• cozmoz

Gravid och cellprov??

Hej hej,

Är det ngn här som fått gjort cellprov under sin graviditet?
    Jag har fått kallelse det går säkert att göra men skall få det framskjutet om det går. Har blivit opererad, men också blivit friskförklarad efter det, så det är ingen jätte viktigt kontroll.

• Svar på tråden Gravid och cellprov??
  • palmblad

Det var dags för cellprov under min andra graviditet och jag var jätteorolig, men barnmorskan försäkrade att det inte var någon risk. Det var min MVC-barnmorska som tog det. Hon sa att om man får cellförändringar under graviditeten blir det jobbigare att ta bort dem, eftersom man måste vänta tills en tid efter födseln. De kommer att råda dig att göra provet. Det verkar som om du haft någon unerlivs-åkomma och därför får du nog inte vänta. Men det gick bra för mig trots allt.

• Annapann

jag gjorde cellprov i början av min graviditet. Jag har fyllt 23 i år och det är väl då man ska börja ta prover? Jag hade inte fått nån kallelse och detvar min bm som insisterade på att jag skulle göra det. De skulle nog aldrig ta cellprov om det var någon risk för bebisen. Gynläkaren sa att det kunde komma lite blod efteråt från slemhinnorna och att det är helt normalt. Så det är absolut ingen fara. Lycka till!

• Hannah76

Jag gjorde ett cellprov tidigt i denna graviditet. Jag har blivit opererad, egentligen skulle detta vara min sista kontroll på sjukhuset, men för säkerhets skull blir jag kallad igen efter graviditeten.

• cozmoz

jaja ok då verkr det ju inte vara ngn fara. Givetvis hade de ju inte gjort det om det är fara för barnet..men jag har ju fått kallelsenm från gyn som inte känner till min graviditet än...
    sist jag såg honom så var det pga barnlöshet.....

• Froggis

Jag har blivit kallad både förra gången jag var gravid och nu denna. Men förra gången tog jag det efteråt och denna gång avbokade jag också och ska ta det efteråt, jag har hört att det kan visa förändringar pga att man är gravid och då väntar jag hellere.

• Heidi1

jag gjorde cellprov. men efter en viss vecka in på gravideteten e inte cellprovet tillförlitligt

• Standly

Jag gjorde cellprov 2 ggr när jag var gravid, ganska sent i graviditeten andra gången. Var lite orolig för det men det var tydligen ingen fara då dom aldrig går så långt in att det kan påverka på ngt sätt.

• Sevin

Cellprov togs på första undersökningen när jag var i vecka 9.
    Jag har alltid varit nervös inför ett cellprov eftersom min syster har haft en del förändringar.
    Kände inte alls av något efter undersökningen.
    Hade inga förändringar och allt såg bra ut.

• LillaLinan

har oxå gjort ett celprov under min graviditet, va ingen fara!

Svar på tråden Gravid och cellprov??