu känns det som att hon behöver 24-.25???

Hoppas på goda råd o svar!

storfotad mamma

• Svar på tråden vilken storlek på sko till fot 14 cm?
  • Saselana

Tyvärr kan olika märken ha olika stora skor även om det är samma storlek. Men precis som du skriver är det storlek 24-25 som nog gäller för fotstorlek 14 cm för de flesta märken. Jag har fått rekommendationen att innerskostorleken ska vara ca 1,5 cm större än foten.

Det går inte att säga exakt hur mkt foten växer eftersom olika barn växer olika. Ibland står dom stilla och ibland spurtar dom. Jag köper ofta skor på rea i större storlekar, men bara skor som kan användas året om (t ex innetossor och "sportskor"), för man vet inte när dom kommer att passa. Även om jag lockas av att köpa fina vinterkängor på rea nu, vet jag inte vilken storlek min son kommer ha i vinter när de ska användas...

• HappyMum

kan man köpa en mätsicka någon stans?

• Melancholic

min sons fot är runt 15 cm och han har mellan storlek 24-26 beroende på typen av skor. det bästa är ju att prova skorna. eller mäta i skon, å det går ju att göra i affären. jag tar inte alltid med sonen då jag köper skor utan brukar ta ett tillfälle då jag går in och mäter foten och sen går jag å tittar på skor utan honom och tar hem och provar, brukar bli lättare så då jag är dålig på att bestämma mig för skorna innan sonens tålamod tar slut ;)

• Saselana

Låt barnet stå stadigt med "uträtade"tår (dom kan böja in dom) på ett papper och rita var foten är, mät sedan mellan strecken på pappret. (är jag begriplig?)

Svar på tråden vilken storlek på sko till fot 14 cm?