• Anonym

Gallsten?

Om man är gallstensopererad, kan man ändå få ont av gallan efteråt? Någon som varit med om det? Hur känns den smärtan i så fall och var sitter den?

Jag blev opererad i våras och mådde jättebra efteråt. Nu har jag börjat få konstigt ont men vet ju i och för sig inte om det är nåt annat. För smärtan flyttar sig från höger sida av revbenen till vänster, ut i ryggen men lite olika varje gång. Som stickande smärta en stund och så går det över.

Får väl ringa vc imorgon men jag är så hypokondrisk att jag ville skriva och fråga om nån känner igen det.

• Svar på tråden Gallsten?
  • trollsanna

Tog dom bort hela gallblåsan? är den borta borde du inte ha gallbesvär, men det kan ju vara njurstenar.

• Anonym

ja, gallblåsan är borta.

det är nog inte gallbesvär då i all fall.

• Panope

Jag hade problem med gallsten förut och fick en operation. De tog bort hela gallblåsan samt alla stenarna.

Jag fick den informationen att jag fortfarande kunde få problem men sannolikheten var liten.

Det är sju år sedan jag fick min operation och om jag minns rätt så sa de att dessa besvär kunde uppstå ...
    OM man fortfarande får gallstensproblem så fastnar gallstenarna i gallgångarna. Och då gör det tydligen lika ont som innan operationen. Enda extra problemet som då uppstår är att när man inte har någon gallblåsa så har inte stenarna någonstans att ta vägen. Man bör uppsöka sjukvård direkt.

• Mella72

Man kan ha ont i gallan (eller där den skulle ha varit)efter att man tagit bort den. Det sa läkarna till mig efter de tagit bort den på mig. Jag har dock bara haft ont en gång och det var när jag ätit riktigt fet mat en dag.
    Min pappa samt en väninna till mig som båda tagit bort sina gallblåsor har däremot ofta ont där gallan skulle ha varit. De förhållningsregler jag fick efter operationen var att om jag hade besvär efteråt skulle jag undvika sånt som utlöst anfallen tidigare, typ fet mat, äpplen osv..
    Eftersom du haft gallstensbesvär tidigare borde du isf känna igen typen av smärta. Den är typ samma nu men mer centrerad till där gallblåsan satt samt sen är det inte alls så ont som när man fick gallstensanfall.

• Nettis1975

Många säger sig känna av besvär även efter att gallblåsan opererats bort, då efter att ha ätit gurka, ägg och annat som just ger gallbesvär. Om det är psykiskt eller inte vet jag ej.

Själv opererade jag bort gallblåsan i början maj i år och tycker ibland att jag kan känna obehag i bröstet, precis som då när jag hade gallstensanfall. Min syster säger samma sak och just då när man t. ex ätit fet mat eller annat.

Njursten tror jag inte det är då det normalt sett är mer smärtsamt än gallsten. (har även haft det)

De vanligaste symtomen på njursten är smärta, blod i urinen och ibland  infektion i urinvägarna.

Smärtorna kommer oftast plötsligt. Som regel börjar de i ena sidan av ryggen och kan stråla fram i magen, ner mot ljumsken eller kan kännas som ilningar ner i skrevet. Smärtorna följs ofta av illamående och ibland kräkningar.

• Anonym

Tack så mycket för svar.

Det känns ju inte riktigt som det gjorde innan operationen eftersom smärtan flyttar sig och bara kommer då och då. Så då är det väl kanske inte alls gallan.

Ska ringa läkare på måndag om det inte ger med sig.

• Esprie

man kan få gall-besvär ändå trots att man är opererad...

• cillae1

Har haft fallbeskrivningar i 11 år och enda läkemedlet jag fått är papaverin, som. När jag får ett anfall inte hjälper med max dos ihop med diklofenak. Papaverin funkar bara i förebyggande, men tyvärr finns ingen forskning för oss ännu, hjärtat som. Får kroppen att funka går först.. ingen har tänkt på att alla delar sitter ihop och påverkar varann..

Svar på tråden Gallsten?