• imperia72

Hur länge får/skulle er 14 åring få vara ute?

Ja den stora diskussionen här hemma just nu är hur länge vår älsta ska få vara ute på kvällarna.
    Hon är oftast i väg på andra sidan stan hos sina vänner och ska åka buss hem, det är inga långa gång avstånd till och från bussen och hon får sällskap till bussen och jag möter henne när hon kommer fram.
    Men hon tycker att hon ska få vara ute till klockan 00.00 och vi till klockan 22.30, nå hur skulle/gör ni?

• Svar på tråden Hur länge får/skulle er 14 åring få vara ute?
  • Triss i Damer

Jag skulle ha försökt att kompromissa. Elva låter väl som en okej tid? Det är ju någonstanns mellan era tider.

Här i området är det några barn, dom kan inte vara äldre än 8-10 år som är ute och leker till 11 på kvällarna, jag kan inte förstå hur man som förälder kan låta så små barn vara ute så sent och dom är ju inte direkt tysta så man störs ju av de.
    Det kanske inte just rörde det där, men jag var bara tvungen att skriva av mig lite.

Lycka till

• S vali s

Halvelva-elva tycker jag är rätt ok tid att vara ute till om man är fjorton år, ibland kan det ju finnas omständigheter som gör att man får lossa på tyglarna lite vid något tillfälle.

Den late får brått när det blir kväll
  • imperia72

Jag tycker också att det är okej om de vissa kvällar är ute längre, vid vissa speciella tillfällen och att man kan ha koll på dem
    Jag är glad att vi har 3g tellefoner så man kan ringa mobilsamtal till henne, nu fattas bara mobiltelefon med alkoholmättare i

• S vali s

En mobiltelefon med alkoholmätare vore kanon
    Tur att det inte fanns när en annan växte upp Generad

Den late får brått när det blir kväll
  • Tonx

En viktig sak som spelar in är ju kompisarnas tider, det är jättekänsligt för en 14-åring att vara den som är ute kortast.
    Om det finns möjlighet så tycker jag att du och din dotters föräldrar ska komma överens om en gemensam tid då era barn ska vara hemma, så slipper ni även det här att "Men alla andra får ju vara ute till 00." :)

Sen så håller jag med om att vissa gånger får man rucka på tiderna :)

• levlivet

Min tös(14år) är inte ute efter 22 o opponerar sig inte.. mvh Helene!

• Tonx

levlivet; Alla är vi olika! :)
    När jag var 14 så ville jag helst skjuta alla jävlar till vuxna som försökte bestämma över mig.
    När min lillasyster var 14 så gjorde hon snällt som hon blev tillsagt och var nöjd med det.
    Min lillebror är 14 nu och han är en blandning av oss; Vidrigt stor i käften och sur som satan, men accepterar ändå tider och regler utan vidare! :)

• catzy

jag fick vara ute till kl 22 då jag var 14. fick gå hem tidigare än de andra, men har visat sig senare att de var avundsjuka på att mina föräldrar "brydde sig" när deras inte sade nån tid.

tycker att 22 eller 22.30 kunde vara bra tid.

• jazziz

Håller med Catzy, hade oxå hårdare tider men är glad för det idag.
    Säg 22.30 de första gångerna sköter hon sig så utöka till 23.00 och hämta henne eller var vakna den tiden hon skall vara hemaa och fråga vad som hänt och vem som var där!
    Lycka till med bebisen som blivit tonåring.

• Iia

Tycker att det låter som en vettig tid. När jag var 16 fick jag var ute till kl. 00.00 men då kom mina föräldrar alltid och hämtade mig innan det var det kl 22 som gällde. Var inte helt nöjd med det då men nu i efterhand tycker jag att det var vettigt.

• busmor

Det kommer snart en telefon med alkomätare, men tyvärr inte som vi föräldrar önskar . Det ska tydligen gå att spärra vissa nummer, så att man inte kan ringa dem när man är full .

Vad det gäller tiderna, så tycker jag att man ska vara vuxen och våga sätta de tider som man själv tycker är bra. Min pappa var väldigt sträng på mig och höll hårt på åldersgränser på fester och dyligt. Var det skola dagen efter fick jag inte vara ute länge alls. Då var jag helt vansinnig på honom, men idag tycker jag att han gjorde rätt. Jag var hem på en återförening för några år sedan. De som var tuffa och coola i tonåren var inte de samma som de det gått bra för! När mina barn kommer upp i tonåren, kommer jag också att ställa ganska höga krav på dem.

• imperia72

Hon har haft tiderna 21 på vardagar och 22 på helger, men nu under sommarlovet har det blivit lite längre typ 22.30.
    Hon har alltid sällskap till bussen och jag möter alltid henne vid bussen, jag har ingen bil men jag tror att hon har en säker resväg, hon vet att hon måste ringa om det skulle bli så att hon inte får sällskap till bussen, så jag kan ta bussen och hämmta henne.
    Hennes kommpis får vara ute till 00.00 men jag tycker det är alldeles för sent, det är därför jag frågar er smarta vuxna på fl vad ni tycker, kanske det är jag som inte fattar att tonåringar är ute så sent nu för tiden

• engeln83

jag flyttade hemifrån när jag var 15 har inte haft så strikta regler innan dess men jag hade oxå mkt skit för mig.

• A73H

imperia72: Vad har hon för kompisar? Vet du på ett ungefär vad de brukar göra på kvällarna? Sköter hon sina tider som hon får av er? Det finns så många grejer som spelar in tycker jag! När grabbarna var 14 så fick de vara ute till 22.30/23.00 ungefär (helger då´rå)men om de satt hemma hos någon o tittade på film eller lanade så var det okej att stanna längre om de ringde och sa var de var samt varför de ville stanna. Då kunde det vara okej med tider runt 00.00, men som sagt - då var de inne o vi visste var de var! Sedan så bor ju alla deras kompisar nära, så det är klart att det blir lite lättare då när det är typ 5 minuters cykelväg! Men jag håller med om det där med att gradvis öka tiden utifrån om ni kan "lita på henne". Sköter man sina tider så ger man efter lite till och lite till. (Fast inte alltid, men någon gång ibland!) Lycka till!

• lian72

Min 14-åring får vara ute till 22.30-23.00 så att jag är vaken när hon kommer hem. Då bor vi på landet och hon och hennes kompisar oftas är nere på by eller vid stranden, men är hon hos någon kompis och tittar på tv får hon va ute lite senare, vi brukar höras på telefon.

• imperia72

Hon har jätte finna vänner som är skötsamma, de är oftast hemma hos antingen oss eller dem och sitter framför datorn, sköter tider och jag har inte kommit på henne med nåt bus av modellen störe/farligt ännu

• vermilion

Oj nu jag helt OT men jag tyckte det stod "hur länge fårskalle er 14 åring...."
    Jag fattade inget! Förvånad

Svar på tråden Hur länge får/skulle er 14 åring få vara ute?