• Andromacke

Vilken säng är bäst för ischias-problem, mjuk eller hård?

Vaknar efter 6 timmars sömn med en otrolig spänning i ryggen-baken och det känns som om man skulle kunna justera med en hårdare/mjukare madrass. Har laddat med kuddar mellan knäna osv, men det är sängen jag nu funderar över.

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Vilken säng är bäst för ischias-problem, mjuk eller hård?
  • Nåran

För mig hjälpte det JÄTTEMYCKET att köpa en fastare madrass. Då kunde ryggen slappna av och vila sig när jag låg. Men det beror också på hur mycket du väger.

• Peggy

Samma här, en fastare madrass gör att jag slipper gå upp och vanka flera ggr per natt för att minska värken.

Min sambo la en spånskiva under kuddarna i soffan också, så det blev lite hårdare sits - jätteskönt verkligen!

Hoppas du mår bättre snart, ischias är "%&¤.

Kram!

• Princess Leia

Varken hård eller mjuk eller lagom hjälper för mig..... Superdumma rygg!

• Andromacke

Tack för era svar!

Min säng är mjuk o sambons är hård, men eftesom j blivit 10 kg tyngre tror jag fjädrarna börjar svikta lite, Tyvärr är sambons säng FÖR hård för mig, känns som om fjädrarna ger mig en rejäl omgång i ryggen.

Kanske madrass på golvet... För övrigt tror jag det blivit foglossning nu också

• Den mysiga

En säng som formar sig efter kroppen??? jag får då ondare om jag sover på en hård!
    Det finns ju många lösningar på madrasser!! Varför inte gå in på en sängaffär o fråga!

• BaraPyssel

Du ska ha den hårdheten som är bäst för din rygg. När man ligger ner ska ryggen vara som när man står rakt upp. Gå in i en ordentlig sängaffär och prata med dom. Vi bytte från vattensäng till vanlig, säljaren riktigt undersökte hur våra ryggar böjdes när vi låg i sängen. Det blev fast för min del och medium för min man. Vi har inte ont i ryggarna längre och jag har väldiga problem med ryggen annars. Och en sak till, lägg lite mer pengar på sängen, det är värt det.

• Andromacke

Tyvärr har vi inte råd till ny säng till mig nu, men det löste sig med att jag bytte till gästsängen, då den är betydligt "fastare". Känns fortfarande lite stel i ryggen, men MYCKET bättre med bytet!

• Sprattel

Ett tips är att lägga i en extra madrass i din vanliga sängen för att testa åt vilket håll värken går, om det blir bättre eller sämre. När du väl har fött barnet kanske din gamla säng funkar bra igen, om du har tyckt att du sov bra i den tidigare innan du blev gravid och tung.

Jag har en nackskada och är ganska kurvig, varför jag behöver bra tryckreducering när jag ligger. När jag åker bort brukar jag ta med mig en självuppblåsbar madrass (sådan man har då man campar) och med den reglerar jag hur hårt jag vill ligga. Det funkar bra för mig.

/Sprattel

• AMH

Hade själv jätte problem med ryggen och ichias flera gånger i månaden förut.
    Sen bytte vi säng och köpte en Hästens Superia och har medium hårdhet. Dyr var den men så skön, rygg problemen har försvunnit och har inte ichias lika ofta heller.

Så jag tror att det är ny säng ni behöver, eller kanske bara en ny madrass. Har för mig att man ska byta madrass efter ca 7 år eller nått sånt!

MVH Anna

• Sprattel

Enligt en IKEA-reklam som kom för en tid sedan i brevlådan inför deras säng-kampanj, byter "folk" bäddmadrass i genomsnitt vart femte år.
    /Sprattel

• LiJo

Vi har precis köpt nya Tempur sängar och de kan jag VERKLIGEN rekommendera! Jag har haft en massa ryggproblem tidigare, men de har helt försvunnit. Dessutom ligger man mycket mer still i en Tempur säng, vilket gör att man är mer utvilad på morgonen. Jätteskönt nu också när jag har stor mage!!

• Lantliv

Tänkte också säga Tempur. Visst kan madrasserna vara dyra men man kan ha tur att hitta i fyndmarknaden eller så.
    www.tempur.se

• Lupine

Jag instämmer med övriga TEMPUR-frälsta! Har varit jättebra för min man som har ryggproblem och superduper för mig nu när jag är höggravid, kan ligga och vända mig precis hur jag vill! Vi har det tjockaste varianten. Enda nackdelen som finns (enligt mig) är att den kan bli lite varm på sommaren men fördelarna väger över!

Svar på tråden Vilken säng är bäst för ischias-problem, mjuk eller hård?